یانیه مهم انصارالله در مسقط و تأکید بر مذاکره

به گزارش افکارنیوز، هیأت انصارالله که به مسقط پایتخت عُمان سفر کرده، برای شفاف سازی برخی مسائل درباره مذاکرات صلح یمن در ژنو و غیره بیانیه‌ای مهم صادر کرد.

بر اساس گزارش وبگاه خبری «اخبار الیمن»، بخش اول این بیانیه مربوط به طرح برخی گروه‌های سیاسی است که اینگونه تشریح شده است:

* اعلام آتش‌بس دائمی میان اطراف سیاسی درگیر در یمن که از جمله مفاد آن این است که تمامی گروه‌های سیاسی یمنی از شهرهای اصلی عقب‌نشینی کنند و این موضوع باید در خلال مدت زمانی محدود در راستای احیای عملیات سیاسی بر اساس اصول توافق شده بر آن باید صورت بگیرد.

* پایان فوری محاصره تحمیل شده بر ملت یمن در تمامی اشکال آن به نحوی که ورود تمام نیازها از جمله مواد غذایی و دارو و مشتقات نفتی را بدون قید و بند فراهم کند.

انصارالله اعلام کرد که هیچ تمایلی از طرف گروه‌های سیاسی دیگر برای توافق فراگیر در این باره وجود نداشته است. انصارالله در ادامه تاکید کرد برخی رسانه‌ها به دنبال تحریف واقعیت درباره مذاکرات انجام شده در ژنو هستند و ما برای روشن شدن این امر موار زیر را ارائه می‌کنیم:

* تاکید می‌کنیم که هیچ کشور یا طرفی در جهان حق نقض حاکمیت یمن یا اعلام جنگ علیه آن تحت هیچ بهانه‌ای را ندارد و حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه ملت یمن هیچ مشروعیتی ندارد، ملتی که حق دفاع از خود و ایستادن در برابر این حمله را با تمام ابزارهای لازم دارد. در همین راستا از دعوت «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل برای آتش‌بس انسانی در راستای کاستن از رنج مردم یمن و ورود مواد غذایی و دارویی و مستقات نفتی استقبال می‌کنیم.

* از برخی اظهارات «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن، درباره مذاکرات ژنو متاسفیم و بر این موارد تاکید می‌کنیم:

*هرگونه رایزنی در آینده باید فقط میان گروه‌ها سیاسی بدون مشارکت بیگانگان باشد همانگونه که بیانیه فرستاده سازمان ملل قبل از رفتن ما به ژنو بر این موضوع تاکید داشت.

* هرگونه گفت‌وگویی در آینده باید فراگیر و نه فقط محدود به مسائل خاصی باشد، در همین راستا به آنچه در نامه دبیرکل سازمان ملل به رئیس شورای امنیت اشاره می‌کنیم که پس از تعیین ولد شیخ به جای «جمال بن عمر» تاکید شده که باید ماموریت فرستاده جدید از ادامه آنچه فرستاده قبلی به آن دست یافته، ادامه یابد.

* بر عدم مشروعیت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و همچنین حکومت منحل شده «خالد بحاح» بر اساس چند اصل از جمله استعفا، پایان دوره حکومت و نیز نبود توافق سیاسی بر آن تاکید می‌کنیم.

هماهنگونه که انتظار می‌رود تمام طرف‌های خارجی که ادعا می‌کنند وی رئیس‌جمهور است پوشش قانونی را از او برداند. دیگر اینکه تاکید می‌کنیم ملت یمن بر اساس نظام قانونی حق دارد تمام کساننی که مرتکب خیانت به کشور و همکاری در حمله شده‌اند، مجازات و محاکمه کنند.

یمن از ژانویه گذشته که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهوری این کشور استعفا، سپس به شهر عدن در جنوب یمن و از آنجا به عربستان فرار کرد، وارد بحران جدیدی شد تا اینکه سرانجام در شش فروردین ماه گذشته، عربستان تجاوز مستقیم نظامی به کشور و مردم یمن را آغاز کرد.

تاکنون بیش از ۱۰۰ روز از حملات عربستان به یمن گذشته و بیش از ۳۰۰۰ نفر از مردم این کشور کشته شدهاند.