جنجال بازداشت مجری و میهمان تلویزیون در عربستان!

به گزارش افکارنیوز، روزنامه " القدس العربی " اعلام کرد: دستور توقف پخش این برنامه را " سلمان بن عبد العزیز " پادشاه عربستان شخصا صادره کرده است، و می توان گفت چنین دستوری در عربستان بسیار نادر و چه بسا بی سابقه است.

شبکه های «روتانا» متعلق به شاهزاده ولید بن طلال یکی از چهره های مهم خانواده سلطنتی عربستان و ثروتمند عرب است.

مجری این برنامه " عبد الله المدیفر " و میهمان هم شیخ " محسن العواجی " بود.

العواجی از افراد مخالف و از تاثیرگذارترین شخصیتها بر افکار عمومی عربستان محسوب می شود.

پایگاههای ارتباط جمعی عربستان دراین خصوص نوشتند، بازداشت العواجی و مجری و تعطیل کردن برنامه به خاطر اظهارات العواجی صورت گرفته است، زیرا او به عبد الله بن عبد العزیز پادشاه قبلی عربستان توهین کرد.

العواجی در آن برنامه گفته بود: دوره تعارفات و تشریفات تمام شده است و با وجود تملق و چاپلوسی اطرافیان عبد الله پادشاه قبلی عربستان در زمان حیاتش، او اکنون در قبرش به تنهایی پاسخگوی مسائل است.

القدس العربی نوشت دستور توقف این برنامه و بازداشت مجری و میهمان، جنجال گسترده ای در عربستان به راه انداخته است و طرفداران شیخ به شدت عصبانی هستند.

با این همه، فعال معروف عربستانی «مجتهد» در صفحه تویتر خود درباره این قضیه نوشت: دلیل اصلی بازداشت العواجی و المدیفر، محمد بن نایف ولیعهد با حمایت محمد بن سلمان وزیر دفاع(و پسر پادشاه) است، و موضوع صدور دستور بازداشت و تعطیلی برنامه از طرف پادشاه هم صوری است.

‌شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر بازداشت این دو را محکوم کرد و از مقامات عربستان خواست به اصول و موازین بین المللی مربوط به آزادی بیان و عقیده پایبند باشند.