کاهش سرقت منازل در ماه رمضان

به گزارشافکارنیوز،سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا، تقویت فعالیت‌های اطلاعاتی در مقابله با قاچاق، مبارزه قاطع با قاچاق اقلام ممنوعه و منابع طبیعی، مبارزه جدی با مظاهر علنی قاچاق به خصوص در استان‌های مرزی، همکاری با همگرایی با سازمان‌های مرتبط در امر مبارزه با قاچاق کالا و تقویت و تجهیز واحدهای اجرایی مقابله با قاچاق را از راهبردهای‌ اصلی پلیس آگاهی در بحثمبارزه با قاچاق کالا در سال ۹۴ عنوان کرد.

مقیمی با بیان اینکه کل پرونده‌های مکشوفه قاچاق کالا در سال ۹۳ یک درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: به رغم کاهش تعداد پرونده‌ها، شاهد افزایش ارزش ریالی کشفیات به میزان ۳۱ درصد هستیم که این مسئله نشان می‌دهد پلیس روی قاچاق بندی و کلان تمرکز کرده است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا به همکاری پلیس آگاهی با قوه قضاییه پرداخت و گفت: بین پلیس به عنوان ضابط قوه قضاییه و دستگاه قضایی همکاری خوبی وجود دارد و ما در تمام زمینه‌های مبارزه با جرم با قوه قضاییه همکاری می‌کنیم؛ اخیراً آموزشی نیز توسط قوه قضاییه به پلیس آگاهی داده شده و با توجه به اینکه قانون جدید از هفته گذشته لازم‌الاجرا شده به نظر می‌رسد که اگر جایی اتفاقی افتاده است که عده‌ای فکر کنند که مسئله‌ای بین قوه قضاییه و ناجا به وجود آمده مربوط به نوع شکل‌گیری پرونده است چرا که در همکاری پلیس و قوه قضاییه فکر نمی‌کنم مشکل و چالشی وجود داشته باشد.

کاهش ۱۴ درصدی سرقت خودرو در سه ماهه اول سال ۹۴


مقیمی برخورد با سارقان منازل را از جمله اولویت‌های پلیس آگاهی در سال ۹۴ برشمرد و گفت: شناسایی و دستگیری محکومان قطعی فراری و همچنین افرادی که با گذاشتن وثیقه آزاد شده و برنگشته‌اند از جمله اقدامات پلیس آگاهی در برخورد با سارقین بوده است.

وی یادآور شد: در سال ۹۲ شیب تندی را در افزایش سرقت داشتیم و عمده سرقت‌ها در ۱۴ استان کشور انجام می‌شد که این شیب تند منجر به راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت شد.

رییس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: با توجه به رشد افسار گسیخته سرقت در سال ۹۲، سال گذشته موفق شدیم جلوی این رشد فزاینده را بگیریم به طوری که نه تنها این شیب تند مهار شد بلکه یک درصد نیز کاهش یافت. بنا داریم تا پایان امسال، وقوعات سرقت را بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهیم.

مقیمی با بیان اینکه فرمانده ناجا در سال جاری مجددا قرارگاه مبارزه با سرقت را تمدید کرد، گفت: بر این اساس در سه ماهه امسال، توانستیم وقوع سرقت را ۱۰ درصد کاهش دهیم و عمده سرقت‌های موجود نیز، سرقت خودرو است.

وی با بیان اینکه سرقت خودرو در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است گفت: در سه ماهه نخست امسال، سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو که از آن به عنوان سرقت خرد یاد می‌شود، ۱۷ درصد و سرقت موتورسیکلت و خودرو نیز حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است. در مجموع در سه ماهه نخست امسال، وقوع سرقت، ۱۰ درصد کاهش یافته است.

۸۰ درصد سرقت خودرو مربوط به دو برند داخلی است


به گفته مقیمی نزدیک به ۸۰ درصد سرقت‌های خودرو مربوط به دو نوع خودروی تولید داخل است که از بین این خودروها نیز حدود ۸۶ درصد، ساخت سال ۸۶ و قبل از آن بوده‌اند.

رییس پلیس آگاهی ناجا ادامه ادامه داد: البته ما از خودروسازان خواسته‌ایم نسبت به اصلاح سیستم ایمنی خودروهای ساخت سال ۸۶ و قبل از آن، اقدام کنند اما گفته‌اند برای‌شان مقدور نیست. به هر حال ما به طور مستمر پیگیر هستیم تا این اتفاق بیافتد.

وی در واکنش به اصرار خبرنگاران مبنی بر نام اعلام این دو خودرو، گفت: ما از خودروساز حمایت نمی‌کنیم اما خودروسازان و وزارت صنایع تا آنجا که امکان داشته است نسبت به اصلاح خودرو اقدام کردند، هرچند برای ما این میزان نیز قابل قبول نیست اما اتفاقات خوب در این حوزه را نادیده گرفت.

کاهش ۸ درصدی سرقت منازل در ماه مبارک رمضان


مقیمی با بیان اینکه متاسفانه در کاهش سرقت منازل توفیق زیادی نداشته‌ایم و حدود ۴ درصد این نوع سرقت‌ها کاهش یافته است گفت: خوشبختانه در ۱۵ روز گذشته از ماه مبارک رمضان، سرقت منازل نزدیک به ۸ درصد کاهش یافته و کشفیات این حوزه نیز ۴۳ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی در مجموع در سه ماهه نخست امسال، ۷۳ درصد سرقت‌ها کشف شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رییس پلیس آگاهی ناجا یکی از دلایل کاهش سرقت منازل در ایام ماه مبارک رمضان را حضور مردم در خانه‌های‌شان هنگام اذان مغرب خواند و افزود: در شب‌های پیش رو بویژه لیالی قدر انتظار داریم مردم توچه ویژه داشته باشند و منازل را خالی از سکنه نکنند یا اقدامات لازم را داشته باشند.

مقیمی همچنین از کاهش ۱۳ درصدی سرقت خرد و ۱۸ درصدی سرقت خودرو در ۱۵ روز گذشته از ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: کیف قاپی نیز در سه ماهه اول امسال ۶ درصد و در ۱۵ روز گذشته از ماه مبارک رمضان حدود ۷ درصد کاهش یافته است.

۸۶ درصد کشفیات سرقت خودرو در کمتر از یک ماه انجام می‌شود


به گفته مقیمی در سرقت خودرو، ۸۶ درصد خودروهای سرقتی در کمتر از یک ماه، یک سوم در کمتر از ۲۴ ساعت و ۵۰ درصد نیز بین ۲ تا ۱۵ روز کشف می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد آمار قتل اظهار داشت: تقریباً نزدیک به ۹۹ درصد قتل‌ها در سه ماهه اول کشف شده است که این درصد نسبت به سال مشابه، ۸ درصد افزایش یافته است.

واکنش پلیس به اظهارات وکیل پرونده اسیدپاشی اصفهان


وی در ادامه در مورد آخرین جزییات پرونده اسیدپاشی اصفهان و مصاحبه یکی از وکلای قربانیان گفت: کما فی‌السابق رسیدگی به این پرونده جزو اولویت‌های پلیس آگاهی است. این پرونده به صورت مستقیم توسط خود من و رییس جرائم جنایی پلیس آگاهی پیگیری می‌شود.

سردار مقیمی با بیان اینکه بعضا اتفاقاتی افتاده و مظنونانی نیز دستگیر شدهاند، گفت: اگر به جمعبندی نهایی برسیم، موضوع از طریق سخنگوی ناجا اعلام خواهد شد اما در مورد صحت و یا عدم صحت سخنان وکیل یکی از قربانیان، از خود وی سوال بپرسید.