ظریف مذاکره‌کننده فوق‌العاده‌ای است

به گزارش افکارنیوز، روزنامه اعتماد در شماره امروز خود مصاحبه‌ای را با سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش داشته است که در ادامه می خوانید:

همه وین را به نام شهر موسیقی و هنر می‌شناسند. اما امروز در ایران همه چشم‌ها به وین دوخته شده است تا شاید گشایش سیاسی در کار پرونده هسته‌ای رخ دهد. فکر می‌کنید این تصویری که ایرانی‌ها برای نخستین بار در چند دهه اخیر از وین به دلیل میزبانی مذاکرات دارند، بتواند به همکاری‌های بیشتر اقتصادی و سیاسی تهران و وین تبدیل شود؟

قطعا هم همین طور خواهد بود. البته که وین فقط به دلیل مسائل فرهنگی آن مشهور نیست. وین سال‌هاست که تبدیل به مکانی برای دیالوگ و مذاکرات و برگزاری کنفرانس‌هایی در این حوزه شده است. ما بسیار مفتخر هستیم که میزبان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ١ + ٥ شدیم. مشخص است که ما علاقه‌مند به شکل‌گیری توافق هستیم. ما فکر می‌کنیم که این توافق نه تنها ثبات و امنیت را برای منطقه و در سطح بزرگ‌تر برای جهان به ارمغان می‌آورد بلکه می‌توانند فرصت جدیدی برای همکاری‌های بیشتر میان ایران و سایر جهان هم ایجاد کند.

شما در چندماه اخیر چندبار با وزیر امور خارجه ایران ملاقات داشته اید. نظر شما در خصوص مذاکره‌کنندگان ایرانی و آقای ظریف چیست؟ فکر می‌کنید شیوه گفت‌وگو و دیالوگی که دولت جدید انتخاب کرده است بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذاشته است؟

من ظریف را دوست دارم. او وزیر بسیار باتجربه‌ای است. او مذاکره‌کننده فوق‌العاده‌ای است و البته که ایران را به عنوان کشور خود بسیار خوب می‌شناسند. اما مساله اینجاست که او غرب را هم به خوبی می‌شناسد. او مدت زمان طولانی در امریکا زندگی کرده است. برای من صحبت کردن با او همیشه بسیار جذاب بوده است. سوژه صحبت ما نیز همیشه مساله گفت‌وگو در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات نبوده است. بلکه در بسیاری از موارد در خصوص مسائل سیاست خارجی نیز با هم گفت‌وگوهایی می‌کنیم.

در روزهای نخست آغاز این دور از مذاکرات بحث‌هایی در خصوص جاسوسی رژیم صهیونیستی از هتل‌های محل برگزاری مذاکرات به گوش می‌رسید. دولت اتریش برای مقابله با این مساله چه تدابیری اندیشیده است؟

تامین امنیت مذاکرات در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ١ + ٥ همواره مدنظر ما بوده است. به‌خصوص در زمان برگزاری گفت‌وگوها ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که فضای مثبتی بر مذاکرات حکمفرما و البته امنیت محل‌های برگزاری مذاکرات هم تامین شود. امیدواریم که اقدام‌های ما در این زمینه موفقیت آمیز باشد.

شما پروسه مذاکرات هسته‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما در مذاکرات حضور نداریم و در این خصوص اطلاعاتی در اختیار ما نیست.

از رفت و آمدهایی که به کوبرگ داشته‌اید و گفت‌وگوهای حاشیه‌ای به این نتیجه رسیده اید که اراده سیاسی در طرفین برای رسیدن به توافق وجود دارد؟

البته ما مذاکره‌کننده نیستیم. اطلاعات ما تنها از دیدارهایی است که با وزرای حاضر در مذاکرات به دست می‌آوریم. به نظر من نه تنها اظهارنظر آنها در خصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات، امیدوار کننده است بلکه سیگنال مثبتی است در خصوص مدت زمانی که وزرا برای این مذاکرات در وین صرف کرده‌اند و نشان داده‌اند به تمام معنا این توافق را می‌خواهند. فکر می‌کنم فرصت بسیار ارزنده و مهمی است و امیدوارم که این توافق ممکن شود.

من فکر می‌کنم ما به زمانی رسیده ایم که همه به تغییر امیدوار شده‌ایم. به عنوان نمونه چند روز پیش جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در وین اعلام کرد او به زودی به عنوان نخستین وزیر خارجه امریکا در نیم قرن گذشته به ایران سفر خواهد کرد. این اظهارات نمونه دیگری از این است که تغییر ممکن است و اینکه در یک بازه زمانی طولانی کسانی که زمانی دشمن بودند، می‌توانند دوست هم باشند. بنابراین امیدوار هستم که گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ١ + ٥ موفقیت آمیز باشد و ما اینجا در وین به توافق جامع هسته‌ای برسیم.

ایران و امریکا برای بیش از سه دهه هیچ گونه ارتباط دیپلماتیکی با هم نداشته‌اند. این در حالی است که در این سه دهه ایران و اروپا روابط اقتصادی و سیاسی بسیار خوبی با هم داشته‌اند. فکر می‌کنید اروپا از رابطه بیشتر تهران و واشنگتن پس از توافق احتمالی هسته‌ای استقبال کند؟

قطعا اروپا از این مساله استقبال خواهد کرد. صلح، امنیت و ثبات در زمره منافع ما است. رسیدن به توافق جامع هسته‌ای و پایان یافتن تحریم‌ها برای رسیدن به صلح امنیت و ثبات جهانی بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

فکر می‌کنید توافق احتمالی هسته‌ای می‌تواند بر همکاری‌های متنوع‌تر و بیشتر ایران و اروپا به خصوص در مساله مبارزه با تروریسم تاثیرگذار باشد؟

قطعا ممکن است که در دراز مدت همکاری‌های گسترده‌تر بیشتری در تمام حوزه‌ها میان ایران و اروپا صورت گیرد. اما اصلی‌ترین مساله و ضروری‌ترین آن رسیدن به توافق هسته‌ای است. پس از این توافق باید ببینیم وضعیت به چه گونه‌ای پیش خواهد رفت. اما در سطح اقتصادی، پتانسیل بسیاری برای رونق همکاری‌ها پس از لغو تحریم‌ها وجود دارد. اما تمام اینها احتمالاتی است که اگر توافق شکل بگیرد ممکن است محقق شود.

آیا کشور شما برنامه‌ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران پس از توافق دارد؟

بله. البته پس از توافق هسته‌ای.

کشور شما به عنوان عضو اتحادیه اروپا برای مبارزه با داعش چه گام‌های عملی برداشته است؟

ما در این زمینه بسیار فعال بوده‌ایم. در اتحادیه اروپا تدابیری برای مبارزه با شبه‌نظامیان خارجی اتخاذ می‌شود. حقیقت این است که این افراد نه تنها تروریست‌هایی در عراق، سوریه و لیبی هستند بلکه قریب به پنج هزار تروریست هم هستند که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این کشورها رفته‌اند. آنها به عراق، سوریه و لیبی رفته‌اند تا در صف داعش قرار بگیرند. بنابراین ما برای مبارزه با داعش هم تلاش‌های بسیاری انجام داده‌ایم. در اتریش ما تدابیر امنیتی و پلیسی برای مبارره با تروریست‌ها چیده‌ایم. البته همه‌چیز به مبارزه خلاصه نمی‌شود بلکه به دنبال اقدام‌های پیشگیرانه هم هستیم تا در نتیجه آن از ارتباط‌گیری بیشتر میان شهروندان خود با گروه‌های تروریستی ممانعت به عمل آوریم. مساله دوم این است که ما عضوی از ائتلاف مبارزه با داعش هستیم. مساله سوم هم این است که ما بسیار فعال هستیم و تلاش می‌کنیم از قربانیان داعش حمایت کنیم. ما هم در عراق تلاش‌های بسیاری انجام دادیم و هم در سایر کشورهای منطقه.

در چندسال اخیر به خصوص در بحثتحریم‌های ایران ما شاهد همراهی و تبعیت اتحادیه اروپا از امریکا بودیم. فکر می‌کنید پس از توافق احتمالی، کشورهای اروپایی مسیر مستقل‌تری را در قبال ایران در پیش بگیرند؟

اتحادیه اروپا مستقل است اما در برخی موارد ما و امریکا منافع مشترکی داریم. در خصوص پرونده ایران ما به این اتفاق نظر رسیده‌ایم که هیچ راهی برای بمب هسته‌ای وجود ندارد. دقیقا به این دلیل است که نه تنها اتحادیه اروپا و امریکا بلکه روسیه و چین هم در مقابل ایران و در این سوی میز در کنار ما قرار گرفته‌اند.

در تمام گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی از سال ٢ ٣ تا به امروز تاکید شده که برنامه هسته‌ای ایران انحراف نظامی نداشته است. با این‌همه تحریم‌هایی علیه ایران صادر شد که مردم عادی و نه صنعت هسته‌ای ما را تحت تاثیر قرار داد. این اقدام را منصفانه می‌دانید؟

یکی از دلایلی که همه ما امیدوار هستیم توافق جامع هستهای حاصل شود همین مساله از میان برداشته شدن تحریمها است. به همین دلیل است که وین میزبان گفتوگوهاست و نقش حمایتی خود را برای حفظ فضای مثبت برای به ثمر رسیدن این مذاکرات حفظ میکند. در نهایت مذاکرات باید به توافق منتهی شود و ما هم تمام تلاش خود را برای حفظ این فضای مثبت به کار میگیریم.