توصیه‌های درباره مبتلا نشدن به تب کریمه کنگو

به گزارشافکارنیوز،محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین آمار و وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور را تشریح کرد و اظهار کرد: از مردم درخواست می‌کنیم هنگام خرید گوشت به مُهر تأیید دامپزشکی روی کشتارها دقت کنند و ۲۴ ساعت گوشت نذری را در یخچال نگهداری کنند.

وی در رابطه با آخرین وضعیت ویروس تب کریمه کنگو در کشور نیز عنوان کرد: امسال ۱۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند و ۴ مورد فوتی در استان‌های مازندران، کرمان، کرمانشاه و خراسان رضوی گزارش شده است.

به گفته نبوی این آمار با میزان ابتلای افراد در مدت مشابه در سال گذشته تفاوت چندانی نکرده است چرا که سال گذشته ۳۹ مورد ابتلا و ۶ مورد فوتی داشتیم.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: سالی دو بار در مناطقی که حساس‌تر هستند آغل دام‌ها از طریق سازمان دامپزشکی سمپاشی می‌شوند و همین طور سعی شده است از واردات دام به کشور که عمدتاً از مرزهای شرقی کشور صورت می‌گیرد جلوگیری شود.

نبوی در ادامه با بیان اینکه ۸ کشتارگاه صنعتی نیز در محدوده استان سیستان و بلوچستان احداثشده تا انتقال این بیماری کمتر شود، گفت: همچنین به افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند تاکید شده است که با وسایل حفاظتی مثل ماسک، دستکش و چکمه استفاده کنند و کشتار را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و در دمای ۸ تا ۴ درجه نگهداری کنند.

وی افزود: البته ۶ ساعت نگهداری کشتار در یخچال کافی است اما طی این ۲۴ ساعت علاوه بر ویروس کریمه کنگو سایر آلودگی‌ها هم از بین می‌رود.

نبوی با بیان اینکه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو کنهها هستند که ویروس آن به مدت یک تا ۲ هفته در بدن دام باقی میماند به مردم توصیه کرد که از کشتاری که مورد تایید سازمان دامپزشکی است استفاده کنند و یا دام خود را از میادینی که دامپزشکی آنها را تایید میکند تهیه کنند.