سیاست «نه سیخ بسوزد نه کباب» در انتظار رای کمیته استیناف

به گزارش افکارنیوز، کمیته استیناف روز هشتم تیرماه رای کمیته انضباطی در پرونده شکایت پیکان از راه‌آهن را وتو کرد و در رای جدید، ضمن جریمه شش جلسه‌ای و محکومیت «مارتین کایونگو موتومبا» به پرداخت جریمه یکصد و پنجاه میلیون ریالی، نتیجه دیدارهای راه‌آهن برابر پرسپولیس، نفت مسجدسلیمان، پیکان تهران، استقلال خوزستان و سایپا البرز را ۳ بر صفر اعلام کرد.

با این رای راه‌آهن به دسته اول سقوط کرد و پیکان را دوباره به لیگ برتر بازگرداند، اتفاقی که با اعتراض تیم‌های راه‌آهن و مس کرمان همراه شد. راه‌آهنی معتقد بودند اگر تخلفی صورت گرفته، تنها باید نتیجه دیدار این تیم برابر پیکان ۳ بر صفر اعلام شود و مس کرمانی‌ها هم در بیانیه‌ای خواستار تکرار بازی پلی‌آف با تیم چهاردهم جدول یعنی پیکان شدند.

روز جمعه هم علیرضا رحیمی در مصاحبه‌ای اعلام کرد ورود کمیته استیناف به پرونده شکایت پیکان غیرقانونی بوده و خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال شد، آنهم درحالیکه کمیته استیناف رای خود را قطعی برشمرد.

در این رابطه علی کفاشیان اعلام کرد عصر امروز(ساعت ۱۸) نشستی در محل در فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود تا ادله جدید تیم راه‌آهن بررسی شود. وی همچنین گفت: «با توجه به اینکه رئیس فدراسیون می‌تواند در این مورد نظر بدهد و تنها راه تغییر رای ارائه ادله جدید است، امروز در نشست کمیته استیناف این موضوع را بررسی خواهیم کرد و احتمال اینکه رای تغییر کند، وجود دارد.»

اینکه آیا رای قطعی کمیته استیناف دوباره قابل بررسی است، اتفاقی جدید در فوتبال ایران است و حتی بوی تصمیمات جدید هم در این نشست می‌آید، اتفاقی که ممکن است پرونده شکایت پیکان از باشگاه راه‌آهن را وارد فاز جدیدی کرده و آن را طولانی‌تر کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد راه‌آهنی‌ها موافق ۳ بر صفر شدن نتیجه دیدار خود با پیکان هستند، اتفاقی که بقای دو تیم را قطعی کرده و استقلال خوزستان را به دسته اول می‌فرستد، البته اگر دوباره مسی‌ها درخواست برگزاری بازی پلی‌آف با راه‌آهن را نداشته باشند. هرچند این رای هم اعتراض استقلال خوزستانی‌ها را به همراه دارد و این پرونده را وارد فاز جدیدتری می‌کند.

در هرصورت حتی ممکن است فدراسیون فوتبال با «کدخدامنشی» به این پرونده پایان دهد که نه سیخ بسوزد نه کباب، یعنی نه پیکان متضرر شود و نه راه‌آهن و به نوعی سرپوشی بر تخلف صورت گرفته از سوی مسئولان خود روی این پرونده بگذارد. حتی ممکن است لیگ پانزدهم با ۱۸ تیم برگزار شود که هیچ تیمی حتی استقلال خوزستان و مس کرمان هم دیگر معترض نباشند.

قطعا اگر دوباره رای به ضرر پیکانی‌ها صادر شود، آنها می‌توانند با تکیه بر تخلف صورت گرفته از سوی «مارتین کایونگو موتومبا» و عواملی که در این تخلف دست داشته‌اند، از طریق مجامع بین‌المللی این پرونده را پیگیری کنند، اتفاقی که ممکن است باعثبازگشت پیکان به لیگ، آنهم در زمان برگزاری لیگ پانزدهم شده و تمام برنامه‌های آن مسابقات را تحت تاثیر قراردهد.