اذعان «اردوغان» به حمایت مستقیم از القاعده

به گزارش افکارنیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اذعان کرد که با همکاری عربستان و قطر از تروریست‌های القاعده در سوریه که آنان را «معارضان میانه‌رو» خواند، حمایت می‌کند.

روزنامه ترکیه‌ای «حریت» گزارش داد که اردوغان گفته اگر حمایت ریاض، آنکارا و دوحه از افراد مسلحی که به اعتقاد او معارضان میانه‌رو هستند، نبود، آنها نمی‌توانستند آنچه وی «دستاورد» می‌نامد را محقق کنند.

اردوغان که از سفر آلمان و بلژیک بازگشته بود، در جمع روزنامه‌نگاران گفت: «کشورهای دوست همسایه در تحقق دستاوردهای معارضان سوری سهیم بودند؛ چرا که عربستان، ‌ قطر و ترکیه در راستای برنامه آموزش و تجهیز تسلیحاتی معارضان میانه‌رو با آمریکا و سایر کشورها همکاری می‌کنند».

اخیرا گروه‌های تکفیری حاضر در سوریه از جمله «جبهه النصره» که شاخه سوری القاعده است با حمایت ترکیه به شهرهای ادلب و جسرالشغور حمله کردند و با کشتار تعدادی از مردم این منطقه از جمله اقلیت دروزی‌ها، این مناطق را تحت تصرف درآوردند.

طبق این گزارش، اردوغان بر این باور است که تروریست‌های حاضر در سوریه یا به گفته وی «معارضان میانه‌رو» «قدرت بیشتری را به دست می‌آورند و دستاوردهایی را محقق می‌کنند و اگر حمایت کشورهای دوست نبود نمی‌توانستند به این مسئله ادامه دهند».

تعارض در مواضع نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور ترکیه

این اظهارات اردوغان از شکاف میان سرویس‌های نظام سیاسی ترکیه پرده برمی‌دارد؛ زیرا اظهارات وی با اظهارات دو روز پیش وزارت خارجه این کشور در تعارض است؛ زیرا این نهاد تُرک به طور قطع هر گونه همکاری با توافق با عربستان را برای حمایت از معارضان سوری تکذیب کرده بود.

وی درباره بازداشت ۳ دادستانی که به توقیف کامیون‌هایی دستور داده بودند که برای تروریست‌های حاضر در سوریه سلاح می‌بردند گفت: برخی گروه‌های تروریستی مسلح و برخی از این گروه‌ها غیر مسلح هستند. گروه‌های تروریستی غیرمسلح تاکتیک‌های متفاوتی دارند و ما نیز آنچه در دادگاه رخ می‌دهد پیگیری می‌کنیم؛ چرا که قبلا قاضی یا دادستانی در مکان دادستانی کشور بازداشت نشده بود ولی این مسئله فرق دارد».

دادگاهی در ترکیه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال جاری برای سه دادستان و یک افسر ارتش به دلیل جلوگیری از عبور چند کامیون مشکوک به حمل سلاح برای گروه‌های تروریستی در سوریه، قرار بازداشت صادر کرد.

رئیس جمهور ترکیه ضمن تهدید همه کسانی که سرویس اطلاعاتی این کشور را به حمایت از تروریست‌ها متهم می‌کنند، بار دیگر مدعی شد که نظامش به تروریست‌ها و از نظر او «معارضان میانه‌رو»، فقط «کمک‌های بشردوستانه» می‌دهد.

از سوی دیگر، «صلاح الدین دمیرتاش» رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز تأکید کرد که حزب «عدالت و توسعه» ترکیه(حزب حاکم) به ریاست اردوغان، صدها محموله سلاح به تروریست‌های القاعده در سوریه ارسال کرده است.

وی ضمن خطاب قرار دادن «داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه تأکید کرد: «آیا تو به گروه متجاوزی به نام داعش که بزرگترین ضرر را به انسانیت و اسلام وارد کرده است، سلاح نفرستادی…».

وبگاه خبری «روسیا الیوم» نیز به نقل از اوغلو گزارش داد که «بعد مسافت میان ترکیه و آمریکا سبب شده است که تیم نظامی آمریکایی که برای اجرای برنامه آموزش[تروریست‌های سوری] فعالیت می‌کند، دیر برسد» و هر گونه اختلافی را میان آنکارا و واشنگتن تکذیب کرد.

ترکیه و آمریکا در فوریه گذشته ضمن توافق اعلام کردند که تروریستهای موسوم به معارضان میانهرو را آموزش خواهند داد.