ارتباط مذاکرات هسته ای و امنیت ملی آمریکا

به گزارش افکارنیوز، شبکه تلویزیونی صدای آمریکا طی گزارشی با عنوان " تاثیر توافق هسته‌ای ایران بر امنیت ملی آمریکا " ادعاهایی را مطرح می کند که جالب توجه است.

در این گزارش عنوان می شود: سه‌شنبه پایان مهلت رسیدن به یک توافق اتمی با ایران است، ولی طی روزهای اخیر گزارش‌ها و بحث‌های مربوط به تمدید مهلت مذاکرات و گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با امکان موفقیت و یا شکست این گفت‌وگوها افزایش یافته. در این میان برخی تحلیلگران از جمله ژوزف سیرین سیونه مدیر بنیاد پلاوشرز در واشنگتن موفقیت یک توافق اتمی با ایران را پیروزی بزرگی به سود امنیت‌ ملی ایالات متحده توصیف می‌کند. شهلا آراسته مبنای این استدلال را از آقای سیرین سیونه جویا شد.

گزارشگر: ژوزف سیرین سیونه می‌گوید، ما برای مدتی طولانی سعی کردیم برنامه اتمی ایران را متوقف کنیم. دولت جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهوری پیشین سیاست منزوی کردن ایران و ارعاب و اعمال تحریم‌ها را در پیش گرفت، ولی موفق نشد دولت باراک اوباما همان تحریم‌ها را به شیوه‌ای سخت و بی‌سابقه اعمال کرد و ایران را به پای میز مذاکره کشاند.

ژوزف سیرین سیونه: ما اکنون به نقطه‌ای مهمی از مذاکرات بر سر توافق رسیدیم که با عقب‌راندن برنامه اتمی ایران آن را برای ۱۰،۱۵ و یا ۲۰ سال متوقف می‌کند و با دوربین ممیزی راه هرگونه تقلب و پنهان‌کاری را مسدود می‌کند. این یک پیروزی بزرگ برای ایالات متحده است که منطقه و اسراییل و جهان را نیز امن‌تر می‌کند.

گزارشگر: این پرسش را مطرح کردم که آیا جامعه جهانی واقعاً خواهد توانست نقض توافق از سوی ایران را طی یک دوره ۶ تا ۱۲ ماه لازم برای تولید و سوار کردن کلاهک اتمی کشف و بازداری کند؟

سیرین سیونه: بخش عمده این توافق تفتیش و راستی‌آزمایی خواهد بود، چون ما به ایرانی‌ها اعتماد نداریم. بنابراین ما باید مکانیزم تایید و تصدیق را داشته باشیم تا مطمئن شویم ایرانی‌ها آنچه را که قرار است انجام شود، انجام می‌دهند. این توافق سخت‌ترین رژیم تفتیش و بازرسی است که تاکنون در موردش مذاکره و توافق شده. این بازرسی با تکنولوژی قرن ۲۱ است که با دوربین و مهر و موم و دیدبانی و نظارت از بالا و با ماهواره و توسط منابع اطلاعاتی آمریکا و متحدانش صورت خواهد گرفت.



گفتنی است شبکه های ماهواره ای با پیگیری سیاست چماق و هویچ در تلاشند به نحوی مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار بدهند که هم توافق هسته ای را دستاوردی برای آمریکا قلمداد کنند و هم رعب و هیبت بی تاثیر آمریکایی ها در فضای اجتماعی ایران را به نحوی بزرگنمایی کنند.
در همین زمینه بخوانید: