ایران به آمریکایی‌ها اعتماد ندارد‌

به گزارش افکارنیوز، محمدصالح جوکار پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به بدهی سنگین یکی از معادن بزرگ استان یزد به دولت و استان اظهار داشت: بر اساس قانون این معدن باید یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان بابت بدهی خود به دولت و استان پرداخت کند.

وی افزود: بدهی این معدن در سال گذشته ۴۷۹ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده که این رقم به اضافه بدهی سال جاری معدن در مجموع به یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان می‌رسد که ۲۰ درصد از این میزان معادل ۱۸۸ میلیارد تومان سهم استان یزد و بقیه و سهم دولت است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به بدهی ۱۸۸ میلیارد تومانی این معدن به استان یزد خاطر نشان کرد: این رقم دو برابر بودجه عمرانی استان یزد است و لازم است مجریان قانون، نسبت به وصول این مطالبه با جدیت اقدام کنند.

جوکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه موسسه کوثر برای تامین منابع مالی خط انتقال آب به استان یزد ایجاد شد، اظهار داشت: در حال حاضر عملکرد این موسسه راضی‌کننده نیست و به نظر می‌رسد در حالی که باید پویا، فعال و پردرآمد باشد، فعالیت‌های فعلی و درآمدهای آن، مطابق با نیازهای مالی خط انتقال نیست.

وی با انتقاد از نحوه ورود این موسسه برای دریافت مجوز انتقال آب از خلیج فارس به یزد اظهار داشت: در حالی که این مجوز از ابتدا به نام موسسه کوثر صادر شد، اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفت.

جوکار همچنین با اشاره به نگرانی‌هایی که در مورد انتقال آب از برخی استان‌ها به یزد از سوی مسئولان وجود دارد، عنوان کرد: آب خط دوم انتقال به طور مستقیم از بهشت‌آباد به سمت یزد می‌آید و ارتباطی به هیچ استان دیگری ندارد و در دیدار با وزیر نیز موارد لازم مطرح و در مورد استفاده از اعتبارات فاینانس نیز توافق‌هایی صورت گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از این نشست با اشاره به موضوع تحریم و نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: حداکثر تاثیری که تحریم‌ها در اقتصاد کشور دارد، ۳۰ درصد و بقیه مربوط به مسائل داخلی است و اقتصاددانان نیز بر این موضوع صحه گذاشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی همه مشکلات مردم و مشکلات اقتصادی را به موضوع تحریم‌ها مرتبط کرده‌اند، خاطر نشان کرد: این اقدام شایسته نیست و در آینده می‌تواند سبب‌ساز مشکلات جدی باشد و این تفکرات نباید سبب شود در مذاکرات، به طرف‌های خود امتیاز بدهیم.

جوکار در مورد تحریم‌های ایجاد شده توسط دولت و کنگره آمریکا بیان کرد: این تحریم‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد به همین دلیل نباید برداشته شدن تحریم‌ها را به اجرای توافق و راستی‌آزمایی آژانس منوط کنیم زیرا در این صورت مدام از ما امتیازهای بیشتر می‌خواهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به روند کند مذاکرات خاطر نشان کرد: این کندی پیشرفت مذاکرات به خاطر مطالبات آمریکایی‌هاست ضمن اینکه ایران به آمریکایی‌ها اعتماد ندارد اما با این وجود اگر توافق خوبی صورت گیرد، اصل بر برداشته شدن تحریم‌ها است و ایران از ابتدا نیز مذاکرات را با همین هدف آغاز کرد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در نشست خبری امروز خود در مورد مسائل مختلفی از جمله هدر رفت آب، معوقات بانکی، بافت تاریخی، سیاست خارجی ایران، افزایش تعداد نمایندگان و ... به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.