به گزارش افکارنیوز، امسال نیز با رشد هفت درصدی در مصرف انرژی برق مواجه بودیم و قطع برق صنایع نیز کمی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت کلید خورد‌. درحالی که هنوز به زمان اوج گرما نرسیده‌ایم میزان هفت درصدی افزایش مصرف برای مسوولان نیز غافلگیرکننده بوده است‌. بر همین اساس طبق سنوات گذشته شرکت توانیر با کارخانجات پرمصرف مطابق سال‌های گذشته قراردادی امضا کرده تا برنامه تعطیلات سالانه و تعمیرات کارخانجات خود در طول تابستان انجام دهند تا همزمان با اوج مصرف برق به شبکه فشار وارد نشود‌.


پیک مصرف انرژی در روز ساعت ۱۲ تا ۱۴، بعدازظهر و پیک شب ۱۹ تا ۲۳ است که در سال‌های اخیر پیک مصرف بیشتر به‌سمت پیک روز رفته که شبکه برق نیز فشار بیشتری را متحمل می‌شود‌. از طرفی دیگر درجه حرارت روی تاسیسات نیروگاهی تاثیرگذار است و راندمان نیروگاه‌ها را نیز کاهش می‌دهد‌.
به گفته معاون هماهنگی و توزیع شرکت توانیر با کارخانجات مطابق سال‌های گذشته قراردادی امضا شده تا برنامه تعطیلات سالانه و تعمیرات کارخانجات در ۱۰۰ روز تابستان باشد تا همزمان با اوج مصرف برق، به شبکه فشار وارد نشود‌. خوش‌خلق با اشاره به اینکه در قبال این قرارداد، پاداشی به صنایع داده می‌شود، گفته است‌: پارسال در زمان اوج مصرف ۸۲۱ مگاوات با همکاری صنایع و در مجموع در زمان اوج مصرف ۱۹۳۲ مگاوات با همکاری صنایع و کشاورزی، مدیریت مصرف برق داشتیم‌.


نظر معاون وزیر در مورد قطعی برق
در همین رابطه معاون امور صنایع وزارت صنعت در واکنش به خبر انعقاد قرارداد توانیر با کارخانجات برای قطعی برق ابراز امیدواری کرده است که قطع برق واحدهای صنعتی خللی در فعالیت آنها ایجاد نکند‌. محسن صالحی‌نیا معتقد است این موضوع یک روال طبیعی است که هر ساله از سوی شرکت توانیر اعمال می‌شود‌. وی در رابطه با قطعی برق صنایع در فصل تابستان که از سوی شرکت توانیر اعلام شده است، می‌گوید‌: معمولا براساس یک برنامه فصلی واحدهای تولیدی در ماه‌های تابستان برای تجهیز و نوسازی وسایل خود تعطیلات سالانه را اعمال می‌کنند‌.
معاون امور صنایع وزارت صنعت در رابطه با مشکلات واحدهای تولیدی در پرداخت قبوض برق خود نیز توضیح می‌دهد‌: این موضوع در کارگروه ستاد تسهیل و حمایت از تولید در استان‌های مختلف مورد توجه و بررسی قرار گرفته است‌. صالحی‌نیا می‌گوید‌: در قالب این جلسات اگر امکان مساعدت باشد، به برخی از واحدها مهلت برای معوقات قبوض برق ارایه می‌شود‌.


خسارت نوسان برق در کارخانه‌های فولاد
از طرف دیگر امسال برای برخی از صنایع بزرگ مانند فولاد، آلومینیوم و مس که همواره با مشکل کمبود برق مواجه بوده‌اند، نوسان برق نیز به دغدغه‌ای دیگر تبدیل شده است‌. در این ارتباط روز گذشته عضو انجمن فولاد از ایجاد نوسانات شدید در جریان برق برخی کارخانه‌های فولادی خبر داد و گفت‌: هفته گذشته به دلیل کمبود برق توزیع مازوت برای برخی واحدهای فولادی متوقف شد‌.

محمدرضا رحیمی‌زاده گفته است‌: با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و بار سنگین روی شبکه برق، نوسانات شدیدی در برق مصرفی برخی کارخانه‌های فولادی اتفاق افتاده که در بعضی موارد باعثمعیوب شدن موتور مورد استفاده در خطوط تولید شده است‌. وی ادامه می‌دهد‌: خسارت ۱۵۰ میلیون تومانی آسیب دیدن موتور یکی از واحدهای تولیدی در استان قزوین از جمله این موارد است‌.

رحیمی‌زاده می‌افزاید‌: هفته گذشته نیز بحثتوزیع مازوت برای کارخانه‌های فولادی مطرح شد به‌طوری که عرضه مازوت به این کارخانه‌ها دو سه روز متوقف شد‌. وی توضیح می‌دهد‌: دلیل توقف عرضه مازوت، این عنوان شد که تامین سوخت نیروگاه‌ها در اولویت قرار دارد‌.

سیمانی‌ها قطعی برق نداشتند
برخلاف فولادی‌ها به نظر می‌رسد سیمانی‌ها از قطعی برق ضربه نخورده‌اند‌. در این ارتباط روز گذشته دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه قطعی برق در صنعت سیمان اتفاق نیفتاده است، گفت‌: مصوبه‌ جدیدی برای افزایش قیمت سیمان صادر نشده است‌. عبدالرضا شیخان افزود: تاکنون قطعی برق در صنعت سیمان اتفاق نیفتاده و علاوه بر این مشکلی نیز در زمینه تامین مازوت کارخانه‌های سیمانی مازوت‌سوز گزارش نشده است‌.

نرخ سوخت و مشکل برق
هر چند شرکت ملی گاز چندی پیش گفته بود قیمت گاز صنایع را افزایش نخواهد داد اما تک‌نرخی شدن قیمت حامل‌های انرژی باعثایجاد نگرانی‌ برای افزایش هزینه‌ها تمام‌شده محصولات صنعتی شده است‌. جدای از اینکه تک‌نرخی شدن قیمت حامل‌های انرژی بر مساله تولید برق نیروگاه‌ها نیز تاثیر می‌گذارد، قطعی برق و کاهش تولید صنایع در تابستان هر ساله نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد‌. کارشناسان باور دارند آزاد شدن نرخ بنزین در مقطع کنونی اقدامی اصولی از سوی دولت بوده است چراکه در قیمت محصولات صنعتی تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند و فقط تغییر قیمت گازوییل اثر جزیی بر بخش حمل‌ونقل خواهد داشت‌. در این زمینه وزیر صنعت نیز معتقد است قیمت حامل‌های انرژی برای واحدهای صنعتی تغییر نکرده بنابراین افزایش قیمت برای هیچ یک از محصولات از جمله فولاد، سیمان و‌. ‌. ‌. پذیرفته نیست‌.

نعمتزاده امیدوار است تغییر قیمت سوخت آسیبی را به صنعت وارد نکند و میگوید: ۵۰ درصد مصرف نفت گاز کشور در حوزه حملونقل است که در حال حاضر قیمت در این زمینه متعادل شده است و در این حوزه نه تنها افزایش قیمت نداشتیم بلکه با توجه به اینکه در برخی موارد نرخ گازوییل لیتری ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان بوده، اکنون این قیمت به ۳۰۰ تومان رسیده که این امر نشاندهنده کاهش قیمت گازوییل است.