بدعت خطرناک صدا و سیما در شب قدر
گروه اجتماعی- در شرایطی که با ورود به شب های عظیم قدر مردم جای جای کشور اسلامی مان خود را مهیای به جا آوردن اعمال مخصوص این شب بزرگ می کنند عده ای همواره ترجیح می دهند به دلایل مختلف این مراسم را از طریق تلویزیون دنبال کرده و مناسک مختلف آن را از طریق رسانه ملی به جا بیاورند. در این شرایط صدا و سیما که بارها نشان داده در مناسبت های مختلف مذهبی دست خالی است این بار نیز پایه گذار بدعتی خطرناک در یکی از شبکه های ملی خود شد.

به گزارشافکارنیوزصدا و سیما در سال های گذشته همواره سعی کرده بود در شب های قدر با پخش مستقیم مراسم احیا از اماکن مقدسه نظیر حرم مطهر امام رضا(ع) به نوعی عدم برنامه سازی های مناسبی خود متناسب با ایام شهادت پیشوای شیعیان جهان را جبران کند و برای مردمی که به هر علتی نمی توانند در مساجد و اماکن مقدسه حاضر شوند و تلویزیون را به عنوان آخرین راه خود انتخاب می کنند بستر مناسبی برای انس و معرفت در این شب های مهم فراهم کند.
اما در حالی که همین روال صدا و سیما هم در نوع خود قابل تقدیر بوده است شب گذشته پخش مراسم سخنرانی به صورت زنده از محل بام تهران!!! و ارتفاعات توچال و همچنین ادامه مراسم از بوستان جوانمردان تهران در شب های قدری که قطعا مسجد باید محور هر نوع عباداتی محسوب گردد تعجب بسیاری را به وجود آورد.

البته در سال های اخیر برخی ها تلاش دارند ارتباط معنوی به خصوص در چنین مناسبت هایی را صرفا یک موضوع شخصی قلمداد کنند و حضور مردم را در هر مکان و شرایطی به تصویر بکشند اما از رسانه ملی به عنوان دستگاه فرهنگ ساز کشور انتظار نمی رود که در شب قدر به تبلیغ حضور مردم در پراک ها و یا کوه بپردازد. باید توجه داشت که اساس شب قدر توجه بیشتر انسان به خدا و خلوت با معبود بی همتاست اما دستگاه های فرهنگی همچون صدا و سیما که به تعبیر اامام راحل عظیم الشان به مانند یک دانشگاه می مانند باید در مسیر اشاعه فرهنگ های صحیح از جمله مسجد محوری بپردازند نه اینکه با اعلام قبلی مردم را برای مراسم این شب و پخش مستقیم آن از تلویزیون به بام تهران بکشانند.

مسجد به عنوان یکی از ارکان اصلی عبادت در دین ما شناخته می شود و در سال های اخیر بسیاری از دستگاه های فرهنگی از جمله تلویزیون نسبت به برجسته سازی این رکن مهم کوتاهی کرده و حتی سعی در برجسته سازی مکان های مشابهی همچون حسینیه ها کرده اند. باید دانست در اسلام همه شئون فرهنگی و حتی اجتماعی و سیاسی حول محور مسجد تعریف شده است و حتی مسجد تنها مکانی برای انجام فریضه نماز نیست بلکه پایگاهی برای همه حرکت های اجتماعی است که اسلام به دنبال آن است. ما در سال های اخیر با عدم تبلیغات مناسب و با بسیاری از کم کاری ها عملا از مسجد فضایی برای اقامه سه وعده نماز استفاده کرده ایم که آن هم متاسفانه محدود به افراد مسن شده است و در عمل پیوند نسل جوان با مسجد قطع شده است.
حال چرا در شب بزرگی مانند شب قدر که تلویزیون باید به تبلیغ حضور مردم در مساجد بپردازد و از جذابیتی مانند پخش زنده تلویزیونی که ممکن است خود عامل گرایش برخی جوانان به مسجد شود در راستای این فرهنگسازی عمل کند باید سخنرانی مذهبی و برنامه های مشابه آن از یک پارک و یا ارتفاعات تفریحی تهران به روی آنتن بفرستد؟ آیا بهتر نبود مدیران شبکه سوم سیما از بودجه بیت المال دوربین ها و استدیوی پخش زنده خود را در یکی از مساجد تهران مستقر می کردند و این سه شب را از آن مسجد به پخش مستقیم می پرداختند؟ حتی به فرض ادامه یک برنامه روتین هر شبی در تلویزیون می توان در این سه شب برای رشد فرهنگ مسجد محوری از این امکان تبلیغی به نفع این فرهنگ استفاده کرد نه اینکه مردم را به حضور در بام تهران برای گرفتن احیا تشویق کرد.