۱۲۵ میراثملی ثبت شده پرونده ندارد!

به گزارش افکارنیوز، روند عجولانه ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست میراثملی آن هم در طول دولت نهم و دهم به حدی بود که برای آن همایش های فشرده برگزار می کردند تا هر طور شده تعداد آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراثملی در این مدت زمان بالا برود و نشان دهنده فعالیت عظیم سازمان میراثفرهنگی در ثبت آثار تاریخی باشد به همین دلیل بسیاری از بناهای تاریخی شماره ثبت گرفتند بدون آنکه برای آنها حریمی در نظر گرفته شود و یا حتی در برخی از موارد ثبت این آثار به سازمانهای مربوطه ابلاغ نمی شد. شاید چون فرصتی برای آن نبود. در این میان و در حوزه ثبت میراثناملموس نیز حدود ۱۰ پرونده جهانی به یونسکو برای ثبت در فهرست میراثموقت ارسال شد که هیچ کدام به صورت تخصصی تدوین نشدند به همین دلیل در سالهای اخیر شاهد بودیم که کارشناسان یونسکو در اجلاس مربوط به ثبت جهانی میراثناملموس پرونده های جهانی طب سنتی و آیین باران خواهی را رد کردند و چوگان و تار ایرانی اولین بار توسط کشورهای دیگر به ثبت رسید. هنوز هم بیم آن می رود که میراثناملموس دیگری از ایران به نام کشورهای همسایه مانند آذربایجان، ارمنستان و ترکیه نیز ثبت شود.

این شکست های پی در پی به علت غیرتخصصی عمل کردن مدیران سابق میراثفرهنگی و توجه آنها به آمار و تبلیغ فعالیت خود با استفاده از آمارسازی در پرونده های ثبتی بود. تا جایی که برخی از این آثار را بی آنکه برایشان پرونده ای تدوین کنند، در فهرست میراثملی ثبت کردند. مانند ۱۲۵ پرونده ای که اکنون در دولت یازدهم درباره آنها صحبت می شود. این پرونده ها فقط ثبت ملی شدند چون مدیران آن زمان می دانستند عمر مدیریتی شان کفاف جهانی شدن این پرونده ها را نمی دهد به همین دلیل برای هیچ یک از آنها کار تخصصی انجام نگرفت.

اولین بار مهدی حجت، قائم مقام سابق سازمان میراثفرهنگی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و به خبرنگار مهر گفت که بیش از صد پرونده وجود دارد که هر چه گشتیم حتی یک برگ کاغذ از پرونده آنها پیدا نکردیم. چون دوستان فقط می خواستند این آثار را ثبت کرده و آمار تعداد میراثثبت شده را بالا ببرند به همین دلیل عجولانه اقدام به ثبت هر چیزی می کردند.

هر چیزی در دولت نهم و دهم ثبت می شد از حس زیارت که توسط محمد شریف ملک زاده رئیس سابق سازمان میراثفرهنگی پیشنهاد داده شد تا آلوی برقان و روش تهیه بستنی سنتی. حتی در حوزه ثبت آثار منقول نیز هیچ پرونده ای تهیه نشد تا طلسم ثبت اشیای تاریخی در فهرست میراثملی شکسته شود.

۱۲۵ اثر در دولت گذشته به صورت یکجا و بدون لوح ثبتی و نیز فاقد ابلاغیه، پرونده کامل ثبت شده که از برخی از این آثار هیچ اطلاعات موثق و مدونی در دست نیست. هرچند که در این باره اداره کل ثبت آثار تاریخی و فرهنگی هنوز توضیحی در این باره به خبرنگار مهر نداده است. اما گویا قرار است جزئیات این آثار تهیه و تکمیل شده و با ایجاد ساز و کار معین بر اساس مصوبه شورای ثبت تعیین تکلیف شوند. چرا که برخی از همین ۱۲۵ پرونده برای درج در فهرست موقت جهانی نیز به یونسکو ارسال شده اند.