ادعای یک روزنامه اردنی درباره ایران

به گزارش افکارنیوز، یک روزنامه اردنی ادعا کرده که نهادهای امنیتی این کشور اخیرا طرحی از سوی ایران برای انجام عملیات تروریستی در اردن را خنثی کرده‌اند.

روزنامه «الرأی» که یک روزنامه اردنی وابسته به سازمانهای اطلاعاتی این کشور و تحت تاثیر محافل استخباراتی اسرائیلی است ادعا کرد که نهادهای امنیتی اردن اخیرا فردی وابسته به سپاه قدس ایران را بازداشت کرده‌اند که در تلاش برای اجرای عملیات تروریستی در اردن بوده است.

این روزنامه مدعی شده که یکی از اعضای عراقی سپاه قدس ایران! که تابعیت نروژی نیز دارد در اردن بازداشت شده که دست کم ۴۵ کیلوگرم مواد منفجره را در منطقه «ثغره عصفور» در شمال اردن پنهان کرده بوده تا بعد از مدتی در اردن عملیات تروریستی انجام دهد.

این منبع در ادامه ادعاهای خود گفته که اولین جلسه دادگاه این متهم به ریاست قاضی «محمد العفیف» روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

به نظر می‌رسد که ادعاهای اردن در این زمینه امیدی که برای بهبود روابط دو کشور بعد از سفر «تاریخی» که «ناصر جوده» وزیر خارجه این کشور به ایران داشت به زودی از بین برود.

پیشتر پایگاه اسرائیلی «دبکا»، گزارش داده بود که عربستان اخیرا به «عبدالله دوم» پادشاه اردن پیشنهاد داده که بخش‌هایی از درعا و جبل العرب در جنوب سوریه را به خاک خود ملحق کند و به این ترتیب این بخش از خاک سوریه را اشغال کند.

بر اساس ادعای این پایگاه اسرائیلی که به سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی نزدیک است پادشاه اردن با این پیشنهاد موافقت کرده و عربستان در مقابل این اقدام ۲۰ میلیون دلار به اردن کمک مالی خواهد کرد و عربستان برای جلوگیری از پیشرفت داعش و احتمال ورودش به خاک عربستان دست به این اقدام زده‌‌است.

اردن که با مشکلات متعدد سیاسی و مالی دست و پنجه نرم می‌کند بعد از چندین بار سر باز زدن از مطالبات عربستان سعودی که یکی از حامیان مالی اصلی این کشور به شمار می‌رود، از کمک‌های مالی آل سعود محروم شده است.

ناظران سیاسی معتقدند تنها طرفی که از نزدیکی روابط میان ایران اردن بسیار ناراضی است رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی می‌باشد.
پیش از این نیز محافل نزدیک به اسراییل در منطقه در تلاشی نخ نما شده سعی داشتند به نوعی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در تحولات منطقه ای مقصر جلوه دهند که ادعای طرفداران منصور هادی در یمن مبنی بر کشته شدن تعدادی نظامیب ایرانی در این کشور نمونه‌ای از این سناریوی نخ نما شده بود.

علاوه براین دستگاههای رسمی سیاسی و اطلاعاتی اردن از ابتدای بحران عراق نقش سازنده ای در همزیستی و همسایگی با عراق نشان نداده اند که این اقدام انان در حمایت از خانواده صدام و باقی مانده بعثی های عراق ارزیابی می شود. علاوه براین حمایت سیستم های اطلاعاتی اردن از برخی از جریانهای سیاسی عراق که صراحتا اعلام شده اقدامی در جهت مداخله در امور و سرنوشت ملتهای دیگر است.