یونانی‌ها اروپا را تحت فشار گذاشتند

به گزارش افکارنیوز، یونانی‌ها در همه‌پرسی روز گذشته نشان دادند که با برنامه‌های ریاضت اقتصادی مخالفند. چنین تصمیم شکاف سیاسی در این کشور را به دنبال داشت. ضمن اینکه آینده بانک‌های یونان هم در هاله‌ای از ابهام است اما خروج این کشور از اتحادیه اروپا مطرح نیست.

روزنامه آلمانی «ولت» در گزارشی با عنوان «رای منفی چه مفهومی برای یونان و اروپا خواهد داشت» ضمن اشاره به مشکلات یونان نوشت که یونانی‌ها اروپا را تحت فشار قرار دادند. آنها بار رای قاطع ۶۱.۳۱ درصدی نشان دادند که درخواست وام‌دهندگان را نمی‌پذیرند. یونان در معرض خروج از منطقه یورو قرار گرفته است آنها به نوعی بروکسل را با وجود هشدارهایش به مبارزه طلبیدند.

اروپا هم دوران دشواری پیش رو دارد. این موضوع را می‌توان در تماس تلفنی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه دید. این ۲ امروز هم درباره یونان دیدار خواهند داشت. انتظار می‌رود با توجه به مشکلات اجتماعی در یونان «مارتین شولتس» رئیس پارلمان اروپایی امروز یا فردا برنامه‌ای برای کمک‌های بشردوستانه تهیه کند. بازارهای مالی هم با بحران زیادی مواجه هستند. ارزش یورو در برابر دلار کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. بورس دکس آلمان هم امروز در نخستین روز کاری هفته افت ۴ درصدی را تجربه کرد.
این روزنامه آلمانی نوشت که مردم یونان با فریادی رسا برنامه ریاضت اقتصادی را رد کردند و به این ترتیب علیه برنامه‌های نجات مالی که تاکنون در کشورشان اجرا شده ایستادند. آنها ریاضت مالی گسترده را به بهای دریافت کمک‌های بیشتر رد کردند. اما نتیجه همه‌پرسی، پیروزی برای دولت سیپراس است چرا که او خود را در تقابل شدید با یونان توانست حمایت مردم را به دست آورد.

مذاکره با وام‌دهندگان دشوار خواهد بود

اگر چه مذاکره با وام‌دهندگان به پایان نخواهد رسید اما از این بعد ادامه مذاکرات دشوار خواهد بود. اما در این زمینه سیپراس می‌تواند بر حمایت مردمش در مذاکرات تکیه کند.

آنچه مهم است این است که در روزهای آینده سران اروپایی باید دشواری اوضاع را ارزیابی کنند و اگر نتوانند درباره آینده این کشور به تفاهم برسند، بحران در کشور و امکان خروج یونان از منطقه یورو تقویت خواهد شد. ضمن اینکه در شرایط کنونی امکان ورشکستگی بانک‌ها بیشتر شده است.

در این بین بانک مرکزی اروپا وضعیت دشواری دارد چرا که امکان ورشکستگی یونان و خروج این کشور از منطقه یورو بیش از هر زمان دیگر حس میشود. به نظر میرسد که این بانک پس از پایان همکاری یونان، بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو از دست بدهد.