معاملات تسلیحاتی پنهانی رژیم صهیونیستی با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین

به گزارش افکارنیوز، روزنامه رای الیوم نوشت: تاکید اسرائیل بر مبهم ماندن سیاست تسلیحاتی و قراردادهای فروش سلاح به خوبی نشان می‌دهد، ادعای خودداری فروش سلاح به کشورهایی که درگیر جنگ داخلی هستند، دروغ و بی اساس است.

سود سرشار و برقراری روابط دیپلماتیک، مشوق معاملات تسلیحاتی اسرائیل

«یوسی میلمان» کارشناس مسائل راهبردی و روزنامه نگار کهنه کار اسرائیلی هدف اسرائیل از فروش سلاح را کسب سود و برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان سوم دانست.

به گفته وی ۱۰درصد از تجارت سلاح دنیا در اختیار اسرائیل است و تل آویو با وجود سود سرشاری که از فروش تسلیحات از آن خود می‌کند اما فاش شدن روابط این رژیم با نظام‌های استبدادی که حقوق بشر را به بدترین شکل نقض می‌کنند، برگ جدیدی از جنایت های این رژیم در نقض حقوق بشر به حساب می‌آید.

معاملات غیر مستقیم

تل آویو ترجیح می‌دهد معاملات تسلیحاتی را با بسیاری از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین به شکل غیرمستقیم و توسط شرکت های خصوصی انجام دهد که تعداد آن بالغ بر ۲۲۰ شرکت است.

هدف اسرائیل از معاملات غیرمستقیم این است که چنانچه از این سلاح ها در جنایت های ضدبشری استفاده شد، مسئولیتی در این خصوص متوجه آن نباشد.

روزنامه نگار کهنه کار اسرائیلی به نقل از منابع آگاه در تل آویو تاکید کرد: اسرائیل از نظر تجارت تسلیحاتی در مرتبه چهارم جهانی قرار دارد و در این خصوص تنها چیزی که برای این رژیم حائز اهمیت است، کسب سود مالی است نه مسائل اخلاقی و خطرات ناشی از فروش این سلاح ها.

اما دادستانی کل اسرائیل در پاسخ به درخواست لزوم فاش شدن نام اشخاص و شرکت هایی که نام آنان در فهرست صادرات امنیتی ثبت شده و وزارت جنگ نیز به آنان مجوز داده است، اعلام کرد، امکان فاش کردن این اطلاعات وجود ندارد.

دادستانی کل در توجیه این موضع خود حفظ امنیت و روابط خارجی را دستاویز قرار داده و علاوه بر آن مدعی شد که چه بسا برملا کردن جزییات وارد کنندگان سلاح از اسرائیل موجب شود این کشورها از سوی دشمنان هدف قرار بگیرند و به این ترتیب امنیت شخصی این افراد و صاحبان شرکت ها و یا امنیت اسرائیل نیز در معرض خطر قرار بگیرد.

در این ارتباط «سیفر بلوتسکر» کارشناس روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز با اشاره به روابط مستحکم بین سیاست خارجه اسرائیل در زمان بینامین نتانیاهو و فروش سلاح های اسرائیلی به کشورهای جهان گفت: در زمان کابینه کنونی زیان صنایع تسلیحاتی اسرائیل بالغ بر دهها میلیارد دلار است اما این زیان به جایگاه اسرائیل از نظر تسلیحاتی آسیبی نمی رساند زیرا همچنان در سطح جهانی چهارمین صادر کننده تسلیحات به شمار می‌آید.

تلاش اسرائیل برای سرپوش گذاشتن بر معاملات تسلیحاتی با سودان

اما روزنامه هاآرتص نیز در شماره روز(یکشنبه) فاش کرد که وزارت جنگ اسرائیل سخت اصرار دارد از فاش شدن روابط امنیتی با سودان جنوبی و به عبارت بهتر فروش سلاح به این کشور جلوگیری شود، به ویژه اینکه سودان اکنون درگیر جنگ داخلی است و در جریان آن جنایت های وحشتناکی رخ می‌دهد که بر آن سرپوش گذاشته می‌شود.

این روزنامه یادآور شد که ژنرال «دابی لاوی» رئیس بخش نظارت بر صادرات امنیتی اسرائیل ماه گذشته در گفت وگو با روزنامه اقتصادی «گلوبس» از فاش کردن موضوع فروش سلاح به سودان جنوبی خودداری کرده و گفت: در این مورد نمی‌خواهم به یک کشور مشخص اشاره کنم، اما باید بگویم که ما همواره در مورد تغییر سیاست های اسرائیل در این خصوص مشغول بررسی هستیم و کشورهایی هستند که در سال های اخیر از فروش سلاح به آنان خودداری و مجوز فروش سلاح به آنان را لغو کردیم و در مقابل به کشورهای زیادی سلاح فروختیم.

«تمار زاندبرگ» از اعضای حزب میرتس و طرفدار چپگراهای صهیونیستی یک ماه پیش ضمن توضیح خواستن از موشه یعلون وزیر جنگ از وی خواست صادرات سلاح به سودان جنوبی را متوقف کند، زیرا گزارش های سازمان ملل تاکید داشت که در این کشور کشتار و جنایت در جریان است.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات تسلیحات اسرائیلی به آفریقا

روزنامه اقتصادی «گلوبس» در خصوص صادرات جنگ افزارهای رژیم صهیونیستی نوشت صادرات تسلیحات اسرائیل به قاره سیاه در سال ۲۰۱۴ با افزایش ۴۰ درصدی همراه بود و به عبارت دیگر در ماه گذشته آمارهای رسمی وزارت جنگ اسرائیل حاکی از این بود که حجم صادرات سلاح به قاره آفریقا از ۱۰۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به ۳۱۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت.

علاوه بر این گلوبس فاش کرد که ماه گذشته یک هیئت رسمی از سودان جنوبی در نمایشگاه سلاح اسرائیل در تل آویو شرکت کرد و حدود شش ماه پیش نیز در نمایشگاه امنیت داخلی اسرائیل حضور یافت.

ابهام در سیاست تسیلحاتی اسرائیل

این روزنامه افزود: اسرائیل در تمام مسائل مربوط به صادرات سلاح سیاست مبهمی را در پیش گرفته است تا جایی که کابینه اسرائیل بنابر انگیزه های امنیتی از فاش کردن نام کشورهایی که از آن سلاح خریداری کرده اند، خودداری کرد.