کنگره می‌تواند بر هم زننده هر توافقی باشد

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری شینهوآ در تحلیلی نوشت آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای نزدیک شدند اما معلوم نیست کنگره آمریکا این توافق را بر هم نزند.

در ادامه یادداشت شینهوآ آمده است، اگر کنگره آمریکا با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران موافقت نکند، در واقع با توافق هسته‌ای مخالفت کرده است.

به گفته برخی کارشناسان، کنگره آمریکا با اکثریت غالب جمهوری‌خواه، ممکن است با باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در برخی جزئیات درتوافق هسته‌ای با ایران مخالفت کرده و در حالی که دولت آمریکا به سوی توافق با ایران پیش می‌رود، کنگره این توافق را بر هم زند.

«دارل وست» یکی از اعضای ارشد «موسسه بروکینگز» به شینهوآ گفته است که کنگره آمریکا می‌تواند با امتناع از برداشتن تحریم‌ها، هر توافقی را تخریب کند. وست ادامه داد که در واقع بدون تایید کنگره، این آمریکاست که توافق را برهم زده است.

هشتمین دور رایزنیهای هستهای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه میان ایران و کشورهای ۱+۵ در سطح کارشناسان، معاونان و وزاری خارجه در شهر وین در جریان است. طرفین از احتمال توافق هستهای سخن گفتند و ضرب الاجل نهایی مذاکرات، چهارشنبه شب یا بامداد پنجشنبه اعلام شده است.