نمره قبولی در جدال با غول‌ها

به گزارش افکارنیوز، اسلوبودان کواچ، سرمربی صرب تیم ملی والیبال ایران در آخرین نشست خبری خود پس از بازی دوم مقابل روسیه در لیگ جهانی ۲۰۱۵، یاد آوری کرد که شاگردانش در این لیگ نتیجه قابل قبول و خوبی گرفته‌اند. او می‌گفت: قبل از شروع لیگ جهانی، فکر می‌کردید در گروهی که قهرمان جهان، قهرمان لیگ جهانی و قهرمان المپیک حضور دارند به مقام چندم برسیم و چند پیروزی به دست بیاوریم؟

سعید معروف، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران هم پس از شکست ۳ بر یک مقابل روسیه در بازی آخرش در لیگ جهانی گفت که تیم ملی به هدفش که بقا در بین ۸ تیم برتر لیگ جهانی بوده، رسیده است.

فدراسیون والیبال نیز جدای از بحثحضور خانواده‌ها و بانوان در سالن آزادی از میزبانی ۶ دیدار متوالی خود در لیگ جهانی راضی به نظر می‌رسد. بلیت فروشی، امکانات رفاهی، نور و دمای سالن، اسکان تیم‌های حریف و میزبانی، پوشش خبری و خلاصه همه چیز در لیگ جهانی امسال به گفته مربی، کاپیتان و رئیس فدراسیون والیبال خوب شروع شد و به پایان رسید.

کواچ اما در مصاحبه آخرش گفت که شاگردانش مهم‌ترین قدم در لیگ جهانی را نتوانسته‌اند به خوبی بردارند و در بازی سرنوشت‌ساز دوم مقابل لهستان به این تیم باختند تا یاران میکال کوبیاک به جمع ۶ تیم نهایی برسند و خودشان در حسرت حضور در برزیل و حداقل تکرار مقام چهارمی سال قبل بمانند.

کواچ همچنین در حرف‌هایش گفت که عملکرد تیم تا حد زیادی وابسته به دریافت کننده‌های جوان تیمش، مجتبی میرزاجان‌پور و میلاد عبادی‌پور است. زمانی که آنها خوب بازی می‌کنند، تیم ملی ایران هم خوب بازی می‌کند و زمانی که درصد خطای این ۲ بازیکن بالا می‌رود، تیمش دچار مشکل می‌شود.

با توجه به اینکه دریافت اول یک مشکل ژنتیک در والیبال ایران به حساب می‌آید و سرمربی صرب تیم ملی نیز در دوران بازیگری، یک دریافت کننده بوده است، انتظار می‌رود تجربیات خود را در اختیار شاگردان جوان خود قرار دهد تا در تورنمنت مهم بعدی(جام جهانی ۲۰۱۵ ژاپن) به هدف خود یعنی کسب سهمیه المپیک برسند.

شروع نه چندان خوب تیم ملی ایران در لیگ جهانی و عدم صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی، خیلی از علاقمندان به این رشته را تا حدودی ناامید کرد اما باید در نظر داشت که تیم ایران باسخت‌ترین قرعه ممکن روبرو شد که اگر روسیه نیز شرایط همیشگی خودش را داشت معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار تیم‌های گروه بود. علاوه بر این تیم ایران سومین فصل حضورش را در سطح اول جهان تجربه می‌کند و در یک قدرت نوظهور در دنیا به حساب می‌آید اما از طرفی غلبه بر تمام تیم‌های مدعی و صاحب سبک جهان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که پتانسیل ایستادن روی سکوهای برتر تورنمنت‌های مهم در والیبال ایران وجود دارد.

فدراسیون والیبال و کادر فنی با برطرف کردن اشتباهات بارز فنی و روحی بازیکنان ایران میتوانند نسبت به کسب سهمیه المپیک از جام جهانی و یا مسابقات زیر گروه المپیک از منطقه آسیا امیدوار باشند.