سایه سنگین بی تدبیری ها بر نفس تنگ تهرانی ها
گروه اجتماعی -

مهرداد بائوج لاهوتی با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده قرار بوده که ظرفیت سیستم حمل‌ونقل عمومی به ۷۵درصد افزایش یابد اما متاسفانه در ۲ سال گذشته این اتفاق نیافتاده و وضعیت آلودگی هوا در پایتخت بدتر شده است.

به گزارشافکارنیوز، وی تصریح کرد: بر اساس تجربه سال های گذشته معمولا در پاییز و زمستان میزان آلاینده ها افزایش می یافت اما امسال در فصل بهار و تابستان نیز شاهد روزهای آلوده هستیم.

وی تاکید کرد: برای کاهش میزان آلاینده ها لازم است زیرساخت‌های توسعه سیستم حمل ‌و نقل عمومی فراهم ‌شود اما متاسفانه شاهد بدهی سنگین دولت به شهرداری در این بخش هستیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بارها دیده شده که خودروهای آلاینده با داشتن مجوز طرح ترافیک وارد این محدوده می شوند در حالی که با برنامه ریزی های دقیق باید مانع این کار شد.

وی افزود: برخی از تاکسی ها و مینی بوس ها که جزو ظرفیت حمل و نقل عمومی هستند، فرسوده بوده و در افزایش آلودگی هوا نقش مهمی ایفا می کنند.

وی تصریح کرد: چندی است که از طرح جدید شهرداری مبنی بر مجوز تردد به خودروها بر اساس آلایندگی‌ها به جای طرح زوج و فرد، سخن گفته می شود اگر این طرح منطبق با روش های علمی و کارشناسی شده باشد و می توان به امکان کاهش آلودگی هوای تهران امیدوار بود.

وی درباره این طرح توضیح داد: بر اساس این طرح به اختصار «ال. ای. زد»(LEZ) نامیده می ‌شود و براساس آن مجوز ورود خودروها به محدوده ‌های ترافیکی بر اساس میزان آلایندگی آنها صادر شود، بنابراین برای بررسی بهتر نقاط قوت و ضعف این طرح، هفته آینده جلسه‌ ای در فراکسیون مدیریت شهری برگزار می شود.

لاهوتی ادامه داد: خودروها عامل ۸۰درصد از آلودگی هوای تهران هستند و البته نباید نقش موتور سیکلت ها و … را از یاد برد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: سازمان حفاظت از محیط زیست و سایر دستگاه های مسوول در چند سال گذشته نتوانسته اند برای حل این معضل که نفس پایتخت نشینان را تنگ کرده، چاره ای بیاندیشند بنابراین لازم است شهرداری تهران، محیط زیست و دستگاه‌های مسوول برای ساماندهی وضعیت خودروهای فرسوده، آلاینده، موتور سیکلت ها و… مطالعه و برنامه ‌ریزی کنند.

وی تاکید کرد: اگر دولت واقعا به دنبال حل این مشکل است باید تسهیلات مورد نیاز برای توسعه سیستم حمل و نقل عمومی را فراهم کرده و همچنین بستر مناسب را برای جایگزینی موتور سیکلت های برقی فراهم سازد.