از توافق هسته‌ای تا توافق اقتصادی!

به گزارش افکارنیوز، با توجه به اینکه کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی با داشتن نیمی از جمعیت جهان و ۲۸ درصد قدرت اقتصادی آن، اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند، بنابراین انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد گسترش انواع همکاری‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی با کشورهای صنعتی عضو بریکس باشیم چراکه بنا به گفته رییس‌جمهور، اعضای سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس و اتحادیه اوراسیا در مجموع با داشتن بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان، حدود ۳۰ درصد درآمد ناخالص کل جهان را در اختیار دارند.


اهمیت بالای حضور ایران در اجلاس بریکس
در همین رابطه اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق ایران و روسیه به اهمیت بالای دیدارهای رییس‌جمهوری کشورمان با روسای جمهوری روسیه، چین، بلاروس و افغانستان و نخست‌وزیر هندوستان در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این دیدارها، راه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه بین ایران و کشورهای عضو بریکس مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفته است که باید در آینده نزدیک شاهد فواید و نتایج مثبت این نوع مذاکرات باشیم. وی ضمن ابراز گله‌مندی از دعوت نکردن فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق ایران و روسیه برای شرکت در این سفر بیان کرد: اتاق ایران و روسیه نزدیک به ۳۰ سال برای توسعه همکاری با کشور روسیه تلاش کرده و از سوی دیگر همواره یکی از تاکیدات مسئولان استفاده از توان بخش خصوصی و مشارکت در امور است در حالی که در عمل شاهد حضور بخش خصوصی در این نوع مشارکت‌ها نیستیم. رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اهمیت حضور ایران در کنفرانس شانگهای و اجلاس بریکس تصریح کرد: البته مقدمات همکاری‌های اقتصادی و صنعتی با حضور در این کنفرانس‌ها فراهم و مذاکرات لازم انجام شده است که نتایج اثرات این نوع نشست‌ها بعدها مشخص خواهد شد. بنابر این باید برنامه‌های لازم برای توسعه این همکاری مد نظر مسئولان و بخش خصوصی قرار گیرد.


وی ادامه داد: به عنوان نمونه وزارت کشاورزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اهداف مورد نظر در این نشست‌ها را مورد پیگیری قرار داده و اقدامات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و صنعتی انجام شود.


توسعه صنایع با تداوم همکاری‌ها
عسگراولادی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه صنایعی می‌توانند با توسعه همکاری ایران و بریکس در اولویت قرار گیرند؟ گفت: صنایع کوچک و متوسط برای تامین مواد اولیه، ماشین‌آلات و همچنین سهم بازار نیازمند توسعه همکاری ایران و کشورهای عضو بریکس هستند. وی در پاسخ به اینکه ایران درحال‌حاضر در صنایع سنگین ضعیف است و همکاری با کشورهای عضو بریکس تا چه اندازه می‌تواند به ایران در صنایع سنگین و نیمه‌سنگین و ارتقای دانش فنی کمک کند؟ بیان کرد: همکاری در زمینه صنایع سنگین مذاکرات کلی‌تری را می‌طلبد اما وزیران صنعت، معدن و تجارت و نیز امور اقتصادی و دارایی باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.


روابط اقتصادی، زمینه‌ساز شکوفایی کشورها

محمدقلی یوسفی، اقتصاددان نیز با بیان اینکه کشورها زمانی می‌توانند شکوفا شوند که بتوانند با تعداد بیشتری از کشورها روابط تجاری - اقتصادی داشته باشند به صمت گفت: اقتصاد به مثابه تلفن است، چنانچه تعداد بیشتری از افراد تلفن داشته باشند، برقراری ارتباط آسان‌تر خواهد بود اما چنانچه تنها یک کشور تلفن داشته باشد و دیگران از این وسیله ارتباطی بی‌بهره باشند، برقراری ارتباط به صورت دوجانبه یا چندجانبه امکانپذیر نخواهد بود. یوسفی ادامه داد: بر این اساس هر اندازه ارتباط و همکاری ایران با دیگر کشورها گسترده‌تر باشد، منجر به توسعه اقتصادی و صنعتی کشور خواهد شد. با توجه به صنعتی بودن کشورهای عضو بریکس و داشتن بازارهای بالقوه و بزرگ، این کشورها می‌توانند گزینه مناسبی برای فروش محصولات ایران از قبیل نفت و گاز ایران باشند. از سوی دیگر این کشورها می‌توانند برخی از نیازهای ایران در زمینه مسائل کشاورزی، فناوریکی و صنعتی را تامین کنند.


برخورداری ایران از بازار وسیع منطقه‌ای

این اقتصاددان با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس بازار رو به رشدی دارند، عنوان کرد: این کشورها از نظر اقتصادی با ایران روابط خوبی داشتند بنابراین داشتن تعامل سازنده با این کشورها می‌تواند به ایران کمک کند و به نوعی مکمل روابط تجاری ایران با دیگر کشورها باشد. یوسفی ابراز امیدواری کرد که با دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱ + ۵ سرمایه‌گذاران خارجی در ایران اقدام به تولید کنند تا این نوع تولیدات در بازارهای بین‌المللی صادر شود زیرا این روند موقعیتی است که ایران می‌تواند از بازار وسیع منطقه‌ای برخوردار شود. بنابراین تداوم این نوع همکاری‌ها می‌تواند موقعیت خوبی را برای کشورمان فراهم کند تا پس از توافق هسته‌ای، فروش محصولات تولیدی خود را به این کشورها داشته باشیم.


ارتقای دانش فنی و فناوری
یوسفی با بیان اینکه همکاری با کشورهای عضو بریکس می‌تواند منجر به ارتقای دانش فنی و فناوری کشور شود، گفت: هر کشوری از مزیت‌های خاصی برخوردار است و کشورهای صنعتی و رو به رشد عضو بریکس با توجه به تجارت ارزنده و داشتن نیروهای متخصص می‌توانند از نظر اقتصادی و صنعتی برای ایران مفید بوده و سبب ارتقای دانش فنی و فناوری کشور شوند. این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: نباید تنها تامین نیاز صنایع سنگین در این نوع همکاری‌ها مد نظر قرار گیرد. ایران به دلیل داشتن منابع نفت و گاز موقعیت بهتری نسبت به سایر کشورها در زمینه ایجاد صنایع سنگین دارد. یوسفی معتقد است که مشکلات صنعتی تنها با ارتباط و همکاری صنعتی با این کشورها حل نخواهد شد. اما به هر حال کشورهای عضو بریکس از ظرفیت بالایی برخوردارند که ایران می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

صنایع ریلی در اولویت
یوسفی در پاسخ به این سوال که توسعه چه صنایعی با تداوم همکاری بین ایران و کشورهای عضو بریکس در اولویت قرار خواهد گرفت؟ گفت: مسئولان باید اطلاعاتی را از این کشورها دریافت و سپس براساس نیاز، اقدام به همکاری مشترک کنند. در مجموع کشورهای عضو بریکس به دلیل رشد اقتصادی مناسب، نیروی کار ماهر و تجربه موفق در صنایع ریلی میتوانند به کشور ما کمک کنند. یوسفی خاطرنشان کرد: البته همکاری با کشورهای عضو بریکس به منزله جایگزین کردن روابط با کشورهای اروپایی و امریکا نیست بلکه همکاری با این نوع کشورها میتواند مکمل هم باشد. براساس این گزارش، برگزاری اجلاسهای منطقهای در شرایطی که جهان از لحاظ اقتصادی از تکقطبی بودن و از لحاظ سیاسی از یکجانبهگرایی فاصله گرفته است، اهمیت بالایی دارد و با حضور در این نشستها میتوانیم اهداف سیاسی و اقتصادی کشورمان را پیگیری کنیم. بنابراین با توجه به جایگاه سیاسی و امنیتی سازمان همکاری شانگهای و جایگاه اقتصادی گروه بریکس متشکل از کشورهای دارای اقتصادهای نوظهور، کشورمان میتواند با اعضای گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای، همکاریهای گستردهای انجام دهد.