به گزارش افکارنیوز، در اکران عید فطر امسال فیلمهای «گینس»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» و «عصر یخبندان» حضور دارند و قرار است از چهارشنبه ۲۴ تیرماه فیلمهای «رستاخیز»، «خداحافظی طولانی» به این جمع اضافه شوند در ضمن فیلم «مزار شریف» نیز در صورت پائین آمدن فروش «عصر یخبندان» به جای این فیلم در گروه‌ استقلال قرار می‌گیرد.

رستاخیز
فیلم «رستاخیز» به کارگردانی و نویسندگی احمد‌رضا درویش و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده است و بازیگرانی چون آرش آصفی، پوریا پور‌سرخ، حسن پور‌شیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، ‌ مرحوم انوشیروان ارجمند، علی جاویدفر، دیوید استرن،(اهل آمریکا)، انوش معظمی، طلعت حمدی(اهل سوریه)، فواد سرور(اهل سوریه)، داود حسین(اهل کویت)، یوسف شکرچی(اهل عراق)، حمید جدیدی، میر‌طاهر مظلومی، سروش گودرزی، مهتاب کرامتی، شقایق فراهانی، لیلا بلوکات، زهره حمیدی، فواد ابراهیم(اهل لبنان)، جمال سلیمان(اهل سوریه) و رضوان عقیلی(اهل سوریه) در آن ایفای نقش می‌کنند.

داستان فیلم: بعد از مرگ معاویه پسر ابوسفیان، یزید‌بن‌معاویه خود را خلیفه مسلمین می‌خواند و به فرماندار مدینه نامه می‌نویسد که از حسین‌بن‌علی بیعت بستاند. بکیر‌بن حر که به عنوان پیک مخصوص در‌بار یزید‌بن معاویه برگزیده شده است مأمور رساندن نامه یزید‌بن‌معاویه به مدینه می‌گردد. او که جوانی چابک و پر‌انرژی است و در تکاپوی حقیقت است در مدینه متوجه می‌شود که حامل نامه‌ای است که در آن به کشتن حسین‌بن‌علی فرمان داده شده است. بکیر در مکه با اندیشه‌های و خط فکری حسین‌بن‌علی(امام شیعیان) آشنا می‌شود. مردم کوفه با فرستادن نامه‌های بسیار زیاد، حسین‌بن‌علی را به کوفه دعوت کرده‌اند تا در قیام بر ضد یزید پسر معاویه، آنها را یاری کنند. حر‌بن‌ریاحی به همراه بکیر و دو‌هزار سوار از سوی عبید‌اله‌بن‌ زیاد مأمور می‌شوند به سمت کاروان حسین‌بن‌علی که به سمت کوفه در حرکت هستند بروند. کاروان حسین در شمار اندک، در کربلا به محاصره هزاران نفر از لشکریان یزید در می‌آیند.

موسیقی فیلم توسط استفان واریک آهنگساز برجسته و برنده اسکار، تدوین آن توسط طارق انوار تدوینگر نامزد اسکار و از تکنیک‌های جلوه‌های ویژه تصویری CGI بهره می‌برد و به سه زبان و سه نام متفاوت فارسی، انگلیسی و عربی به نمایش در خواهد آمد.

/ / / / /

این فیلم در جشنواره فیلم فجر ۹۲ برنده جایزه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلم‌برداری، ‌ بهترین موسیقی متن، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین چهره پردازی، بهترین طراحی صحنه و لباس شده است و در سه بخش بهترین بازیگر مرد، بهترین جلوه‌های ویژه بصری و بهترین صدای فیلم نامزد شد.

این فیلم بعد‌از دیده شدن از طرف افراد مختلف بازتاب‌هایی داشت. کمال تبریزی گفته بود که «رستاخیز» از تکنیک خوبی برخور‌دار بود. و فرم خوبی داشت اما فکر می‌کنم یک مقدار فیلم در موقعیت فرم باقی مانده بود و دلیلش این است که مضمونی پیچیده و عمیق داشت.

علی جنتی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی به دفاع از فیلم پرداخت و تأکید کرد که رستاخیز از نظر تاریخی مشکلی نداشته و منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است.

جدا از هم بحث‌ها و موضع‌گیری‌هایی که نسبت ساختار و محتوای این فیلم از زمان شروع تولید تا اکران در جشنواره‌ها و مکان‌های مختلف ایران صورت گرفته است. پیش‌بینی می‌شود با استقبال روبرو شود و بتواند مخاطبان را به سینما‌ها بکشاند پس طیف‌های مختلف می‌توانند از چهارشنبه ۲۴ تیرماه «رستاخیز» را با سر‌گروهی سینما آزادی ببینند و باید منتظر بازخورد آنها شد.

خداحافظی طولانی
فیلم بعد که قرار است در سینمای اریکه ایرانیان به نمایش در می آید «خداحافظی طولانی» آخرین ساخته فرزاد مؤتمن به عنوان کارگردان است.

«خداحافظ طولانی» به کارگردانی فرزاد مؤتمن، تهیه‌کنندگی مشترک وی با علی حضرتی و نویسندگی اصغرعبد‌اللهی است و بازیگرانی چون سعید آقا‌خانی، ‌ ساره بیات، میترا حجار، نقی سیف‌جمالی، علی میلانی، ندا قاسمی، ابراهیم اشرفی، نادر فلاح، سهی بانو ذوالقدر، اکبر مددی‌مهر و محمد‌باقر صفا‌نور در آن حضور دارند.

این فیلم داستان مردی است که از اتمام یک قتل جنجالی تبرئه شده ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است برای تداوم عشق و زندگی باید از این بحران غلبه کند.

خداحافظی طولانی درسی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین طراحی صحنه و لباس سیمرغ بلورین را از آن خود کرد و در بخشهای بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل زن بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین نیز نامزد گرفتن جایزه شد.

/ / / / /

فیلم خداحافظی طولانی عاشقانه‌ای نرم و ساده و پاک را به تصویر می‌کشد عاشقانه‌ای که سعید آقا‌خانی و ساره بیات خوب از پس آن بر‌آمده و توانستند تا حد زیادی نگاه کارگردان و مخاطب را به سمت خود جذب کنند.

فیلم از لحاظ محتوا و ساختار از یک استاندارد قابل قبولی برخوردار است اما نتوانست در پایان فیلم مخاطب را آن‌چنان که باید و شاید قانع کند اما می‌توان جز کارهای موفق فرزاد مؤتمن از آن یاد کرد فیلمی که جای پای فرزاد مؤتمن به عنوان دوستدار فیلم‌های پلیسی و عاشقانه را می‌توان در آن دید. لوح لطیف فرزاد مؤتمن را نیز می‌توان در این اثر و کارهای قبلی وی نیز لمس کرد.

مزار شریف
فیلم «مزار شریف» نیز یکی از فیلمهای است که در صورت پائین آمدن فروش «عصر یخبندان» در سینما استقلال اکران می‌شود و باید منتظر ماند و دید که چه زمان این اتفاق رخ می‌دهد.

«مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسین برزیده و تهیه‌کنندگی منوچهر شهسواری و نویسندگی مهدی شیرزاد است و بازیگرانی چون حسین یاری، مهتاب کرامتی، مسعود رایگان، حسین باشه‌آهنگر، رضا عزیزی، مسعود سخایی، مهدی آگاهی، ‌عمار تفتی، ‌ابراهیم برزیده، ‌پدرام یوسفی، ‌محمد آقا‌محمدی، امیر‌حسین فتحی، ‌علی عطایی و عباس حبیبی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

موسیقی این فیلم را بهزاد عبدی، فیلم‌برداری علیرضا زرین دست و تدوین را محمد‌علی سجادی انجام داده‌اند.

فیلم «مزار شریف» داستان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در کنسلولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان است که به دنبال هجوم نیروهای طالبان منجر به شهادت ۱۰ تن از کارکنان کنسولگری ایران شد. مزار شریف با شعار هیچ جنگی به نفع هیچ مردی نیست در سی‌و‌سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.

این فیلم در جشنواره سی‌و‌سومین در بخش بهترین موسیقی متن برنده سیمرغ بلورین شد و در بخش‌های بهترین فیلم، ‌ بهترین کارگردانی، ‌بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه‌های ویژه بصری، بهترین چهره‌پردازی، بهترین صدا(صدا‌گزاری) نیز نامزد گرفتن جایزه شد.

/ / / / /

با دیدن فیلم می‌فهمیم که در شرایط سخت و طاقت‌فرسا و بسیار خطر‌ناکی ساخته شده و به موضوع خاصی نیز پرداخته که برای ما ایرانی‌ها ارزشمند است. از طرفی نیز بازی خوب حسین یاری و مهتاب کرامتی و دیگر بازیگران را در این فیلم شاهد هستیم اما برخی منتقدان نیز نقدهای ساختاری را به فیلم وارد کردند و انتظارات بیشتری از این فیلم داشتند با همه این تفاسیر «مزار شریف» خود را در گیشه و اکران نشان می‌دهد که آیا می‌تواند نظرات مخاطبان را جلب کند یا نه؟

از رئیس جمهور پاداش نگیر
فیلم «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» به کارگردانی کمال تبریزی بعد از چند سال توقیف با سر گروهی سینما پردیس زندگی به روی پرده‌های نقره‌ای رفت و یکی از فیلم هایی است که در اکران عید فطر بر روی پرده سینما باقی خواهد ماند.

این فیلم پیش از این با نام «پاداش» شناخته می‌شد اما قرار است مجدداً با نام اولیه خود یعنی «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» اکران شود.

فیلم‌برداری فیلم از سال ۱۳۸۶ آغاز و در سال ۱۳۸۷ آماده نمایش شد اما در آن زمان توسط مدیریت وقت سینما صلاحیت نمایش دادن رد شد و در سال ۱۳۸۸ رسماً توقیف شد.

این فیلم کمال‌ تبریزی همانند چندین فیلم توقیفی است که بالاخره بعد از چند سال با انجام اصلاحات و تعامل با سازمان سینمایی توانست مجوز اکران را گرفته و به نمایش عمومی درآید. انگار سازمان سینمایی توانسته از این جهت خواسته‌های سینماگران ما را برآورده سازد و در این زمینه امید بخش ظاهر شود.

کارگردانی «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» بر عهده کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی است، نویسندگی مشترک توسط رضا مقصودی و محمد رحمانیان انجام شده و حبیب رضایی انتخاب بازیگر و بازیگردانی کرده است.

/ / / / /

دیگر عوامل فیلم عبارت انداز:
مدیر فیلم‌برداری: محمدرضا سکوت، صدابردار: بهمن اردلان، طراح صحنه و لباس: سید جمال سید حاتمی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: سید جمال سید حاتمی، طراح چهره‌پردازی: مجید اسکندری، منشی صحنه: پانته‌آ پناهی‌ها، عکاس: زهرا مصفا.

در این فیلم بازیگرانی چون حسن معجونی، آتیلا پسیانی، بهمن زرین‌پور، زنده یاد احمد آقالو، صابر ابر، رضا بهبودی، آشا محرابی و… ایفای نقش می‌کنند.

به نظر می‌رسد «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» مثل دیگر کارهای خوب کمال تبریزی با استقبال روبرو شود و امضای این کارگردان مثل فیلم‌های «مارمولک» و «لیلی با من است» که موضوع طنز اعتراضی داشتند پای کار باشد و بتواند نیاز مخاطب را برآورده کنند.

کمال تبریزی کارگردانی است که ذوق و قریحه خاصی در ساخت این نمونه فیلم‌ها دارد و این موضوع را از سال‌های پیش تا به امروز ثابت کرده است. البته این کارگردان در برخی آثار خود نتوانسته نیاز دوستدارانش را برآورده سازد و آن‌ها را راضی کند. اما وزنه کارهای خوب او خیلی سنگین‌تر از کارهای ضعیف وی است.

گینس
فیلم «گینس» اولین ساخته بلند سینمایی محسن تنابنده است که برای اکران در ماه رمضان در سینما ماندانا انتخاب شد. فیلمی که محسن تنابنده علاوه بر کارگردانی بازی هم می‌کند و یکی از فیلم هایی است که در اکران عید فطر بر روی پرده سینما باقی خواهد ماند.

محسن تنابنده و رضا عطاران در این سال‌ها در اوج شهرت قرار دارند و توانسته‌اند در فیلم‌هایی با موضوعات مختلف به خصوص کمدی خودی نشان داده و طرفداران زیادی را به دست آورند و حسین اسکندری دیگر بازیگر فیلم که در کنار این بازیگران کمدی بازی می‌کند.

این فیلم موضوعی طنز دارد، موضوعی که جای خالی آن در سینمای امروز ما احساس می‌شود و مخاطبان در چند سال اخیر با فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوعات طنز ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. امیدوارم مخاطبان ما شاهد فیلمی خوش ساخت باشند.

/ / / / /

این فیلم به دلیل تعدد لوکیشن و حضور به یک شترمرغ در اکثر صحنه‌های فیلم جزء کارهای سخت به لحاظ تولید به شمار می‌آید.

خلاصه فیلم: «گینس» سیخی چند؟ پول کجاست اینو بگو؟

غنچه: خاک بر سرت که نافتو از پول بریدن. بدبخت همش اعتبار… می‌دونی کیا اسمشون تو گینسه…علی‌دایی…رضازاده…جنیفرلوپز.
در این فیلم که تهیه‌کنندگی آن بر عهده موسسه تصویر گستر پاسارگارد و سعید ملکان است به پرورش شترمرغ و موضوع مهم فرآورده‌های گوشتی و توجه به دام و طیور پرداخته شده است.

نهنگ عنبر
فیلم «نهنگ عنبر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سامان مقدم است و بازیگرانی چون رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، رضا ناجی، نادر سلیمانی، امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی و امید روحانی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

داستان‌ فیلم‌ آمده ارژنگ صنوبر مردی پنجاه‌ساله است که همراهش می‌شویم تا تجربه‌های متفاوت و پیچیده‌اش از عشق و مصائبی که در زندگی دچارش می شود را برایمان بازگو کند.

گفتنی است؛ «نهنگ عنبر» با وجود اینکه در جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر حضور نداشت و دیده نشد و حوزه هنری و شهرداری آن را تحریم کردند، اما در زمان اکران با استقبال مواجه شده و به فروش بالایی دست پیدا کرده است و در ادامه اکران شهرداری تصمیم به اکران این فیلم گرفت.

«نهنگ عنبر» یک فیلم کمدی فانتزی که بخش اعظم آن درباره دهه ۶۰ است بی‌شک یکی از بهترین فیلم‌های عطاران همراه با موزیک‌های خاطره انگیز این دهه است.

عصر یخبندان
«عصر یخبندان» از چهارشنبه در سرگروهی سینما استقلال و به جای «اسب سفید پادشاه» به نمایش درآمد و همچنان در اکران عید فطر هم حضور خواهد داشت اما با پایان اکران، فیلم مزار شریف جایگزین این فیلم خواهد شد.

«عصر یخبندان» فیلمی جوان‌پسند است، فیلمی پر بازیگر و با لوکیشن‌های متعدد که در آن به کارگردانی توجه بیشتری شده تا فیلم‌نامه، فیلم‌نامه به شخصیت‌ها زیاد پرداخته نشده و به تیپ بیشتر نزدیک‌تر و به نظر می‌رسد کارگردان خواسته بیشتر کار خودش و گفتن حرف‌های ملتهب اجتماعی را به رخ بکشد برخی منتقدان کارهای قبلی این کارگردان را قوی‌تر قلمداد کردند.

با این وجود این فیلم وقتی برای اولین بار در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده با استقبال خوبی روبرو شد.

در خلاصه داستان «عصر یخبندان» آمده: خارپشت‌ها در عصر یخبندان تصمیم گرفتند رنج‌ خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند خارپشت‌ها تنها جاندارانی هستند که در عصر یخبندان زنده ماندند.

بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، ‌مینا ساداتی، محسن کیایی، بابک بهشار، علی میلانی، پوریا رحیمی‌سام، ‌صدف طاهریان، فرهاد اصلانی و ژاله صامتی ایفای نقش می‌کنند.

«عصر یخبندان» در سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر جایزه سیمرغ بلورین بهترین تدوین(نیما جعفری جوزانی) و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن(سحر دولتشاهی) و در جشن حافظ تندیس حافظ بهترین بازیگر زن(مهتاب کرامتی) را کسب کرد.