به گزارشافکارنیوز،گاهی لوازم و مدارهای الکترونیکی با مایعات تماس پیدا می‌کنند. تماس مایعات رسانا با مدارهای الکترونیکی، صدمات جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌کند. در این بخش تصمیم گرفتیم این ترفند را برای کامپیوترهای همراه یا لپ تاپ ارایه کنیم تا در صورتی که چنین اتفاقی برای لپ‌تاپ شما رخ داد، بتوانید هر چه سریع‌تر برای نجات آن دست به‌کار شوید و با این کار بتوانید لپ تاپ خود را همچنان زنده نگه دارید.

همچنین در زمان استفاده از لپ تاپ باید نکاتی را در مورد باتری رعایت کرد که با کلیک بر روی لینک «نکاتی مهم در زمان استفاده از باتری لپ تاپ» می توانید مطالب مربوط به آن را مشاهده کنید.

۱ - بلافاصله سیم برق لپ‌تاپ را از کشیده و باتری آن ‌را خارج کنید. توجه داشته باشید که در چنین موقعیتی دیگر زمان آن نیست که برنامه‌ها را ببندید، داده‌ها را ذخیره کرده یا لپ‌تاپ را به‌صورت نرم‌افزاری خاموش کنید.

۲ - خیلی سریع وارد عمل شده و تمامی کابل‌ها و اتصالات را از لپ‌تاپ جدا کنید(که شامل درایوهای لوح فشرده خارجی و پی‌سی کارت‌ها نیز می‌شود). لپ‌تاپ را سر و ته کنید و آنقدر به این حالت نگهدارید تا همه مایعی که داخل آن شده، خارج شود.

۳ - مراقب باشید که مایعات به ال‌سی‌دی نرسد(ترفند۲۲۰) و هیچ تماسی با صفحه نمایش لپ‌تاپ پیدا نکند. به هر حال اگر مایعی را روی صفحه نمایش دیدید بدون فوت وقت آن‌را با یک حوله خشک کنید.

۴ - بسته به ابزارهایی که در اختیار دارید و مهارت‌های فنی که از قبل آموخته‌اید، سعی کنید تا جایی که امکان دارد، تمام قطعات آن‌را از هم جدا کنید. پیچ‌های تمام قطعات خارجی را باز کنید و پوسته پلاستیکی آن‌را برداشته تا به مدار ‌الکترونیکی داخل آن دسترسی پیدا کنید. شاید بتوانید پا را از این هم فراتر گذاشته، همه قطعات آن‌را از هم جدا کرده و آنها را درست و حسابی خشک کنید.

۵ - هنگام انجام این کارها، تا جایی پیش بروید که به اشکال برنخورید و به زحمت و دردسر نیفتید. می‌توانید پس از این به نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های مجاز لپ‌تاپ مراجعه کنید. اما مطمئن باشید، همان اقدامات اولیه شما نیز به اندازه کافی در نجات لپ‌تاپ‌تان مؤثر بوده است.

۶ - توجه داشته باشید که عمل شستشوی بردهای الکترونیکی داخلی لپ‌تاپ به‌وسیله مایعات و اسپری‌های مخصوص مدارهای الکترونیکی را فراموش نکنید. این کار در مورد آب آسانتر بوده و در مورد نوشیدنی‌های دیگر که خاصیت رسانایی بیشتری دارند(ترفند۲۲۰) و دارای جرم و حالت چسبندگی هستند، به‌مراتب مشکل‌تر است. در این موارد حتما یک دستکش لاستیکی دست‌تان کنید و یک حوله را کاملا آغشته به مایعات تمیزکننده مدار الکترونیکی کرده و همه قطعات و بردهای داخلی را به این وسیله تمیز کنید.

۷ - خب، حالا زمان آن رسیده تا لپ‌تاپ و قطعات آن‌را به حال خود رها کنید تا خشک شوند. لپ‌تاپ را به حالت پشت و رو قرار داده و برای چند روز در یک اتاق گرم و خشک رها کنید. هر چه این زمان طولانی‌تر باشد برای قطعات لپ‌تاپ بهتر است. از به‌کار بردن سشوار برای تسریع در امر خشک شدن اجتناب کنید.

۸- و بالاخره قطعات خشک شده لپتاپ را سر هم کنید و پیچهای آنرا ببندید. اگر لپتاپتان روشن نشد به احتمال قوی دیسک سخت آن هنوز کار میکند. آنرا خارج کرده و به یک رایانه دیگر متصل کرده و دیتای درون آنرا بازیافت کنید. نرمافزارهای لازم برای بازیافت داده را نیز میتوانید از آدرس http://www.driversavers.com دریافت کنید.