اتهام چین به ترکیه درباره انتقال اویغورها به سوریه

به گزارش افکارنیوز، " میدل ایست آنلاین " یکی از مسؤولان ارشد چینی اعلام کرد برخی از اویغورهای ساکن استان " شینجیانگ " در غرب چین کارت های شناسایی ترکیه ای از دیپلمات های ترک مقیم کشورهای جنوب شرق آسیا دریافت می کنند، سپس به ترکیه فرستاده می شوند و آنجا به گروه های تروریستی همچون داعش فروخته می شوند.

دولت چین اعلام می کند که افراد اقلیت اویغورِ تُرک زبان شهروندان چینی هستند، و اویغورهایی که از چین قاچاق می شوند، باید به مناطق سکونت شان در دورترین بخش غربی این کشور بازگردانده شوند.


" تونگ بیشان " رئیس بخش تحقیقات جنایی وزارت امنیت عمومی چین دیروز(شنبه) در جمع خبرنگاران در پکن گفت: سفارتخانه های ترکیه به اویغورها کارت های شناسایی اعطا می کنند.


بیشان تأکید کرد: بدون شک اویغورها چینی هستند، ولی سفارتخانه های ترکیه کارت های شناسایی ترکیه ای به آنها می دهند.


صدها و شاید هزاران اویغور مخفیانه به ترکیه برای فرار از ناآرامی های استان شینجیانگ چین، مخفیانه به ترکیه سفر کرده اند.

بیشان افزود: صدها اویغور کارت های شناسایی از دیپلمات های تُرک مقیم مناطقی همچون کوالالامپور دریافت کرده اند، سپس به آنها اجازه داده شده است که به ترکیه سفر کنند.


وزارت خارجه ترکیه و سفارت این کشور در کوالالامپور تاکنون به اظهارات بیشان واکنش نشان نداده اند.


بیشان اعلام کرد: هنگامی که اویغورها به ترکیه می رسند، کار قانونی پیدا نمی کنند و برخی از آنها به گروههای افراطی همچون گروه موسوم به " جنبش اسلامی ترکستان شرقی " می پیوندند.


دولت چین جنبش اسلامی ترکستان شرقی را شورشی می خواند، و به تلاش برای تشکیل کشوری در استان شینجیانگ متهم می کند.
بیشان گفت: اویغورها در دام گروه هایی همچون جنبش اسلامی ترکستان شرقی و دیگر گروههای تروریستی می افتند، و این گروه ها جوانان اویغور را شستشوی مغزی می دهند و به مناطق درگیری منتقل می کنند و آنها را به هیزم درگیری های خود تبدیل می کنند.


رئیس بخش تحقیقات جنایی وزارت امنیت عمومی چین افزود: برخی از اویغورها به سوریه و برخی دیگر نیز به عراق منتقل می شوند. گروه های تروریستی به نیرو نیاز دارند و برای جذب هر یک نفر حداقل ۲ هزار دلار پرداخت می کنند.


بیشان گفت: ما هنوز اطلاعاتی درباره تعداد دقیق اویغورهایی که به داعش پیوسته اند، در دست نداریم.


بیشان اظهار داشت: سال ۲۰۱۵ تعداد زیادی از اویغورها از جنوب شرق آسیا به چین بازگردانده شدند.

وی افزود: ۱۰۹ نفر از اویغورها هفته گذشته از تایلند به چین بازگردانده شدند.