آزمایش اخیر بمب اتمی نشانگر بی‌اعتنایی آمریکا به پیمان «ان پی تی» است

به گزارش افکارنیوز، دیوید کریگر مدیر بنیاد " صلح عصر هسته ای " امروز یکشنبه در مصاحبه با اسپاتنیک تصریح کرد که آزمایش اخیر یک بمب اتمی توسط آمریکا نشانگر این واقعیت است که واشنگتن پیمان ان پی تی را غیر الزام آور ارزیابی می‌کند.

وی در ادامه افزود: با آزمایش بمب هسته ای گرانشی، آمریکا این پیام را جامعه جهانی ارسال کرده است که خواستار مدرنیزه کردن زرادخانه اتمی خود است و نوسازی زرادخانه اتمی بخشی از راهبرد نظامی این کشور به شمار می رود و واشنگتن هیچ دلیلی نمی بیند تا به تعهدات خود در چارچوب پیمان ان پی تی عمل کند.

در ماه آوریل، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که آمریکا با استقرار سلاح های اتمی تاکتیکی خود در ۵ کشور اروپایی عملا پیمان ان پی تی را نقض کرده است.

پیمان ان پی تی که در سال ۱۹۶۸ میلادی حاصل شده، قرارداد بزرگی بین ۵ قدرت هسته ای جهان یعنی انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا و کشورهای غیر هسته ای به شمار می رود. ولی با گذشت ۴۵ سال از اجرای ان پی تی، کشورهای غیر هسته ای به طور فزاینده ای از دستاوردهای این پیمان ناامید شده اند.

آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه که دارندگان سلاح های اتمی به شمار می روند، متعهد شده اند تا در چارچوب ان پی تی، خلع سلاح اتمی را دنبال کنند.

سایر ۱۸۶ کشور دیگر امضا کننده این پیمان نیز قول داده اند تا از دنبال کردن تسلیحات اتمی خودداری کنند. هند و پاکستان این پیمان را امضا نکرده اند و هر دو کشور نیز تسلیحات اتمی در اختیار دارند.