انتقاد پرویز از نادیده گرفتن نقش تشکل‌های اهل قلم در دیدار رئیس جمهور

به گزارش افکارنیوز، محسن پرویز، عضو انجمن قلم، با اشاره به جلسه دیدار رئیس جمهور با اصحاب فرهنگ و هنر گفت: ‌ متأسفانه در این دیدار حضور نداشتم‌، البته دعوتی از من نشده بود ولی اگر هم دعوت بودم، ‌ نمی‌توانستم حضور داشته باشم، چرا که این جلسه مصادف شده بود با دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب که من در آن جلسه حضور داشتم.

وی ادامه داد: ‌ اما یک انتقادی نسبت به این دیدارهای رئیس جمهور با اهالی فرهنگ دارم و آن این است که در این برنامه‌ها نقش تشکل‌ها فرهنگی نادیده گرفته می‌شود. در این دیدار نیز دعوتی از انجمن قلم به عمل نیامد که جای گله‌مندی است‌، فکر می‌کنم این شیوه خوبی نیست‌، اگر چه تنها مربوط به این دولت نیست، در دولت دهم هم مواردی پیش آمد که نقش تشکل‌ها نادیده گرفته شد.

پرویز ادامه داد: ‌ با توجه به تأکیداتی که شخص رئیس جمهور در مقاطع مختلف و آخرین بار در افتتاحیه نمایشگاه کتاب داشته است و به عنوان سیاست کلان دولت مطرح می‌شود که تلاش داریم امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم، ‌ باید در عمل نیز در این برنامه‌ها مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شود. خوب است که تشکل‌ها در این موارد نادیده گرفته نشوند. در دولت دهم یکی دو مورد مواردی پیش آمد که نه تنها انجمن قلم بلکه سایر تشکل‌های نویسندگان هم دعوت نمی‌شدند و نادیده گرفته می‌شدند.

این نویسنده افزود: ‌ ظاهراً ما زمانی که می‌گوییم تشکل‌های حوزه نشر، تنها تشکل‌های ناشران را به رسمیت می‌شناسیم و تشکل‌های مربوط به نویسندگان را به رسمیت نمی‌شناسیم و این خوب نیست. باید توجهی به این حوزه‌ها نیز داشته باشیم. الان دو تشکل فعال در حوزه نویسندگان وجود دارد، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن قلم ایران. قاعدتاً در موارد اینگونه که پای اهالی قلم به میان می‌آید، ‌ باید از حضور این تشکل‌ها بهره گرفته شود.

وی افزود: بنابراین انتظار میرود، زمانی که بحث از مشارکت بخش خصوصی میکنیم، در برگزاری جلسه از این تشکلهای اهل قلم کمک بگیریم، هم در برنامهریزی ماجرا، هم در دعوت از میهمانان. زمانی است که ما به صراحت و شفافیت اعلام میکنیم که اینگونه امور توسط دولت و نهادهای وابسته به دولت انجام خواهد شد که خوب طبعاً انتظاری هم نمیرود بخش خصوصی به بازی گرفته شود، اما زمانی که شعار واگذاری کار به نهادهای مدنی و تشکلهای غیر دولتی و خصوصی را سر میدهیم، این انتظار ایجاد میشود.