شکل گرفتن سبک جدیدی از دیپلماسی با جمع بندی مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عُمان «جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران» را تبریک گفت و آن را سبک جدیدی از دیپلماسی آرام و دقیق خواند.

بن علوی به تلویزیون رسمی این کشور گفت جمع‌بندی مذاکرات ایران و ۵ + ۱ مراحل مختلفی را طی کرد که هدف برخی از آنها اعتمادسازی بین طرفین بود. این مراحل با نگرانی متبادل بین طرفین همراه بود اما از سال گذشته احساس نگرانی و شک به مواضع مثبت برای ورود به مذاکرات فنی و سپس ارتباط آن به رویکردهای سیاسی تبدیل شد.

وی در ادامه گفت: مرحله جدیدی برای فرهنگ صلح و آشتی میان تمام کشورها در منطقه و خارج از منطقه را تاسیس شد و به دنبال آنیم که ما اعضای شورای همکاری خلیج فارس(GCC) شریک فرهنگ صلح با دیگران باشیم. در پایان امسال(۲۰۱۵) رایزنی‌‌هایی مستقیم میان اعضای شورای همکاری و ایران و دیگر طرف‌ها برای تثبیت تفکر صلح و آرامش در این منطقه مهم جهان انجام خواهد شد.

بن علوی در ادامه به نقش عمان در این مذاکرات اشاره کرد و گفت: این عملیات(میزبانی عمان برای مذاکرات) در راستای روابط متمایز مسقط با تمامی اطراف برای تاسیس یک مرحله از توافق بر اساس اعتماد بین طرف‌ها انجام شد و بدون اعتماد ممکن نبود.

وزیر خارجه عمان تصریح کرد: معتقدم که آغازی برای تحرکات سیاسی بین‌المللی برای حل تمام مسائل در منطقه و خارج آن وجود دارد اما برای چگونگی تعامل با این مسائل به صبر نیاز است. باید یک گفت‌وگوی سیاسی و دیپلماتیک با مشارکت تمامی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف حل مسائل دیگر مانند عراق، سوریه، یمن و فلسطین آغاز شود تا بر اساس اصل اعتمادسازی این مسائل نیز حل و فصل شود.


بن علوی سپس گفت: این نتیجه با تمام تفاصیل آن نسبت به دیگر نتایج از جنگ جهانی اول متفاوت بود و سبک جدیدی از دیپلماسی آرام و دقیق در تمام موضوعات است و اینکه به سمت جهانی متفاوت گام برمی‌داریم که مکانی برای لغزش وجود ندارد بلکه بالعکس مکانی برای همزیستی و کار در راستای منافع مشترک است و من معتقدم که جمع بندی مذکور این مسیر را خواهد پیمود.

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ روز سهشنبه (دیروز) مفاد جمع بندی را نهایی کردند که تا اجرایی شدن باید چند مرحله از جمله تائید از سوی نهادهای قانونگذاری کشورها را پشت سر بگذارد.