ترکیه منتظر جمع بندی مذاکرات بود

به گزارش افکارنیوز، علیرضا بیکدلی سفیر ایران در ترکیه درباره جمع بندی حاصل شده در وین نوشت: رسانه‌های ترکیه مراسم قرائت بیاینه ایران و ۱ + ۵ را مستقیم پخش کردند. شماری از هموطنان و مقامات ترکیه در تماس تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران دستیابی به این نتیجه را تبریک گفتند.

وی افزود: جودت یلماز نماینده رئیس جمهور ترکیه در امور ایران این جمع بندی را مرحله جدید در همکاری‌های ایران و ترکیه خواند. «تانر یلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز نتیجه حاصله را یک رویداد و تحول مهم ارزیابی کرد. همچنین حکمت چتین وزیر خارجه اسبق ترکیه موفقیت ایران را الگویی ماندگار عنوان کرد.

سفیر کشورمان در ادامه آورده است: داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با رسانه‌های ترکیه در حالی که یادآوری می‌کرد که غرب می‌توانست ۵ سال پیش با میانجیگری ترکیه به همین نتیجه برسد گفت، «من زمانی که وزیر خارجه بودم در عرض یک سال ۸-۷ بار برای آغاز مذاکرات به ایران سفر کردم. ای کاش این توافق خیلی وقت پیش حاصل می‌شد». وی ضمن تاکید بر این که کشورش با اشاعه هسته‌ای مخالف است، افزود: امیدوارم این توافق مایه خیر و برکت باشد.

بیکدلی در ادامه آورده است: چاووش اوغلو وزیر خارجه و بولت آرینچ معاون نخست وزیر هم اظهارتی داشتهاند. وزارت امورخارجه ترکیه با صدور بیانیهای از حصول این نتیجه ابراز خرسندی کرد. در این بیانیه آمده است، ترکیه که دیپلماسی را به عنوان تنها گزینه برای راه حل مسئله برنامه هستهای ایران تلقی میکند، حصول توافق در خصوص قراردادی تحت عنوان طرح عمل مشترک جامع در چارچوب مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ که از مدتها پیش ادامه دارد را رضایت بخش میخواند. بدین وسیله به طرفین به دلیل تلاشهای آنها در راستای حصول نتیجه تبریک میگوییم. اجرای این قرارداد با کلیه عناصر آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.