تماس هسته‌ای «اوباما» با ولی‌عهد ابوظبی

به گزارش افکارنیوز، «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی و رئیس نیروهای مسلح این کشور سه‌شنبه شب(دیشب) تماسی تلفنی از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرد و در خلال آن از آخرین اطلاعات مربوط به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و تضمین‌های آن آگاه شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کویت «کونا»، محمد بن زاید ابراز امیدواری کرد که این توافق منجر به توقف آنچه او «طمع‌ورزی‌های نظامی هسته‌ای» نامید، شود و آرزوها برای منطقه‌ای عاری از سلاح کشتار جمعی را تقویت کند و در نهایت به بنای ستون‌های امنیت و آرامش در منطقه و جهان منجر شود.

اوباما در این تماس تلفنی تاکید کرد که شراکتش با کشورهای عضو شورای همکاری برای مقابله با تمامی تهدیدهای امنیتی را تقویت خواهد کرد.

در این تماس همچنین درباره اوضاع یمن بحثو گفت‌وگو شد و بر ضرورت یک راه‌حل سیاسی برای پایان مسأله آن تاکید شد.

تماس «کری» با وزیر خارجه قطر

از سوی دیگر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با «خالد بن عطیه» ‌ وزیر خارجه قطر تماس گرفت و او را در جریان جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب قرار داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی قطر «قنا»، قطر از جمع‌بندی مذاکرات استقبال و تاکید کرد که این توافق منجر به تقویت امنیت و آرامش در منطقه‌ای و تحقق خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته ای باشد.

قنا افزود کری با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز تماس داشته است.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان موسوم به کشورهای «۱ + ۵»، سه‌شنبه(دیروز) به جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای رسیدند تا به ۱۲ سال بحثو اتهام در این خصوص پایان دهند.

انتهای پیام/ص