نگرانی از فجایع تجاوز ۱۱۱ روزه سعودی به یمن

به گزارش افکارنیوز، اسماعیل احمدی‌مقدم مسئول ستاد پشتیبانی مردم یمن در نشست خبری خود به مناسبت هفته همبستگی با ملت یمن در مورد تشریح برنامه‌های این ستاد امروز چهارشنبه گفت: در مدت ۱۱۱ روز تجاوز آل سعود به مردم یمن خسارت زیادی به این کشور وارد شده است و در این راه مردم یمن بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم دفاع از سرزمین خود کرده‌اند که نیمی از این تعداد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار مجروح، یک میلیون آواره و ۱۲ میلیون نفر از مردم یمن هم اکنون با مشکل مواد غذایی مواجهند، افزود: ‌آل سعود تاکنون ۱۰۰ دستگاه کامیون حمل مواد غذایی، ۳۰۵ مدرسه، ‌۱۰۷ کارخانه، ۲۵۰ پل و تاسیسات زیربنایی و همچنین ۱۵۰۰ مسجد را در یمن مورد هدف قرار داده است که تمام این موارد نشانگر این است که حملات آل سعود هدفمند و تنها برای تخریب زیرساخت‌های یمن صورت گرفته است.

احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه تاکنون ۴ فروند هواپیمای امدادی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای مردم یمن مواد بهداشتی و غذایی ارسال کرده‌اند که ۲ هواپیما به صنعا اعزام شده‌اند ولی هر دوی این هواپیماها موفق به فرود در صنعا نشده بودند گفت: دو پرواز به کشور جیبوتی برای ارسال کمک‌های اهدایی جمهوری اسلامی ایران به مردم یمن در نظر گرفته شده بود که متاسفانه یکی از آنها موفق به دریافت مجوز پرواز از سوی کشور جیبوتی نشده است.

رئیس ستاد پشتیبانی مردم یمن با بیان اینکه تنها بخش اندکی از کمک‌های بهداشتی و غذایی جمهوری اسلامی ایران به صنعا رسیده است، گفت: متاسفانه مقامات سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی با بهانه‌های گوناگون ارسال کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم مظلوم یمن را به تاخیر انداختند ضمن اینکه کشتی ۱۰ هزار تنی حامل کمک‌های اهدایی جمهوری اسلامی ایران به مردم یمن آماده اعزام به این کشور است که باز هم متاسفانه صلیب سرخ جهانی و برنامه جهانی غذا برای ارسال این کمک‌ها از جیبوتی به یمن از ایران درخواست ۵ میلیون دلار کرده‌اند و به دلیل اینکه این مبلغ بسیار بالاست تاکنون از اعزام این کشتی جلوگیری شده است.

احمدی‌مقدم با تاکید بر اینکه حملات آل سعود و هم‌پیمانانش در مناطق مرزی از طریق عملیات‌های توپخانه‌ای، ناوها و رمزناوها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: عمده خسارات در یمن خساراتی است که از طریق حملات هوایی انجام می‌شود ضمن اینکه آل سعود عمدتا زیرساخت‌های یمن را مورد هدف قرار داده است که به نظر می‌رسد هدف آنها از این حملات ناراضی کردن مردم و قرار دادن آنها در برابر انقلابیون و انصارالله است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع حملات به یمن آمادگی‌اش را برای پذیرش مجروحان جنگی و مداوای آنان در داخل کشورمان اعلام کرده است، ‌گفت: متاسفانه تا امروز امکان چنین چیزی فراهم نشده است ضمن اینکه ستاد پشتیبانی مردم یمن از همان روزهای آغاز جنگ در سه حوزه امدادی، فرهنگی، اجتماعی، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسمی فعالیتش را آغاز کرده است.

مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن با اعلام اینکه اهداف جنگ‌طلبان و متجاوزان به طور کامل در یمن به هم خورده و آنها امروز فقط به خاطر حفظ آبرو و یک دستاورد حداقلی این جنگ را ادامه می‌دهند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به شکست جنگ‌طلبان در یمن آل سعود و هم‌پیمانانش به دنبال انتقام‌گیری از مردم یمن هستند.

وی گفت: امروز علیرغم محاصره دریایی، هوایی و بمباران و نیز تخریب اماکن و تاسیسات یمن و حمایت تروریست‌های القاعده از جنگ‌طلبان در این کشور و باتوجه به اینکه نام این اقدامات را کمیته ملی مردمی نام‌گذاری کرده‌اند، افزود: امروز شرایط به گونه‌ای است که واقعیت این کشور در شرایطی قرار دارد که آنها از گروه‌‌های تروریستی القاعده هستند و تنها به اهداف جنگ‌طلبانه‌شان می‌اندیشند.

احمدی‌مقدم تصریح کرد: مشکل بزرگ امروز آل‌سعود دفاع از سرزمین خودش است گرچه نیروهای انصارالله تاکنون اراده ورود به داخل خاک سعودی را نداشته ولی سعی کردند تنها ضربات آنها را پاسخ دهند.

رئیس ستاد پشتیبانی مردمی یمن اظهار داشت: امروز گروه‌های سیاسی داخلی یمن، انصارالله، انقلابیون و سایر گروه‌ها با توجه به تلاش‌ها و فعالیت‌شان در حمایت از مردم یمن چهره خود را برای دنیا آشکارتر و شناخته‌تر کردند ضمن اینکه آنها کوشیده‌اند که دولت غیرقانونی سابق در یمن را بی‌آبروتر از گذشته کنند.

احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: ما توانسته‌ایم با همکاری صدا و سیما و سایر رسانه‌ها برای اولین بار سکوت خبری یمن را در دنیا بشکنیم و با اینکه کشتی نجات یک کشتی امدادی بود اما با ماموریت دیپلماسی رسانه‌ای توانست فضای سکوت و بایکوت رسانه‌ای جنگ یمن را بشکند.

وی با تاکید بر اینکه امروز از ائتلاف علیه یمن پوسته‌ای بیش باقی نمانده است، تصریح کرد: ‌امروز دیگر چیزی از ائتلاف علیه مردم یمن وجود ندارد و شرایط به گونه‌ای است که اغلب هم‌پیمانان عذرخواهی را مطرح کردند و یا خودشان را کنار کشیدند و می‌توانیم بگوییم امروز فقط سعودی‌ها در میدان جنگ علیه مردم یمن قرار دارند.

رئیس ستاد پشتیبانی مردمی یمن باتاکید بر اینکه امروز شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان کمک‌های عینی از قبیل سوخت، مواد غذایی و دارویی را به این کشور رساند، ‌گفت: ‌از مردم درخواست می‌کنیم کمک‌هایشان برای مردم یمن را به سمت کمک‌های مالی و نقدی سوق دهند زیرا انتقال آنها به داخل یمن امکان‌پذیرتر است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ریاست بر جنش غیرمتعهدها برای موضوع یمن و حل این بحران استفاده خواهد کرد، ‌ گفت: تشکیل هر جلسه‌ای به مذاکرات نیاز دارد و باید توافقات در دستور جلسه وجود داشته باشد. به طوری که اگر توافقی وجود نداشته باشد این کار امکان‌شدنی نیست اما اطلاع داریم وزارت خارجه توان خود را برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای رایزنی با اعضای جنبش غیرمتعهدها به صورت دو جانبه و چند جانبه به کار بسته است.

احمدیمقدم در پایان تصریح کرد: عربستان سعودی و کشورهای ائتلاف تاکنون مانع خروج مجروحان یمنی به خارج از این کشور شدهاند و شرایط در این کشور به گونهای است که نه تنها اجازه نمیدهند کمکهای پزشکی به یمن برسد بلکه انتقال مجروحان به بیرون را نیز نمیدهند اما با این حال جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا مجروحان یمنی را پذیرش و مداوا کند.