تجمع اعتراضی علیه اکران «رستاخیز»

به گزارش افکارنیوز، عصر امروز در ادامه بالاگرفتن اعتراض‌ها به اکران فیلم رستاخیز در شبکه‌های اجتماعی، عده‌ای از معترضین از ساعت ۱۶ مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجمع کردند.

در این تجمع برخی از حاضرین شعارهایی مانند «لبیک یا حسین، لبیک یا رقیه» و «نمایش رستاخیز تعطیل باید گردد» را سر دادند. برخی شعارها نیز مستقیما وزیر ارشاد و کارگردان فیلم رستاخیز را خطاب قرار می‌داد.

پیش از این غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری در مورد حاشیه‌های اکران «رستاخیز» با تاکید بر اینکه اکران این فیلم همچنان پا برجاست، گفته بود: پروانه نمایشی که برای «رستاخیز» صادر شده است، با مدت زمان ۱۲۷ دقیقه است و فیلم برای اکران در سینماها آماده است. کسانی که نقدهای قدیم را در فضای مجازی منتشر می‌کنند بهتر است کمی صبور باشند و با دیدن نسخه جدید نسبت به آن انتقاد کنند. نسخه اولیه «رستاخیز» ۲۱۰ دقیقه بود که در جشنواره سی و دوم فیلم فجر اکران شد ولی در نسخه جدید برای نمایش در سینماها به مدت زمان ۱۲۷ دقیقه، اصلاح شده است.

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری هم در پاسخ به اعتراضاتی که به قصه «رستاخیز» می‌شود، گفته بود: این درست است که «رستاخیز» یک فیلم تاریخی است، ولی قصه فیلم باید درام داشته باشد، برای ایجاد درام هم باید شخصیت فرعی بگذاریم. به نظر من علت حواشی که امروز برای «رستاخیز» ایجاد می‌کنند به خاطر این است که نسخه جدید این فیلم را ندیدند و بر اساس نسخه قدیمی فیلم انتقاد می‌کنند.

بر اساس این گزارش برخی از مراجع عظام تقلید پیرو سؤالات مکرر مقلدین درباره اکران فیلم رستاخیز و نمایش تصویر غیر معصومان و امام‌زادگان، در اطلاعیه‌های جداگانه نمایش تصویری ایشان را در فتواهای گوناگون جایز و یا بلااشکال دانسته اند.

معترضان به نمایش این فیلم سینمایی عموماً به بخش هایی از این فیلم اعتراض دارند که در آن چهره بازیگر نقش حضرت عباس(ع) به نمایش درآمده است. بخش دیگری از اعتراضات به داستان حاشیه‌ای عاشق شدن فرزند حر با نام بکیر مربوط می‌شود که البته عنوان شده در نسخه جدید این بخش از فیلم حذف شده است. بخش دیگر اعتراضات به نحوه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) مرتبط می‌شود که در تناقض با یک حدیثمشهور از حضرت امام محمدباقر(ع) ساخته شده بود که احمدرضا درویش اعلام کرد متوجه اشتباه خود شده و این بخش در نسخه جدید اصلاح شده است.

به هر حال موج اعتراض‌ها به این فیلم در شبکه‌های اجتماعی از موج حمایت‌ها تا چند روز پیش فراگیرتر بود اما از امروز عموم توصیه‌ها بر این است که ابتدا به تماشای فیلم بنشینند و سپس درباره آن قضاوت کنند.

بخشی از مردم معترض به اکران فیلم رستاخیز که در برابر وزارت ارشاد حضور یافته بودند با پای پیاده به سمت میدان شهدا و سینما شکوفه رفتند تا در صورت اکران این فیلم نسبت به تغییر سردر و پایین کشیدن پرده این فیلم اقدام کنند که گویا همین امر موجب تعطیلی سینما شد.

قرار بر این شده است که این فیلم برای تعدادی از مراجع عظام تقلید به نمایش دربیاید. این روزها در فضای مجازی نوشته‌هایی منتسب به تعدادی از علما سخن از مخالفت جدی عده‌ای از آنان با اکران این فیلم داشت. همچنین گفته‌هایی منتسب به برخی مداحان مطرح شده بود که تهدید به آتش زدن چند سینما در صورت نمایش این فیلم کرده بودند.

لحظاتی پیش سازمان سینمایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به منظور جلب نظر مراجع عظام تقلید درباره این فیلم، نمایش آن به تعویق افتاده است.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است: «فیلم " رستاخیز " به منظور پاسداشت، عظمت و شکوه حماسه جاوید کربلا و به تصویر کشیدن این واقعه بی مثال تاریخ بشری توسط جمعی از هنرمندان و سینماگران متعهد و ممتاز سینمای ملی تولید و در جدول اکران سینماهای کشور قرار گرفت.

این فیلم که با نیت تقویت تولید فیلم دینی و استفاده از هنر سینما برای جاودانه کردن حادثه عاشورا تولید شد از بدو امر تاکنون در محافل مختلف فرهنگی و دینی در معرض آرا و دیدگاه های صاحبان درک و درد دین قرار گرفته و با استقبال کارگردان محترم فیلم از منظر تاریخی و روایی با اصلاحات چندی مواجه شد که اصلاحات اعمال شده نیز مورد تایید بسیاری از صاحبنظران قرار گرفت.

اما نظر به رعایت جایگاه و شان مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی یادآوری می کنیم که اکران فیلم " رستاخیز " تا تامین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می‌افتد».