به گزارش افکارنیوز، روزنامه آرمان در حالی که تیتر اول روز سه‌شنبه خود را به عبارت هیجانی «عیدی هسته‌ای در راه» اختصاص داده بود، در یکی از یادداشت‌های صفحات داخلی خود به قلم یک کارشناس اقتصادی نوشت: توافق هسته‌ای در ابتدا دارای اثرات هیجانی و احساسی بوده که به دلیل عدم انطباق با واقعیات اقتصادی تاثیر به سزایی در اقتصاد نخواهد داشت. اما اثرات کوتاه‌مدت و اثرات میان‌مدت توافق است که می‌تواند گرهی از گره‌های اقتصاد جامعه را باز یا گره‌های آن را کورتر نماید. رفتار مردم و دست‌اندرکاران هم در این بین می‌تواند باعثتقویت اثر کوتاه‌مدت و میان‌مدت شده و یا به نوعی آن را خنثی و حتی معکوس گرداند. اثرات هیجانی و احساسی مردم در پس از توافق عمدتا زودگذر است. مردم بر اساس هیجانات روانی، تمایل به کاهش قیمت در بازارها به خصوص ارز و طلا و کالاها را دارند. از آن سو صف خرید در بازار سرمایه به امید قیمت‌های بالاتر تشکیل خواهد گردید.

این روزنامه می‌افزاید: انتظار می‌رود دست‌اندرکاران نظام خود تحت‌تاثیر این هیجانات کاذب قرار نگرفته و بگذارند زمان، باعثتخلیه این هیجانات شود.

آرمان تصریح کرد: واقعیت این است که چسبندگی قیمت کالاها و خدمات مانع از کاهش گسترده قیمت در بازارها خواهد شد. بازار ارز و طلا تحت‌تاثیر روانی این هیجانات با کاهش نسبی روبه‌رو خواهد شد اما موج تقاضای جدید در پس فروکش کردن احساسات، باعثافزایش قیمت در این بازارها خواهد شد.

نویسنده خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند ارزهای بلوکه شده وارد اقتصاد شده و گرهی از مشکلات آنها را باز کند. مسئولین نیز برنامه‌ریزی برای چگونگی هزینه کرد آن را دارند. اما واقعیت این است که ورود این پول از طریق بودجه، کشور را با بحران تورم روبه‌رو خواهد کرد. هر چند دولت ناگزیر است بخشی از این پول را وارد بودجه نماید اما نحوه هزینه کرد آن باید در حوزه‌هایی باشد که بتواند ایجاد ارزش افزوده نماید.
آرمان همچنین یادآور شد: بازار جهانی نفت با ورود بشکه‌های نفت ایران با کاهش قیمت روبه‌رو خواهند شد و کاهش آتی دلارهای نفتی ایران خود می‌تواند مشکلات جدیدی ایجاد نماید.

همزمان روزنامه دولتی ایران ضمن گزارشی به بررسی وصف بازار مسکن پس از توافق پرداخت و نوشت: اثرات توافق بر مسکن محدود است. ایران می‌افزاید: یکی از بازارهایی که بسیاری از مردم در انتظار تاثیر مذاکرات بر آن هستند، مسکن است. مسکن که نقش مهمی در رونق اقتصادی و معیشت مردم دارد در ۲/۵ سال اخیر در رکود به سر می‌برد. اما نکته‌ای که کارشناسان و مسئولان بخش مسکن بر آن تاکید دارند این است که بازار مسکن مانند بازارهای دیگر تاثیر زودهنگامی از توافق هسته‌ای احتمالی نمی‌پذیرد.
حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به ایران گفت: بازار مسکن برعکس بازارهای موازی در کوتاه‌مدت و میان مدت تحت تاثیر نتیجه مذاکرات قرار نمی‌گیرد و اثرات رفع تحریم بر بازار مسکن محدود است.

علی چگینی مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز در گفتوگو با ایران معتقد است توافق هستهای در میان مدت و کوتاه مدت تاثیر قیمتی بر مسکن ندارد و بعید است که قیمتها در سال ۹۴ نوسان زیادی به خاطر موفقیت یا موفق نبودن مذاکرات هستهای تجربه کند.