به گزارش افکارنیوز، پایگاه خبری بردی بیت با اشاره به اینکه کنگره وارد مهلت ۶۰ روزه برای بررسی توافق ایران و ۵ + ۱ شده است، مدعی شد که ایالت‌های این کشور می‌توانند از پذیرش مفاد توافق هسته‌ای اخیر میان دولت واشنگتن و ۵ کشور دیگر با ایران امتناع کنند.

این گزارش با اشاره به اینکه در صورت رد شدن توافق در کنگره و وتوی احتمالی رئیس جمهور آمریکا تصریح دارد که راه حل موثر دیگری برای رد کردن توافق وجود دارد و آن این است که مقامات ایالتی از اجرای توافق سر باز بزنند.

پایگاه خبری بردی بیت در ادامه با اشاره به اینکه هرچند ایالت‌ها در زمینه روابط خارجی نقشی ندارند تاکید می‌کند که با وجود این کسی نمی تواند ایالت‌ها را وادار به اجرای قراردادها و توافقنامه‌های بین المللی مجبور کند چرا که اجرای آنها نیاز به قوانین کنگره دارد.

این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد که لزوم برداشته شدن برخی از تحریم‌های مورد توافق در برجام توسط ایالت‌ها و مقامات محلی نیاز به گام های دیگری هم دارد و دولت واشنگتن برای تشویق کردن مقامات محلی‌ به اجرای توافق هم اقدام کنند.

در حالی که هنوز یک هفته از نهایی شدن مذاکرات میان ایران و ۵+۱ در وین و همچنین صدور قطعنامه توسط شورای امنیت در راستای اجرای شدن آن نگذشته، مقامات و رسانههای آمریکایی در تلاشند تا به شکلی متفاوت از مفاد توافقات صورت گرفته آنرا جلوه دهند.