پیام توافق وین؛ دیگر ایرانی را تهدید نکنید

به گزارش افکارنیوز، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز پنج‌شنبه در همایش ملی سازمان‌های مردم نهاد سلامت که در برج میلاد برگزار شد اظهار داشت: علامت رشد و توسعه واقعی یک کشور به صنعت آن کشور نیست، ‌ به این نیست که وسایل رفاه لازم در اختیار مردم باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر جامعه‌ای غم یکدیگر را داشت و نه تنها غم خود، تصریح کرد: اگر جامعه‌ای در فکر خود نبود و دیگران را هم مثل خود دید و اگر جامعه‌آی تمام کشور را اعضای خانواده خود دید آن کشور توسعه یافته و کشور پیشرفته است.

وی بر همین اساس کشوری که غم‌خواری، ‌ خیرخواهی، ‌ تعاون، ‌ نیکوکاری، ‌ دست دیگران را گرفتن به عنوان یک اصل اساسی در آن کشور باشد این کشور توسعه یافته دانست.

روحانی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم از آغاز شروع به کار مبنایش بر این بود که همه امور با مشورت مردم و متخصصین باشد گفت: در واقع هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند و جزء امور حاکمیتی نیست تصدی آن به مردم باز گردد و دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد چرا که کشور و پول بیت‌المال هم از آن مردم است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سلامتی که ما از آن حرف می‌زنیم تنها سلامت جسم و حتی سلامت جان نیست گفت: سلامت جسم، ‌سلامت جان، ‌سلامت اخلاق، سلامت معنویت، ‌ و یک سلامت جامع را در زندگی می‌خواهیم و در این راستا اگر جامعه‌آی امیدوار و متحد باشد همه مشکلات را از پیش پای خود برمی دارد.

وی در عین حال یادآور شد: نه تنها سازمان‌های مردم نهاد بلکه مردم و جامعه می‌توانند در امور بسیار مهم اجتماعی، اقتصادی، ‌ علمی، ‌فرهنگی بار مسئولیت را بر دوش بگیرند و دولت باید قدم به قدم تصدی امور را به مردم بازگرداند.

روحانی تأکید کرد این مردم هستند که با اراده خود پیچیده‌ترین معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی را با انگشت تدبیر قادرند حل کنند.

روحانی با تأکید بر اینکه همه حرف از روز اول این بود که بگذاریم مردم حرف بزنند و تصمیم بگیرند افزود: ما باید مجری خاص مردم باشیم، مردم به خوبی می‌فهمند چه راهی را انتخاب کنند و می‌دانند مصلحت آنها در چه مسیر و چه راهی است.

«اگر یک ملت به صحنه آمد چه قدرتی می‌تواند در برابر خواست یک ملت بزرگ، متمدن و صاحب فرهنگ، ‌علم، ‌شجاع و دلاور یکپارچه بایستد؟»

روحانی با طرح این پرسش که چگونه گره هسته‌ای باز شد و چه کسی توانست آن را باز کند و چه کسی توانست پیام نویی را در جهان و منطقه طنین انداز نماید اظهار داشت: همه نگاه می‌کنیم بندهای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چیست؟ کار مهم‌تر از این حرفت‌هاست، ‌پیام مهم‌تری از این حرف‌هاست، پیام رساتر از این حرف‌هاست، کاری که دیپلمات‌های شما در صحنه‌های بین‌الملل انجام داند بالاتر از این حرف‌هاست.

روحانی اضافه کرد: پیام این است خشونت را کنار بزنید تهدید، ‌ارعاب و تحدید را کنار بگذارید و دوران معامله برد باخت تمام شد و پیام این است که پیچیده‌ترین مشکل پای میز مذاکره حل می‌شود.

رئیس جمهور بر همین اساس ادامه داد: پیام این است که راه ما راه اعتدال است راه ادب، ‌اخلاق، ‌منطق، استدلال، ‌علم توأم با شهامت و توأم با هنر است. دیپلمات‌های شما و نمایندگان شما دانش کافی را داشتند.
رئیس جمهور با بیان اینکه دیپلمات های شما و نمایندگانتان از دانش کافی برخوردار بودند خاطرنشان کرد: اگر دانش کافی نداشتند نمی‌توانستند؛ قطعنامه‌ها و جملات سیاسی و حقوقی راز و رمز دارد و عالم، دانشمند و تحصیلکرده می‌خواهد، کسی که واژه واژه آن را از منظر بار سیاسی و حقوقی آن بفهمد. ما عالم و دانشمند نیاز داشتیم.

وی ادامه داد: اگر من بگویم در مسائل سیاسی و بین‌المللی حداقل یکی از افراد انگشت شمار کشورمان آقای ظریف بوده و هست اغراق و مبالغه‌ای در کار نیست و اگر بگویم در زمینه مسائل هسته‌ای، دانش‌هسته‌ای و فناوری هسته‌ای یکی از متخصصین آقای صالحی هست باز هم اغراق و مبالغه نکردم، البته از خود گفتم زشت است اما تنها هنر من این بود که برترین‌ها را برگزیدم.

رئیس جمهور با بیان اینکه علم و دانش تیم مذاکره کننده در کنار شهامت، ایستادگی و دلاوری آنان قرار گرفت، تصریح کرد: ساعت‌های بسیار سختی بر این عزیزان و بر ما گذشت، آقای ظریف یادشان هست ساعت‌هایی که من حداقل ۲ بار در لوزان پیغام دادم میز مذاکره را ترک کنید و برگردید.

روحانی خاطرنشان کرد: بارها و بارها در ژنو و وین در ماه‌های گذشته و مذاکرات اخیر پیش آمد که ما با هم مشورت کردیم و من گفتم اگر نمی‌پذیرند، میز مذاکره را ترک کنید و همین امشب به تهران برگردید، شاید اینجا الان گفتنش آسان باشد اما خدای من گواه است که من ساعت‌ها فکر می‌کردم و در پیشگاه خدا استمداد می‌طلبیدم که بگویم میز مذاکره را ترک کنید یا بگویم ادامه دهید بنابراین بار مسئولیت سنگین بر دوش این عزیزان بود که آنان با شهامت و دلاوری در کنار علم و هنرشان مذاکره کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: مذاکره هنر است، دانش و تجربه کافی نیست، فن بسیار پیچیده است و مثل جراحی است، جراح زبردست، تنها عالم نیست بلکه هنرمند هم هست و علم و هنر باید به شهامت ضمیمه شود تا وقتی چاقوی جراحی را در دست می‌گیرد شهامت، علم و دانش و هنر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا کار بزرگ آفریده شود، چرا این کار به خوبی پیش‌ رفت بخاطر اینکه مردم در این زمینه نقش داشتند.

روحانی با اشاره به سخنرانی خود در روز توافق هسته‌ای اظهارداشت: من این جمله را در روز توافق وین و برجام در سخنرانی خود گفتم که تاریخ ورق خورد، برخی فکر کردند من تنها ۲۳ تیر ۹۴ را می‌گویم اما تاریخ در ۲۴ خرداد ۹۲ ورق خورد که مردم تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم این تصمیم را اتخاذ کردند که اگر سانترفیوژ بچرخد، زندگی نچرخد آن هم خواهد ایستاد و این اشتباه است که کسی تمام کشور و تمام زندگی مردم را در چرخش سانترفیوژ فقط ببیند که این تصمیم اساسی ملت بزرگ ایران بود.

روحانی خاطرنشان کرد: این ملت خیلی بزرگ است، بیش از آنکه در تصور مخیله دیگران است، ملت صبور سالها تحریم و فشار را در تمام سراسر زندگی خود تحمل و صبر کردند.