ایران ۱۵۰ هزار تن شکر از برزیل وارد می‌کند

به گزارشافکارنیوز،ایران به عنوان بزرگترین وارد کننده شکر در جهان، ۱۵۰ هزار تن شکر خام از برزیل خریداری کرده است. این میزان واردات که ۶ برابر میزان واردات ایران در ۶ ماهه نخست امسال است بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای صورت گرفته است ایران در نیمه نخست امسال حدود ۲۰ هزار تن شکر وارد کرده بود.

منابع تجاری اعلام کردند شرکت بازرگانی دولتی ایران ۳ محموله کشتی شکر خام از برزیل طی دو هفته اخیر وارد کرده است.

یک منبع تجاری گفت: «ما می‌دانیم که تقاضای خرید بیشتری از سوی شرکت بازرگانی دولتی تا آخر امسال خواهیم داشت». همچنین آمارهای بنادر نشان می‌دهد حداقل یک محموله کشتی در حال بارگیری در بندر سانتوز برزیل به مقصد ایران است.

یک منبع تجاری دیگر گفت: محموله‌های شکر خام وارداتی از برزیل قرار است پس از فرآوری در ایران به عراق صادر شود. اما یک منبع دیگر اعلام کرد همه شکرها برای مصرف داخلی ایران خواهد بود.

منابع تجاری برآورد کردند: ایران به دنبال واردات ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تن شکر خام در ۳ ماهه آخر امسال هستند.

یکی دیگراز منابع تجاری پیش‌بینی کرد: ایران واردات شکر حدود ۱.۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ داشته باشد.

یک منبع تجاری دیگرد اعلام کرد پس از آنکه شرکت دولتی ایران بر مسند اداره واردات محصولات کشاورزی نشست به واردات اینگونه محصولات کمک بیشتری خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: بانک‌های بین‌المللی و اکثر بیمه‌گران میزان مبادلات را شفاف اعلام نمی‌کنند. آنها نگران این هستند که با جریمه‌های آمریکا مواجه شوند.

با استناد به اسناد دولتی ایران این کشور عوارض وارداتی گندم و جو را افزایش داده است اما شرکت بازرگانی دولتی هنوز به آن اشارهای نکرده است.