سرمایه گذاری آلمانی‌ ها در بنادر ایران

به گزارشافکارنیوز،کریستف بایر در نشست با جلیل اسلامی معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام خلاصه‌ای از سوابق و فعالیت‌های شرکت GIZ آلمان، گفت: شرکت GIZ یک شرکت دولتی است که در زمینه همکاری‌های بین المللی فعالیت می کند. این شرکت بودجه ای از دولت دریافت نمی‌کند و هزینه‌های خود را از طریق انجام پروژه های همکاری تامین می‌کند و میزان کسب و کار این شرکت در سال ٢ ١٣ میلادی حدود ٢ میلیارد یورو بود.

به گفته این مقام آلمانی٬ شرکت GIZ در ۶ کشور شعبه دارد و حدود ١٧ هزار نفر کارمند دارد که ٧ درصد از این تعداد از افراد بومی هستند. این شرکت قبل از تحریم در زمینه آموزش با کشور ایران همکاری داشته و در حال حاضر به دنبال شناسایی نیازهای طرف ایرانی و متعاقباً تامین نیازهای آن است. زمینه های فعالیت شرکت GIZ شامل تجارت، کاهش تغییرات آب و هوایی، مدیریت پایدار شهری، آموزش‌های حرفه‌ای مطابق با نیاز بازار، مشارکت در توسعه، انرژی و حمل و نقل است.

جلیل اسلامی نیز در این دیدار ضمن معرفی وظایف و فعالیتهای سازمان بنادر و دریانوردی، محورهای اصلی همکاری با شرکت‌های خارجی را به همکاری‌های لجستیکی، اپراتوری بنادر و دوره های آموزشی تقسیم‌بندی کرد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موقعیت استثنایی ایران در مسیرهای ترانزیتی، کریدورهای حمل و نقل و همچنین دسترسی به بازارهای منطقه و موقعیت ویژه بنادر ایران جهت دستیابی به بازار کشورهای عراق، افغانستان و آسیای میانه، سرمایه گذاری خارجی در پروژه های بندری را فرصت مناسبی برای ایجاد همکاری‌های آتی با شرکت‌های خارجی خصوصاً شرکت GIZ اعلام کرد.

اسلامی گفت: در صورت آمادگی شرکت GIZ فهرست پروژه‌های مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی برای سرمایه‌گذاری خارجی به طرف آلمانی ارائه می‌شود. بایر ضمن استقبال از طرح موضوعات پیشنهادی اعلام آمادگی کرد تا نسبت به ترغیب بخش‌های خصوصی کشور آلمان برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل از طریق شرکت GIZ اقدام کند.

از دیگر موضوعات مورد علاقه طرف ایرانی در این جلسه همکاری در زمینه تامین قطعات و تجهیزات بندری بود که مقرر شد موضوع پس از اعلام فهرست تجهیزات مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی توسط شرکت‌های ذیربط کشور آلمان بررسی و نتیجه آن اعلام شود.

در پایان بایر ضمن اظهار خرسندی از توافق جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ١+٥ بر تاثیر آن در مهیا شدن شرایط مناسب به منظور حضور شرکتهای خارجی در ایران در آیندهای نزدیک تاکید کرد.