احتمال فاجعه ای بزرگتر از سیل اخیر در لواسان و رودبارقصران
گروه اجتماعی

- عضو مجمع نمایندگان تهران گفت: بر اساس مستندات موجود ساخت و سازهای غیر مجاز در شرق و شمال شرق تهران از جمله مشکلات مهم مردم در ۱۰-۱۵ سال گذشته بوده است.

به گزارش افکارنیوز، فاطمه آلیا با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس وظیفه نظارتی نمایندگان و مطابق با بررسی های صورت گرفته و همچنین مراجعات مردمی، در شرق و شمال شرق تهران و محدوده هایی نظیر لواسانات، فشم، رودبارقصران و… شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم.

وی تصریح کرد: این مساله محدود به یکی دو سال اخیر نمی شود بلکه در طول ۱۵سال گذشته ساخت و سازهایی در اراضی ملی، حاشیه رودها و… انجام شده که بیشتر آنها با مجوزهای قانونی بوده است.

وی تاکید کرد: معمولا مردم عادی اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز نمی کنند زیرا این کار دارای ریسک بالایی است بنابراین این کار با برخی تبانی ها و… صورت گرفته و املاک با اخذ مجوزها و پروانه های قانونی ساخته شده اند و پس از پایان کار و سکونت مردم شاهد ورود ارگان ها و سازمان هایی مانند منابع طبیعی، جنگل بانی و … به عنوان شاکی هستیم که در نهایت حکم به تخریب املاک داده می شود.

وی توضیح داد: از نظر قانونی برخی از این اراضی باید به استفاده های عمومی مانند احداثبوستان، تفرجگاه و… تبدیل می شده اما با ساخت و سازهای غیر مجاز این امکان از بین رفته است و مردم با گرفتن مجوزهای قانونی اقدام به ساخت خانه کرده و در آن ساکن شده اند و پس از شکایت دستگاه های مربوط و تخریب این واحدها شاهد نارضایتی و ضرر هنگفت مردم هستیم.

وی خاطر نشان کرد: به حتم نمی توان خانه ای را ساخت و از ابتدا تا انتها مراجع مسوول مانند شهرداری، فرمانداری، بخشداری و… متوجه نشود و تذکر ندهد بنابراین می توان گفت ضعف های نظارتی و اجرایی سبب بروز ساخت و سازهای غیر مجاز در این محدوده ها شده است.
آلیا بیان کرد: بعضی ساخت و سازها مانند رستوران ها، هتل ها و سایر اماکن تفریحی بسیار هزینه بر بوده و سرمایه گذار ریسک نمی کند تا بدون اخذ مجوزهای لازم اقدام به ساخت و ساز کند البته غیر ممکن هم نیست اما گاهی اوقات کارمندان جزء در ارگان های مسوول اقدام به تبانی با برخی افراد متخلف کرده و مجوزهای لازم را صادر می کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ساخت هتل، رستوران، خانه و … در حاشیه رودخانه ها ممنوع است و مسوولان گذشته و فعلی باید پاسخ دهند که چگونه مجوز چنین ساخت و سازهایی ارائه شده و کسی هم معترض نشده است بنابراین می توان مدعی شد که تبانی صورت گرفته است.

وی درباره خطرات ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه رودخانه های فشم، رودبارقصران، لواسان توضیح داد: با توجه به گردشگر پذیر بودن این محدوه ها احتمال وقوع حادثه تاسف بار کن و سولقان در فشم، رودبار قصران، لواسان و… در ابعاد بسیار بزرگتر وجود دارد و باز هم شاهد این خواهیم بود که هر دستگاه تقصیر را به گردن ارگان دیگری خواهد انداخت.

وی تاکید کرد: اکنون بهترین زمان برای پیشگیری از وقوع چنین فاجعه است و علاج درد را قبل از وقوع می توان اندیشید بنابراین مسوولان دولتی، شهرداری، فرمانداری، بخشداری و… باید هرچه سریعتر در مورد این گونه املاک بازنگری های لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: در این که تخلفات مختلفی در این بخش ها از سوی مردم، افراد متخلف و … صورت گرفته شکی نیست اما پیش از به وجود آمدن بحران و وقوع خسارات فراوان مالی و جانی باید چاره اندیشی کرد.

آلیا اظهار داشت: اگر شهرداری، بخشداری، فرمانداری و… توان مقابله با متخلفان را ندارند قوه قضاییه باید به این مساله ورود پیدا کند خوشبختانه بررسی نشان می دهد قوه قضاییه در مقابله با پدیده زمین خواری و… در بسیاری از استان ها موفق بوده و در این مورد نیز می تواند زمین خواران، متجاوزان به حریم رودخانه ها و متخلفان را تحت تعقیب قرار دهد.

وی بیان کرد: مردم حتم بدانند وجود رستوران ها، هتل ها، خانه ها در کنار رودخانه ها در صورت وقوع سیل مانند مانع عمل کرده و عاملی برای تخریب های وسیع تر در اطراف رودها می شود.
عضو مجمع نمایندگان تهران تصریح کرد: معمولا در مراجعات مردمی مشکلات این چنینی مطرح می شود و ما نیز از مسوولان برای پاسخگویی دعوت می کنیم، نمایندگان تنها جایگاه نظارتی داشته و نمی توانند در ابعاد اجرایی ورود پیدا کنند بنابراین وظیفه دولت است تا مانع این گونه تخلفات شود.