دادستانی نیروی انسانی لازم برای مبارزه با زمین خواری ندارد
گروه اجتماعی

- رییس‌کل دادگستری استان تهران در واکنش به اظهارات اخیر یکی از نماینده‌های تهران در خصوص اینکه قوه قضاییه باید با تمام توان با عوامل ساخت و ساز غیرمجاز برخورد کند، گفت: ورود دادستان به نمایندگی از دستگاه قضا در ساخت و ساز غیرمجاز مشروط به این است که دستگاه‌هی متولی گزارش مربوط به آنها را در زمان مناسب ارائه کنند.

غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو باافکارنیوزاظهار کرد: امروز در ارتباط با ساخت و ساز غیرمجاز و تغییر کاربری باغات و اراضی و تعدی و تجاوز به بیت‌المال و حقوق عمومی در عرصه منابع طبیعی، جدی‌ترین و قاطع‌ترین برخورد در مجموعه دستگاه قضایی استان تهران صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با نگاهی به عملکرد دادگستری تهران می‌توان این ادعا را تائید داد.

اسماعیلی افزود: گزارش‌هایی که روزانه و هفتگی از همکاران قضایی در لواسان، رودبار قصران، پردیس و دماوند به ریاست می‌رسد بیانگر اراده جدی قوه قضاییه است.

رییس‌کل دادگستری استان تهران یادآور شد: گزارش‌های ارائه شده فقط عملکرد دستگاه قضا پیرامون تخلفات ساخت‌ غیرمجاز را نشان می‌دهند اما در کنار آن باید عملکرد سازمان‌های متولی در حوزه نظارت و اراده مجوزهای ساخت و ساز ساختمانی در مناطق حومه تهران را هم مدنظر قرار داد.

وی یادآور شد: سازمان‌های متولی باید به عنوان شاکی از مواردی که به صورت غیرقانونی مشاهده می‌کنند شکایت کنند و حتی در بسیاری از مواقع با ارائه گزارشی از موارد مذکور، از دادستان نمایندگی بگیرند و نسبت به تخریب ابنیه اقدام کنند.

اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه در چنین شرایطی در بسیاری از مواقع سازمانی که به عنوان متولی باید نقش شاکی را ایفا کند یا حتی با گرفتن نمایندگی مستقیم بنای موردنظر را تخریب کند، ‌ در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده می‌کند.

رییس‌کل دادگستری استان تهران افزود: مهمتر از آن این مساله است که اگر دستگاه قضایی بخواهد حکمی برای تخریب ابنیه مورد نظر را صادر کند باز هم باید گزارشی از دستگاه متولی داشته باشد که این اتفاق در اغلب اوقات از یاد می‌رود و گزارشی به دستگاه قضایی ارائه نمی‌شود تا در جریان دقیق تخلفات قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در صورتی که سازمان‌های متولی به موقع بر وظیفه خود عمل کنند گزارش‌ها و شکواییه‌ها نیز کمتر خواهد بود.

اسماعیلی با اشاره به یکی از وظایف دادگستری گفت: امروزه دادگستری فقط می‌تواند به شکایت‌هایی که سازمان‌ها به آن ارجاع می‌دهند رسیدگی کند و بعد از فرمایشات رهبری در پایان سال گذشته و بخشنامه رییس قوه قضاییه نیز دادستان هم موظف شد در برخی مواقع به عنوان مدعی‌العموم به طور مستقیم وارد شود اما مواردی مانند زمین‌خواری در روستاهای اطراف لواسان یا رودبار قصران از نمونه‌هایی هستند که برای نظارت بر آنها از سوی دادستانی نیاز به نیروی انسانی دارد.

رییس‌کل دادگستری استان تهران گفت: نیروی انسانی مورد نظر را سازمان‌های متولی در اختیار دارند این کار را نمی‌کنند و چگونه می‌توان کم‌کاری آنها را از مراجع قضایی جبران کرد؟

پیش از این فاطمه آلیا نماینده تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار افکار از مشاهده تخلف محرز برخی از مسئولان در ساخت و ساز غیرمجاز در بررسیهای خود خبر داده بود و تاکید کرد که باید جلوی ساخت و ساز غیرمجاز در تهران بخصوص در لواسان، اوشان، فشم و حریم رودهای این مناطق گرفته شود و تقاضای ما از مسئولین بخصوص مسئولین قضایی این است تا با جدیت با زمین خواران و کوه خواران تهران برخورد کرده و به پروندههای آنها رسیدگی کنند.