طلسم یکساله آنتونوف ۱۴۰ شکسته می‌شود؟

به گزارشافکارخبر،چند ساعت دیگر اولین سالگرد سقوط آنتونوف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان فرا می‌رسد، سقوط مرگباری که ۴۰ نفر کشته برجای گذاشت.

سال گذشته در چنین روزی بود که هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ چند ثانیه پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد به دلایل احتمالی از جمله اضافه بار و گرمای هوا و البته اشتباه خلبان دچار سانحه شد.

در ۹ ماه منتهی به اردیبهشت امسال به جز چند اظهارنظر پر از ابهام از مدیران رده بالای سازمان هواپیمایی کشوری، وعده های داده شده در رابطه با اعلام دلایل سقوز آنتونوف همچنان نامشخص بود.

علیرضا جهانگیریان رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی کشوری اوایل دومین ماه بهار بود که در حاشیه جلسه پر از حاشیه با مدیران شرکت‌های هواپیمایی در رابطه با دستورالعمل رعایت حقوق مسافر به تسنیم گفت: کمیته بررسی سانحه سقوط آنتونف ۱۴۰ تا چند هفته آینده جلسه‌ای برگزار می‌کند و آخرین اطلاعات در این خصوص را اعلام می‌کند. این گزارش در حال جمع‌بندی است و تا چند هفته آینده این جلسه برگزار می‌شود.

وی در خصوص دلیل طولانی شدن بررسی سقوط آنتونوف ۱۴۰ افزود: " یک سری اطلاعات باید از خارج بیاید که منتظر آن هستیم، کشور طراح و سازنده اصلی باید اطلاعاتی را به ما می‌داد ".

وی با بیان این‌که این اطلاعات فنی است در پاسخ به اینکه آیا اطلاعات مورد نظر درباره جعبه سیاه است یا هواپیما، بیان کرد: ‌ اگر اشکالات فنی وجود داشته باشد یا اینکه احساس شود اشکالات فنی وجود دارد از کشور سازنده درباره آن سؤال می‌شود. قرار است هفته آینده کارشناسانی از روسیه به ایران بیایند.

از این موضوع بگذریم که در " هفته آینده " هیچ خبری از کارشناسان روسی نشد.

در این بین نمایندگان مجلس نیز جسته و گریخته پیگیر مشخص شدن دلایل سقوط آنتونوف بودند، اما گویا تقدیر نبود جهانگیریان راوی دلایل سقوط آنتونوف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان باشد. استعفای وی از سمت معاون وزیر راه و شهرسازی با موافقت آخوندی مواجه شد تا چند روز بعد و در بحبوحه گمانه‌زنی برای معرفی گزینه ریاست سازمان هواپیمایی و البته ماهگیری برخی از آب گل‌آلود، محمد خداکرمی به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی منصوب شد.

وی نیز ۱۲ روز پس از این انتصاب یعنی ۵ مردادماه امسال در این رابطه گفته بود: اخیرا گزارشی توسط کمیته بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با سقوط آنتونوف ۱۴۰ آماده شده و طی هفته جاری به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌شود.

در روزهایی که کارشناسان روسی قرار بود به ایران بیایند و نیامدند، حمید حبیبی معاون استاندارد سازمان هواپیمایی با بیان این‌که کارهای تیم بررسی سانحه سقوط آنتونوف به سازمان هواپیمایی کشوری ربطی ندارد به تسنیم گفته بود: تیم بررسی سانحه استقلالی دارد که در نهایت گزارش خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد روند بررسی سقوط آنتونوف طولانی شده است، گفت: بحثطولانی شدن نیست، یک بحثدقیق است و باید اطلاعات کاملی به‌صورت ریز به دست آید و به همین راحتی نمی‌توان هر چیزی را اعلام کرد. در واقع بررسی سانحه آنتونوف۱۴۰ مانند دادگاه می‌ماند که باید ریز شواهد، قرائن و اطلاعات در آن بررسی و نتایج کارشناسی از آنها حاصل شود.

گفته میشود قرار است در سالگرد سقوط کمیته بررسی سانحه گزارشی از اقدامات خود را در رابطه با آنتونوف ۱۴۰ سپاهان منتشر کند، اضافه بار، گرمای هوا، موتور هلی کوپتری و خلبان شاید از جمله دلایل بروز این سانحه مرگبار اعلام شود. احتمالا طی ساعتهای آینده گوشه ای از طلسم یکساله سقوط آنتونوف شکسته خواهد شد.