تب کریمه کنگو جان ۷ نفر را گرفت

به گزارشافکارخبر،مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری گفت: ‌ ۷۴ کشتارگاه صنعتی دام در حال حاضر در کشور فعال و ۴۸ کشتارگاه دیگر نیز در حال تأسیس است.

وی افزود: ۳۰۴ کشتارگاه سنتی در حال حاضر در کشور موجود است، همچنین ۱۲۰ کشتارگاه در سراسر کشور به پیش‌سردکن تجهیز شده و در حال حاضر لاشه دام قبل از عرضه به بازار ۲۴ ساعت در پیش‌سردکن‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درمورد تب کریمه کنگو گفت: ۹۶۷ مورد ابتلای انسانی به این بیماری در سال ۲۰۱۴ در ترکیه گزارش شد که از این تعداد ۴۴ نفر جان باختند.

خلج گفت: همچنین در کشور عمان ۱۶ نفر به این بیماری مبتلا شده و همگی جان خود را از دست دادند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: در ایران ۴۳ مورد تب کریمه کنگو گزارش شد که ۷ نفر جان خود را از دست دادند و امیدواریم با اقدامات سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و رسانه‌ها در زمینه پیشگیری از این بیماری اقدامات خوب و مؤثری انجام شود و این فرهنگ‌سازی انجام بگیرد که کشتارهای غیرمجاز و خارج از کشتارگاه دام در بین‌ مردم کم شود.

وی با اشاره به اینکه سم مالاشیت گرین ماده‌ای است که در گذشته برای مبارزه با انگل‌های خارجی و قارچ‌ها در مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا مورد استفاده قرار می‌گرفت، گفت: سازمان دامپزشکی به دلیل اینکه استفاده از این سم در دنیا منسوخ شده بود، برنامه‌ریزی‌ کرد و با معرفی ماده جایگزین و اطلاع‌رسانی در این زمینه به پرورش‌دهندگان زمینه عدم استفاده از این سم را فراهم کرد.

خلج تصریح کرد: بنابراین سازمان دامپزشکی از ۱۵ فروردین سال جاری اعلام کرد، کسی حق عرضه ماهی قزل‌آلا به بازار را ندارد، مگر اینکه گواهی عاری از مالاشیتگرین را داشته باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در حدود ۱۲ استانی که از مزارع پرورش نمونه‌گیری انجام دادیم، تنها ۲ مورد مثبت بود که نمونه‌های این ۲ مورد نیز با حکم دستگاه قضا معدوم شد.

وی در مورد وضعیت شیوع تب مالت در کشور بیان داشت: در اواخر سال ۸۷ واکسیناسیونی که در کشور علیه این بیماری انجام شده بود، با نقصان مواجه بود و همچنین در سال‌های ۸۸،۸۹ و ۹۰ این اقدام در حداقل زمان ممکن انجام شد و کمتر از ۲۵ درصد سال‌های گذشته بوده است.

خلج تصریح کرد: در چند سال اخیر وضعیت واکسیناسیون علیه تب مالت بهبود یافته و طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ شرایط تثبیت شد و سازمان‌دهی‌های لازم را در این زمینه انجام دادیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: در ۴ ماه ابتدای امسال ۱۷ میلیون و ۱۴۰ هزار دز واکسیناسیون علیه این بیماری در دام‌های کشور انجام شده است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واکسیناسیون بوده که در این زمینه با رشد ۳۴ درصدی مواجه هستیم.

انتهای پیام/ب