انتقاد رسایی از لاریجانی / مگر قرار است جام زهر به کسی داده شود

به گزارشافکارخبر، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری با استناد به مواد ۱۰۷ و ۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس با تاکید بر اینکه دولت ملزم است تمامی توافقنامه‌های خود را به صورت لایحه به مجلس ارائه دهد، به دستور کار جلسه علنی مجلس اشاره کرد و گفت: مثل همین لایحه‌ای که امروز در دستور کار مجلس است و در مورد تبادل دو زندانی است. البته این موضوع هم دارای اهمیت است اما مهمتر از اینها هم وجود دارد که دولت به صورت لایحه به مجلس ارائه نمی‌دهد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: دولت صراحتا می‌گوید که من توافقنامه هسته‌ای را نمی‌خواهم به صورت لایحه ارائه دهم؛ دیروز بنده از آقای مجید انصاری سوال کردم و ایشان با خنده و شوخی همین‌جوری گفتند که چنین قصدی ندارند.

این نماینده مجلس ادامه داد: رئیس محترم مجلس به جای دفاع از حق مجلس در حال توجیه این اقدام نابجای دولت است. همچنین باید دو هفته قبل کمیسیون ویژه تشکیل می‌شد اما اجازه ندادند و مجلس نیز یک هفته تعطیل شد. همچنین باید دیروز یا امروز این کمیسیون تشکیل می‌شد و طبق دستور جلسه باید امروز تعیین شود ولی امروز هم قصد تعیین اعضای کمیسیون ویژه این کار را ندارند.

رسایی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان محترم! در حال دور خوردن هستید. چشم‌های‌مان را باز کنیم و بیدار شویم دارند ما را دور می‌زنند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد طی کردن روال قانونی توافقنامه هسته‌ای خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند این توافقنامه باید در مسیری که در قانون پیش‌بینی شده بررسی شود. ماده ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی می‌گوید که مرجع قانونی مجلس است اما با این وضعیت مجلس نمی‌تواند به دقت برجام را بررسی کند. البته شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است اما چرا مجلس حذف می‌شود؟

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: رئیس مجلس که تاکنون ۲ یا ۳ هفته یک بار در جلسات شورای عالی امنیت ملی شرکت می‌کند اکنون یک روز در میان این شورا تشکیل جلسه می‌دهد. همچنین رئیس محترم مجلس توافقنامه‌ای که طبق اصل ۷۷ و ۱۲۵ نیاز به رای مجلس دارد را با قرارداد ۵۹۸ مقایسه می‌کند. قرارداد ۵۹۸ درباره بحثصلح و جنگ بود که طبق اصل ۱۱۰ جزو اختیارات رهبری است. مگر قرار است جام زهر به کسی بدهیم که پای قرارداد ۵۹۸ را به میان می‌کشند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت با قطع سخنان رسایی گفت: باید نظم جلسه علنی رعایت شود. شما برای مخالفت با یک لایحه وقت صحبت گرفتید اما تذکر دادید.

رسایی نیز در ادامه سخنان خود گفت: بنده در مورد دستور جلسه تذکر دادم. طبق دستور کار مجلس امروز باید اعضای کمیسیون ویژه انتخاب شوند.

نایب رئیس مجلس نیز در پاسخ به این صحبت رسایی گفت: همانطور که می‌بینید ما به صورت یک بسته بحثانتخاب اعضای کمیسیون ویژه را در دستور کار قرار دادیم اما این موضوع در دستور هفتگی است، تا هر زمان که آمادگی وجود داشت این موضوع در دستور جلسه قرار گیرد.

رسایی با قطع سخنان حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از وی پرسید آیا نباید توافقنامه به صورت لایحه به مجلس ارائه شود که ابوترابی‌فرد در پاسخ گفت: شما نظر رئیس محترم مجلس را شنیده‌اید ایشان صریحا در این باره اظهارنظر کرده‌اند.

رسایی در همین لحظه گفت: رئیس مجلس صراحتا گفتند که قرارداد ۵۹۸ هم به مجلس نیامد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نیز کرد: ایشان نظر خود را گفتند اما نظر افرادی هم بر این مبنا است که لایحه به مجلس ارائه نشود نیز توضیح دادند به هر صورت ما اشاره کردیم که بر اساس مصوبه مجلس این موضوع در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و بررسی می‌شود اما این موضوع از آغاز در دستور کار شورای عالی امنیت ملی بوده و ما باید مقداری هماهنگ عمل کنیم.

رسایی در پایان گفت: من مخالف این موضوع در شورای عالی امنیت ملی نیستیم اما باید تاکید کنم که این موضوع یک توافقنامه شده است و باید در دستور کار مجلس قرار گیرد.