همکاری واشنگتن و تل‌آویو برای مقابله با ایران

به گزارشافکارخبر،سفیر آمریکا در سرزمینهای اشغالی در اظهاراتی بر لزوم آمادگی واشنگتن و تل‌آویو و همکاری آنها برای مقابله با ایران تاکید کرد.

به گزارش «جروزالم پست»، یک روز پس از پخش مصاحبه باراک اوباما با شبکه سی‌ان‌ان با محوریت موضوع «برجام»، سفیر آمریکا در سرزمینهای اشغالی در مصاحبه‌ای به سوالات یک رسانه اسرائیلی درباره روابط تل‌آویو و واشنگتن جواب داد.

«دن شاپیرو» در مصاحبه با رادیو اسرائیل تاکید کرد با وجود اختلاف نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی در موضوع «برجام»، این به نفع تل‌آویو است که مذاکرات دیپلماتیک با واشنگتن را برای آماده شدن برای روز پس از نهایی شدن اجرای توافق هسته‌ای ایران آغاز کند.

سفیر آمریکا با اشاره به اختلافات بر سر «برجام» با کابینه نتانیاهو گفت: «باید بپذیریم که یک اختلاف نظر مشخص و واضحی بین ما وجود دارد و شاید ما نتوانیم در قانع کردن یکدیگر موفق شویم».

وی افزود: «ما به نخست‌وزیر(نتانیاهو) پیشنهاد دادیم تا مذاکرات دیپلماتیک درباره چگونگی افزایش همکاریهای امنیتی مان برای مقابله با نتیجه و عواقب توافق(هسته‌ای)، افزایش اطلاعات و همکاریهای اطلاعاتی مورد نیاز و همچنین رسیدن به توافق بر سر اقدام نظامی که شاید در ۱۰ سال آینده نیاز باشد را آغاز کنیم و همچنین اینکه چطور می‌توانیم مانع انتقال سلاح به حزب‌الله شویم و اینکه نیازهای امنیتی اسرائیل برای مقابله با شلیک راکتها چیست. ما می‌توانیم با وجود آنکه بر سر توافق ایران اختلاف نظر داشته باشیم، این گفتگوها را داشته باشیم».

سفیر دولت باراک اوباما ادامه داد: «تاکنون نخست‌وزیر(نتانیاهو) برای آغاز این گفتگوها و مذاکرات موافقت نکرده است و من معتقدم اکنون زمان آن(گفتگوها) است. برای ما سازنده نیست که بحثو مشاجره کنیم و ما همچنان می‌توانیم آماده شدن برای روز پس از(اجرایی و نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران) را شروع کنیم. ما باید با همدیگر کار کنیم تا با ایران مقابله کنیم. خوب پس چرا برای این کار آماده نشویم».

این اظهارات شاپیرو در حالی مطرح شده که رئیسجمهوری آمریکا در آخرین مصاحبه خود با شبکه سیانان با اشاره به اختلاف نظرها با نخستوزیر رژیم صهیونیستی گفت که بنیامین نتانیاهو در قبال برجام و توافق هستهای ایران اشتباه میکند.