تغییر رویکرد ایران در منطقه با توافق هسته‌ای

به گزارشافکارخبر،یک پایگاه آمریکایی در مطلبی تاکید کرد که «توافق هسته‌ای رویکرد ایران در منطقه را تغییر نخواهد داد».

«المانیتور» در گزارشی نوشت: «توافق هسته‌ای رویکرد ایران در منطقه را تغییر نخواهد داد» نوشت: «ایران برای اجرای سیاستهای منطقه‌ای خود نیازی به توافق هسته‌ای ندارد اگرچه برجام می‌تواند تاثیر بزرگی بر رویکردش بگذارد و همکاری آن با کشورهای غربی و عربی را تسهیل کند».

این پایگاه با اشاره به «طرح ۴ ماده‌ای ایران» در قبال حل بحرانهای سوریه و یمن، از همکاری و هماهنگی همه نهادهای ایران برای ارائه این طرح خبر داد و نوشت: «ابتکار سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ برای همراه کردن قدرتهای بزرگ منطقه‌ای ایران، مصر، عربستان سعودی و ترکیه برای گفتگو درباره سوریه به دلیل سکوت و خاموشی سعودیها شکست خورد و همچنین ملاقاتها و نشستهای تحت نظارت سازمان ملل در ژنو که در آن ایران حضور نداشت هم شکست خوردند».

المانیتور با تاکید بر تاثیر مثبت «برجام» بر مواضع منطقه‌ای ایران نوشت: «اول آنکه ایران در حال تشدید مواضع منطقه‌ای خود است. تور اخیر ظریف به قطر، کویت و عراق یک پیروزی نبود اما سیگنالی بر این مبنا بود که همه می‌توانند از پویایی بین‌المللی جدید در حال ایجاد نفع ببرند. این اقدام به نظر بدین منظور طراحی شد تا غرب را به فشار بر عربستان سعودی جهت تعامل و نشان دادن آمادگی برای اتخاذ رویکرد سازنده‌تر دعوت کند. ظریف به زودی قرار است دومین تور منطقه‌ای پسا برجام خود را به لبنان آغاز کند».

این پایگاه ادامه داد: «دوم، آمریکا در حال اتخاذ تلاشهای فعال و موفقی برای قبولاندن برجام به متحدان عرب خود است و از طریق نشستهای اخیر با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در قطر، کری توانست فضا را برای انتشار بیانیه عمومی از سوی شورای همکاری در حمایت از توافق هسته‌ای مدیریت کند».

در ادامه این گزارش میخوانیم: سوم، روسیه در حال تلاشهای فعال برای تعامل با آمریکا و قدرتهای منطقهای از قبیل شورای همکاری خلیج فارس و ایران برای توسعه همکاری منطقهای است. نباید ترس از باختن و ناکامی در قبال هماهنگی و همکاری احتمالی ایران- آمریکا، در این زمینه به عنوان یک مولفه دست کم گرفته شود. در این ارتباط وزرای خارجه روسیه، آمریکا و عربستان سعودی نشست سه جانبه داشتند که از موضوعات مهم بحث در آن سوریه بود. چند روز بعد نیز نماینده ویژه در امور خاورمیانه ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه برای دیدار با وزرای خارجه ایران و سوریه به تهران سفر کرد.