نفت برای ما بزرگترین تهدید است نه فرصت

به گزارشافکارخبر،محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه دومین فن بازار تخصصی مدیریت شهر تهران که به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: ما یک کشور پرافتخار هستیم و به ویژه در قرن اخیر با انقلاب اسلامی یک حرف را بیان کردیم و آن این است که ملت ما زیر بار ظلم نمی‌رود.

وی با بیان اینکه این فرهنگ مبارزه و جهاد مهمترین رویکرد فرهنگی این ملت است، ادامه داد: نفت بزرگترین تهدید ما است نه بزرگترین فرصت و ما با نوع مدیریتمان این تهدید را همواره بزرگتر کرده‌ایم. ما حتماً نگران این بوده و هستیم که قطعنامه‌ها یک کاغذ پاره نیست و حتماً ما را با مشکلات و سختی‌هایی روبرو می‌کند ولی این سختی‌ها بزرگترین فرصت‌ها را برایمان فراهم می‌کند.

شهردار تهران تصریح کرد: همین‌که درآمد اقتصادی دولت به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده بزرگترین فرصت ما است اما این نگرانی وجود دارد که دوباره نفت به اقتصاد کشور به عنوان یک اقتصاد رانتی وارد نشود. دوباره تکیه بر جوان‌ها را از دست ندهیم و اقتصاد مقاومتی را فراموش نکنیم.

وی افزود: اوایل دهه هشتاد قیمت نفت افت پیدا کرده بود و به بشکه‌ای ۱۰ دلار سقوط کرد براین اساس درآمد کشور نیز به شدت افت کرد. در این دوره کشور ما با سیاست‌های درست به سمت صنعتی شدن و خصوصی سازی رفت و طی ۱۸ ماه حوزه صنعتی کشور رشد قابل توجهی را حس کرد ولی دوباره با بالا رفتن قیمت نفت افت کردیم.

قالیباف با بیان اینکه باید متعهد شویم که بودجه عمومی دولت در حد ۲۵ درصد باقی بماند، گفت: آن چیزی که کشورمان را زمین‌گیر کرده اقتصاد سیاسی است که نفت شامل بخشی از آن می‌شود. اقتصاد سرمایه گذاری و روابط غلط در نظام اداری ما همچنان به قوت خود باقی است اما باید در این رویه تغییر ایجاد کرد و برای شرکت‌های دانش بنیان فرصت فراهم کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۰ درصد از قراردادهای منعقد شده در فن بازار مدیریت شهری اجرایی شد. اما این وضعیت نباید شما را دلزده کند در عین حال معتقدم نباید سالی یک بار دور هم جمع شویم بلکه باید دفتر ثابتی برای این کار درنظر بگیریم.