هزینه صدور کارت هوشمند ملی چقدراست؟

به گزارش افکارخبر، حسین مهری در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان ثبت احوال در ارتباط با تأثیر تفاهم پست با سازمان ثبت احوال جهت ارائه کارت هوشمند ملی اظهار کرد: پیش از این مردم برای دریافت کارت ملی هوشمند می‌بایست حداقل دو بار هم به ثبت احوال و هم پست مراجعه می‌کردند در حالیکه طبق این تفاهم‌نامه، تعداد مراجعه را به یک بار کاهش دادیم تا در وقت و هزینه مردم هم صرفه‌جویی شود.

وی با بیان اینکه از این پس مردم با یک بار مراجعه حضوری به مراکز مرتبط با صدور کارت ملی هوشمند، دیگر نیازی به مراجعه برای دریافت آن ندارند، ابراز کرد: در بخش دیگری از تفاهم‌نامه به موضوع مکشوفه‌هایی نظیر کارت ملی و شناسنامه‌هایی که مردم پیدا می‌کنند و در صندوق‌های پستی می‌اندازند، اشاره شده است. بر این اساس قرار شد مکشوفه‌ها را تحویل ثبت احوال دهیم تا دیگر مردم سر در گم نباشند و المثنی کمتر صادر شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه دسترسی به وب سرویس کدهای پستی را هم به سازمان ثبت احوال دادیم، خاطر نشان کرد: احراز هویت معمولا برحسب کد ملی و مکان‌یابی براساس کد پستی صورت می‌گیرد؛ از این رو با توجه به اینکه ۴۲ میلیون مکان را در سامانه جامع خود در سرتاسر کشور شناسایی کرده‌ایم، اطلاعات آن را در قالب سامانه‌ای متمرکز در اختیار این سازمان قرار می‌دهیم و به نوعی حاضریم با توجه به پراکندگی دفاتر پستی در کشور، نقش پیشخوان ثبت احوال را هم بازی کنیم.

او افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا آبان ماه سال جاری کل اماکن شهری و نهایتا تا نیمه اول سال ۹۵ کل اماکن روستایی را در سامانه خود بروزرسانی کنیم.

وی در ارتباط با اعداد و ارقام مربوط به مکشوفه‌های هویتی نظیر کارت ملی و شناسنامه گفت: تقریبا ماهانه بین ۲ تا ۳ هزار کارت ملی و شناسنامه پیدا می‌شود که تاکنون خودمان شناسایی و برای مالکان ارسال می‌کردیم اما با تفاهم‌نامه جدید، مکشوفه‌ها را تحویل ثبت احوال می‌دهیم و می‌توانند طبق صلاحدید جهت ارسال مجدد به صاحبان آنها از پست استفاده کنند.

مهری با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای مشابهی هم با سازمان ثبت املاک کشور داریم، گفت: کاری را با این مجموعه شروع کرده‌ایم و در سراسر کشور پیگیری می‌کنیم که بر مبنای آن کلیه اسناد مالکیت و خودرو را توسط پست ارسال می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که چه زمانی کارت‌های ملی هوشمند به در خانه مردم ارسال می‌شود؟، گفت: حدود پنج شش ماه است این تفاهم‌نامه با ثبت احوال اجرایی شده و جلسات کارشناسی را به صورت فشرده طی سه ماه گذشته با این سازمان داشتیم؛ البته بخش‌هایی از کار باقی مانده که به تدریج اجرایی می‌شود و گمان می‌کنم از ابتدای مهرماه شاهد ارسال کارت هوشمند به در خانه مردم باشیم.

مهری درباره هزینه‌های کارت ملی هوشمند برای متقاضیان به تسنیم گفت: هزینه هر کارت حدودا ۱۰ هزار تومان و با ارزش افزوده ۱۰۹۰۰ تومان می‌شود که باید از متقاضیان اخذ گردد؛ ضمن اینکه چنین هزینه‌ای بابت عکس، اثر انگشت و کل فرآیند کاری ۴۵ دقیقه‌ای، است.

وی افزود: باز هم تلاش می‌کنیم تا قیمت تمام شده را کاهش داده و حداقل هزینه‌ها را از مردم دریافت کنیم.

مهری در ارتباط با تعهدات مالی با سازمان ثبت احوال هم گفت: هیچ تعهد مالی خاصی با این سازمان نداریم؛ با توجه به اینکه پست دولتی است اگر جایی نیاز باشد از سازمان مدیریت کمک زیان می‌گیریم.