به گزارش افکارخبر، یکی از رهبران ارشد حزب دموکراتیک خلق ترکیه وابسته به کردهای این کشور، در یک مصاحبه از سیاستهای حزب حاکم عدالت و توسعه در قبال داعش و پ‌ک‌ک به شدت انتقاد کرد.

رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق ترکیه در مصاحبه با دوئیچه وله ضمن رد مواضع حزب حاکم عدالت و توسعه درباره مقابله با تروریسم بر حمایت آنها از تروریستهای داعش تاکید کرد.

خبرنگار شبکه آلمانی پرسید: «خانم «فیگن یوکسکداگ» ارزیابی شما از مقابله جاری ترکیه با تروریسم چیست؟» که وی گفت: «دولت ترکیه منحصرا در جنگ با گروه تروریستی داعش نیست بلکه با نیروهای کردی می‌جنگد. اکنون سه سال است که ترکیه در حال حمایت از داعش بوده است. جنگجویان در اردوگاه‌های ترکیه آموزش می‌بینند و سپس به آن طرف مرز فرستاده می‌شوند».

خبرنگار دوباره سوال کرد: آیا شما می‌گویید دولت ترکیه از داعش حمایت کرده است؟

یوکسکداگ جواب داد: «بله. شاید دولت ترکیه اینکه از داعش حمایت می‌کند را رد کند اما ما اطلاعاتی کسب کردیم که برعکس این قضیه را نشان می‌‌دهد. شاهدان عینی و اسنادی درباره ارسال تسلیحات. علاوه بر این دولت آنکارا این موضوع را بیشتر ترجیح می‌دهد که داعش همسایه ترکیه باشد و خواهان بودن کردهای سوریه به عنوان همسایه نیست بلکه حامی خلافت اسلامی است».

وی افزود: «دولت ترکیه و داعش پیوستگی و وابستگی ایدئولوژیکی و استراتژیکی با هم دارن و به همین خاطر حملات هوایی اخیر(ترکیه) علیه جنبش کردی براه انداخته است و نه علیه داعش. انتخابات ۷ ژوئن و موفقیت حزب دموکراتیک خلق شکستی کامل برای حزب حاکم بود».

رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق ترکیه در پاسخ به سوالی درباره اتهام ارتباط این حزب با پ‌ک‌ک گفت: «ما به عنوان حزب دموکراتیک خلق ترکیه ارتباطی با پ‌ک‌ک نداریم. ما ۱۳ درصد آرای انتخابات پارلمانی را کسب کردیم و در جریان دو ماه مبارزات انتخاباتی، ۷ تن از اعضای حزبمان به قتل رسیدند. تا به امروز هیچ کسی مسئول این جنایتها شناخته نشده است».

این مقام حزبی در ترکیه در ادامه افزود: «پ‌ک‌ک یک جنبش ملیگرای آزادیخواه است و همچنین سازمانی است که در کنار دموکراسی و برابری قرار دارد. ما موافق ابزارهایی که آنها برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند، نیستیم اما باید این واقعیت را به رسمیت شناخت که سیاستهایشان سیاستهای تروریستی نیست».

خبرنگار دویچه وله سوال کرد: «اتحادیه اروپا، ناتو و آلمان به این درگیری چگونه باید واکنش نشان دهند؟»

عضو ارشد حزب وابسته به کردها در ترکیه جواب داد: «جنگ در منطقه احتمال جنگ در بقیه خاورمیانه را به همراه دارد به همین دلیل جامعه بین‌المللی باید از رئیس‌جمهور اردوغان و حزبش یعنی عدالت توسعه بخواهد به سمت میز مذاکره برود و درباره موضوع کردها گفتگو کند».

او در پاسخ به سوالی درباره برگزاری دیگربار انتخابات پارلمانی گفت: ما هیچ کار دیگری به جز پیروزی دوباره نمیتوانیم بکنیم. دولت ترکیه در حال براه انداختن جنگ علیه ما و سوق دادن حزب ما کمتر از ۱۰ درصد مورد نیاز برای کسب کرسی پارلمانی بوده است. ما نمیخواستیم شرایط اینطوری شود اما در ترکیه ثابت شده که گذار به یک کشور دموکراتیک سخت است. ما به عنوان یک حزب مستقل دموکراتیک به اهداف خود پایبند باقی مانده و به توسعه و ترویج آنها سعی میکنیم.