مجازات اذیت و آزار جنسی در کشورها

به گزارش افکارخبر، تعرض، تجاوز یا آزارجنسی، تعابیر مختلفی است که برای نام گذاری این جرم به کار می رود؛ پدیده ای که در تمام کشورهای جهان، رفتاری ناپسند به شمار می آید و با آن برخورد می شود و این برخوردها از زندان تا جریمه نقدی متفاوت است.

در فرانسه مجازات آزار جنسی دو سال زندان، ۳۰ هزار یورو جریمه نقدی یا ۳ سال حبس و ۴۵ هزار یورو جریمه نقدی است.

به نوشته‌ی روزنامه الحیات، آمریکا در میان کشورهای جهان، بیش از هر کشور دیگری کانون آزارجنسی است و این در حالی است که در برخورد با این جرم، مجازات سنگینی در نظر گرفته می شود که گاه تا حبس ابد می رسد و جریمه‌ی نقدی ارتکاب چنین جرمی، ۲۵ هزار دلار است.

در این میان، شدیدترین مجازات آزارجنسی در جهان، در کشور چک اعمال می شود. در این کشور، مجازات آزارجنسی، اخته کردن فرد متجاوز با عمل جراحی یا با روش های شیمیایی است.

اما در کشورهای عربی، این مجازات ها سبک تر و ساده تر است. در عربستان سعودی، کسی که مرتکب آزارجنسی شود، حداکثر به ۵ سال زندان و پرداخت نیم میلیون ریال سعودی جریمه نقدی محکوم می شود؛ هرچند در بسیاری از موارد، مجرمان به نوعی از مجازات می گریزند و به سزای خود نمی رسند و یا مجازات آنان بسیار کمتر از این میزان است.

در همین راستا روزنامه واشنگتن پست، مصر را به عنوان یکی از بدترین کشورها در برخورد با پدیده آزارجنسی زنان شناخته و مصر از این لحاظ، پس از افغانستان در رتبه دوم قرار گرفته است.

این در حالی است که در قانون مجازات جدید مصر، برای کسی که مرتکب آزار جنسی می شود، یک سال زندان و حداقل پنج هزار و حداکثر ده هزار جنیه مصری(معادل هفتصد تا ۱۴۰۰ دلار) به عنوان جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

در این زمینه، پارلمان مغرب طرحی را به تصویب گذاشت که بر اساس آن، افراد متهم به آزار جنسی به دو سال حبس و جریمه نقدی ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ درهمی محکوم شوند، اما دولت مغرب، نتوانست این قانون را بپذیرد و آن را تصویب نکرد.