توصیه‌های " کارت زردی " به حجاج

به گزارشافکارخبر،پیرحسین کولیوند با تشریح اقدامات مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر برای افزایش سهولت و امنیت ۶۴ هزار حاجی کشورمان که امسال به حج تمتع اعزام می‌شوند، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۵ هزار زائر ایرانی به مدینه اعزام شدند یعنی هر روز در حدود ۲ هزار زائر کشورمان به عربستان اعزام می‌شود.

کنترل کالری و چربی تغذیه‌ای حجاج


وی با اشاره به بخشی از تدابیر برای زائران سرزمین نور افزود: همچنین تدابیر لازم برای تغذیه مناسب حجاج از نظر کالری، نمک، چربی و موارد دیگر براساس کارگروهی که مدت‌هاست تشکیل شده است، صورت می‌پذیرد و به دقت برای زائران که غالباً دچار بیماری فشار خون، دیابت و بیماری قلبی هستند، این موارد تغذیه ای رعایت می‌شود.

افزایش آمبولانس حجاج در مدینه و مکه


کولیوند با اشاره به افزایش ۴ آمبولانس جدید و رساندن این آمار به ۱۶ آمبولانس و در ادامه به راه اندازی سیستم رهیاب آمبولانس‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در موسم حج اشاره کرد و گفت: با خرید سیستم‌های جدید رهیاب، امکان فعالیت کادر امداد و انتقال زائران بیمار مطلوب تر از گذشته صورت می‌پذیرد. این سیستم مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به افزایش قابلیت برنامه ریزی بهتر در انتقال زائران به مراکز درمانی و ارتباط حجاج با مرکز مدیریت بیمارستانی حج اشاره کرد.

کارت‌های زرد رنگ واکسیناسیون حجاج همطراز اهمیت پاسپورت


کولیوند با توصیه اکید به زائران درباره همراه داشتن کارت‌های زرد رنگ واکسیناسیون‌شان که باید حتماً با کیف و وسایل شخصی خود همراه داشته باشند، عنوان کرد: حجاج باید در مراقبت از این کارت‌های زرد رنگ واکسیناسیون همانند پاسپورت خود دقت کنند.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تاکید بر سختگیری‌های سعودی‌ها در برخی ضوابط بیان داشت: ‌ از طرفی دیگر خوشبختانه سیستم بهداشت و درمان عربستان پیشرفت بسیاری کرده است و هزینه کردهای درمانی در این کشور بسیار پایین و حتی رایگان شده است و مسلماً ما نیز مشتاق هستیم از این فرصت برای خدمات بهتر و بیشتر به حجاج کشورمان استفاده کنیم.

تامین و ارسال ۵۰۰ قلم دارو حجاج و همراه داشتن نسخ داروهای خاص


کولیوند درباره همراه داشتن دارو توسط زائران نیز به نکاتی اشاره کرد و افزود: ما تاکنون ۵۰۰ قلم دارو برای مراسم حج تمتع جهت ارسال آن به جده و در نهایت انتقال به مدینه و مکه اقدام کردیم، بنابراین حجاج از بابت دارو نگرانی نداشته باشند، ولی بیمارانی که میخواهند داروهای خاص خود را همراه داشته باشند حتماً باید نسخه داروها را که ترجیحاً به زبان انگلیسی باشد همراه خود داشته باشند و متعاقباً در نسخه تجویزی، تعداد دارو، مقدار مصرف و نوع بیماری نگاشته شود و در نهایت از همراه داشتن داروهای کدئین دار و مشابه فرمول مواد مخدر خودداری کنند که به هیچ وجه اینگونه داروها اجازه ترخیص داده نمیشود.