کاهش ۱۸ درصدی بارندگی در کشور

به گزارشافکارخبر،شاهرخ فاتح افزود: میزان بارش در کل کشور از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پایان مرداد امسال، ۱۹۴.۶ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ۱۷.۵ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۱.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش ۱۳ درصدی بارندگی در تهران نسبت به شرایط نرمال


به گفته وی، میزان بارندگی در این مدت در تهران ۲۵۱.۵ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت ۱۳.۴ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۲.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بوشهر کم بارش ترین استان نسبت به میانگین بلند مدت


رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری آبی تا پایان مرداد ماه استان‌های بوشهر با ۴۷.۵ درصد کاهش، هرمزگان با ۴۶ درصد کاهش و البرز با ۳۸ درصد کاهش میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده است.

گیلان پر بارش ترین استان نسبت به شرایط نرمال


فاتح تصریح کرد: در این مدت استان‌های گیلان با ۲۶ درصد افزایش، آذربایجان شرقی ۱۷ درصد و اردبیل ۱۱ درصد افزایش نسبت به میانگین بلند مدت پربارش‌ترین استان‌ها بوده است.

هرمزگان کم بارش ترین استان نسبت به سال گذشته


وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان مرداد ماه استان‌های هرمزگان با ۶۱ درصد کاهش، بوشهر ۵۵ درصد و سیستان و بلوچستان با ۴۲ درصد کاهش، کم‌بارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

اردبیل پر بارش ترین استان نسبت به پارسال


رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: در این مدت استان‌های اردبیل با ۳۲ درصد افزایش، سمنان و خراسان رضوی با ۲۹ درصد افزایش و گیلان با ۲۸ درصد افزایش پربارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

زنگ خطر برای ۱۶ استان


فاتح تاکید کرد: بررسی‌های مرکز نشان می‌دهد که برخی استان‌ها برای دو سال پیاپی نسبت به میانگین بلند مدت کمبود بارش داشته‌اند که این زنگ خطری است برای این استان‌ها.

به گفته وی، استانهای البرز، خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، زنجان، لرستان، قزوین، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، تهران، مازندران و یزد استانهایی هستند که نسبت به میانگین بلند مدت دو سال پیاپی کمبود بارش داشتهاند.