روزی که اشک برانکو درآمد

به گزارش افکارخبر، گفت و گوی خبرنگار را با برانکو ایوانکوویچ بخوانید.

پرسپولیس مدرن

من قبل از هر صحبتی باید بگویم که ما تیم مدرنی داریم، تیمی که معیارهای یک تیم اروپایی را دارد و تیمی داریم که با توپ خوب کار می کند و می تواند خودش را به عنوان یکی از تیمهای رده بالای آسیا نشان دهد. من واقعا خوشحال هستم از نوع بازیکنانی که در اختیار داریم. ما در مسیری قرار گرفتیم که تیم خوب و درخشانی داشته باشیم. بخش اعظم تیم را خیلی خوب بستیم و فکر می کنم به طور کلی برای سال بعد تنها برای تکمیل تیم به دو بازیکن نیاز داشته باشیم نه بیشتر. اما این طبیعی است که هر تیمی هر سال دو بازیکن جدید به تیم اضافه کند.

شما سوال کردید آیا در این چهار هفته اتفاق افتاده که ناامید شوم و به استعفا فکر کنم. در جواب باید بگویم که من خیلی خوشحالم که اعتماد شما را دارم و خوشحالی بعدی من بخاطر این است که در زمین وقتی می خواهیم تمرین کنیم می بینم که بازیکنانم سربازهای عالی هستند و همه تلاششان را انجام می دهند. با وجود همه مشکلاتی که داریم در کنار تیم کار می کنند. من هیچ وقت ناامید نشدم. با وجود تمام مشکلات چون به کیفیت و عملکرد بازیکنانم اعتقاد دارم و زمانی که کار آنها را در زمین می بینم از آنها اعتماد به نفس میگیرم.

وی در پاسخ به این سوال که هومن افاضلی به عنوان کارشناس فوتبال معتقد است با توجه به جوانگرایی و عملکرد سال گذشته پرسپولیس این تیم در این فصل حتی اگر ششم هم شود کار بزرگی کرده است شما با این حرف موافق هستید؟ پاسخ داد: من آنقدر به تیمم اعتماد دارم و به بازیکنانم خوش‌بین هستم که هنوز هم می گویم ما برای قهرمانی می جنگیم و به این حرفی هم که میزنم باور دارم. البته می پذیرم که وضعیت ما عادی نیست ولی به تک تک بازیکنانم اطمینان دارم. در این ۴ هفته هم با وجود نتیجه ای که گرفتیم بازیکنانم نشان دادند که چقدر توانایی دارند. تا امروز پرسپولیس می بایست ۱۲ امتیاز داشته باشد یا حداقل ۱۰ امتیاز ولی اینگونه نشد!

اشتباهات داوری اتفاقی نبود

شما به من می گویید در آماری که از هواداران پرسپولیس گرفته شد ۴ عامل را به عنوان نتیجه نگرفتن تیم مطرح کردیم که داوری به عنوان اولین گزینه و عملکرد ضعیف من به عنوان آخرین گزینه انتخاب شده باید در این مورد بگویم که خودم هم می دانم که شاید داوری ها به ضرر ما بود ولی چرا من مثل بقیه اعتراض نمی کنم؟ دو دلیل برای کارم دارم، شاید هم بهتر است بگویم سه دلیل، چون خودم فکر می کنم آدم محترمی هستم و همه را محترم می شمارم از جمله داورها و به کار آنها هم احترام می گذارم. اگر چه تجربه بسیار تلخی دراین زمینه دارم، نه فقط در ایران! ولی با این وجود دوست ندارم با شلوغ کردن کنار زمین یک استرس مضاعف وارد زمین کنم و باعثشوم که بازیکنانم تمرکزشان را در بازی از دست بدهند و بیشتر به کارهای من و داور فکر کنند و مطمئن هم هستم که داورها و کمیته داوران رفتار من را می بینند و ثبت می کنند، اما متاسفانه خیلی از موارد پیش آمد که این اشتباهات اتفاقی نبود! من درمورد حرف شما مطمئن نیستم که می گویید معمولا در ایران مربیانی که به داوری اعتراض می کنند، موفق تر هستند و این موضوع برای من مهم نیست و در شخصیت من هم نیست که اعتراض کنم چون بعضی مسایل را نمی توانی بر خلاف طبیعت خودت انجام دهی.

انتظار دارم مهاجمانم تشنه گل زدن باشند

در مورد عالیشاه و طارمی که سوال کردید بله آنها در زمین موقعیتهای فراوانی دارند ولی شما باید این مساله را بدانید که مهاجم ها آدمهای خاصی هستند. شما باید منتظر باشید که آنها پخته شوند و این مساله مهمی است. ضمن اینکه در این پست تجربه داشتن هم خیلی اهمیت دارد. چون تجربه با خودش آرامش می آورد یک مقدار هم شخصیت در این مساله دخیل است. من می خواهم که مهاجمانم در ۱۸ قدم حریف قاتل باشند. وقتی شانس گل را می بینند فقط به آن برسند و به هیچ چیز دیگری فکر نکنند به قول شما مثل علی دایی. انتظارم هم از آنها این است که در دوره بعدی به این نتیجه برسند. یعنی گرسنه گل باشند. طارمی در ۴ بازی دو گل زده قدری هم شانس با او یار نبوده است. انتظار من از طارمی این است که در این فصل حداقل ۱۵ گل بزند. خیلی چیزها بستگی به طارمی دارد.

سوشا در ۵ ماه فقط یک اشتباه داشت

در مورد سوشا سوال می کنید. باید بگویم که سوشا یک سرباز واقعی است و شخصیت بسیار والایی دارد. او واقعا ارزش یک دروازه بان اروپایی را دارد. خب خیلی طبیعی است که او هم اشتباه می کند و باز هم طبیعی است که اشتباه خواهد کرد. اما این اولین اشتباه سوشا در ۵ ماه اخیر بود. برای هر کسی این مساله پیش می آید. من در طول هفته تمام بازیهای بزرگ دنیا را نگاه می کنم. بزرگترین دروازه بان های دنیا را هم می بینم که اشتباه می کنند، ولی سوشا انرژی مثبتی را به تیم تزریق می کند.

او به نوعی در تیم یک لیدر است و با کار و پشتکار خودش بازیکنان را به دنبال خودش می کشاند. حضور سوشا برای پرسپولیس یک نعمت است. سوشا واقعا با فریادها و انرژی مثبتش درتمرینات خیلی به بچه ها انگیزه می دهد. از مربی گرفته تا بازیکن ها همه روحیه می گیرند. الان با حمایت های او، قدیمی پور خیلی به نسبت بازی های قبل پیشرفت کرده است.

پرسپولیس قهرمان می شود

پرسپولیس از همان هفته اول لیگ خیلی خوب کار کرد. ما بحران بازی نداریم ولی متاسفانه بحران نتیجه داریم. پدیده را باید می بردیم. در اهواز که ابدا نباید بازی را می باختیم. سپاهان را که خیلی راحت باید می بردیم. در مقابل ذوب آهن هم که داور نگذاشت ما پیروز شویم و دیگر گفتن ندارد. متاسفانه فوتبال است و اگر می بینید که تیمهایی مثل نفت، فولاد و یا پرسپولیس نتیجه نمی گیرند، این در حقیقت کیفیت فوتبال ایران است. ما می بینیم که تیم هایی مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان، ذوب آهن، نفت و فولاد همه مدعی هستند. سایر تیم های لیگ هم می توانند به راحتی به زمین بیایند و این مدعیان را شکست دهند. همین چیزی که در هفته های اول شاهد آن بودیم ملوان می آید ذوب آهن را شکست می دهد، سیاه جامگان نفت را می برد و پدیده تراکتور را شکست می دهد. پس در لیگ ایران تیم ضعیف نداریم و کیفیت خیلی بالا است و هر تیمی قدرت آن را دارد تا حریفش را شکست دهد. هنوز خیلی زود است که بخواهیم عملکرد تیمها را بررسی کنیم. همانطور که گفتم تیم من ته جدول است ولی من از قهرمانی حرف می زنم.

روزی که می خواستم گریه کنم

من خوشحالم که می بینم که پرسپولیس چقدر هوادار پرشور دارد و آنها چقدر خوب فوتبال را می فهمند. این باعثمی شود که هیچ کس نتواند مردم را بخاطر نداشتن آگاهی، تخریب کند. ما الان ته جدول هستیم و این اتفاق برای اولین بار در تاریخ پرسپولیس افتاده ولی همه به ما بخاطر بازی های خوب تبریک می گویند. در همه جای دنیا هواداران تیمی را دوست دارند که بازی زیبا انجام می دهد و تلاش می کند و بخاطر همین هم هوادران زمانی که تلاش را می بینند بخاطر نتیجه اعتراض نمی کنند. فردای روز بازی مقابل ذوب آهن زمانی که در تمرین حاضر شدم دیدم که حدود ۳۰۰ هوادار درتمرینات هستند و از اول تا آخر ما را تشویق کردند و به این ترتیب حمایت خودشان را از ما نشان دادند تا جایی که نزدیک بود گریه کنم. چون نشان دادند که به تیم اعتماد و اعتقاد دارند. بازیکنان ما آن روز واقعا غمگین بودند چون می دیدند که مقابل ذوب آهن این همه تماشاگر به ورزشگاه آمده بود ولی متاسفانه آنها نتوانستند با نتیجه گرفتن خوشحالشان کنند.

مدیران ورزشی باید پیشرفت کنند

فوتبال امروزه یک مساله جهانی است و به قومیت یا محله خاصی بر نمی گردد و بازیکنان آمده اند که وقت و زندگی شان را برای هوادارها فدا کنند. اما باید دید که در ایران چقدر سطح فکری مدیران باشگاهها عوض شده و چقدر می خواهند خودشان را به مدیریت جهانی فوتبال نزدیک کنند. آمادگی دارند که تفکراتشان را تغییر دهند و به فوتبال روز دنیا نزدیک شوند. چون همانطور که شما روزی در روزنامه ورزشی کار می کردید و الان در یک خبرگزاری هستید این تغییر و پیشرفت و به روز بودن را پذیرفتید. بخاطر همین خیلی مهم است که مدیران هم به همراه فوتبال رشد کنند. امروزه دیگر فوتبال یک صنعت است و چهارمین صنعت برتر در تمام دنیا. پس طبیعی است که باید حرکت به سمت بالا باشد.

فرکی و گل محمدی بخشی از فلسفه من را دارند

درمورد رویارویی من با شاگردان سابقم در تیم ملی پرسیدید که امروزه مربی هستند. من فکر می کنم که این خاصیت ورزش است و زیباترین حس در دنیا است. من مقابل برادرم که مربی است هم بازی می کنم و هیچ وقت حتی بخاطر اینکه او برادر من است هم حاضر نیستم مقابل او شکست بخورم. برادرم هم همینطور. بعد از بازی قشنگ ترین اتفاق این است که دوباره دور هم جمع می شویم و می گوییم و می خندیم و قهوه می خوریم. من دوستان ورزشی بسیاری در دنیا دارم که با هم بازی می کردیم. می خواهم بگویم که حالا یک زمانی ما با هم همبازی یا رقیب بودیم یکدفعه می بینی در جای پرتی از دنیا در یک کشور ثالثروبرو می شویم و بزرگترین رضایتمندی که آدم می تواند داشته باشد این است که می بینم همکار من مثل آقای فرکی و یا بازیکنانم مثل یحیی و کسانی که ارتباط خوبی با آنها دارم و احترام زیادی برایشان قائل هستی همین حس را دارند و خوشحالم که می بینم به هرحال در بخشی از زندگی ورزشیشان من سهمی داشتم که آنها را به این سمت هدایت کردم و واقعا به آنها افتخار می کنم. ما با هم دوست هستیم و از این قشنگ تر هیچ حسی در دنیا نیست. شاید بخش کوچکی از فلسفه من را داشته باشند و طبیعی است که وقتی مقابل هم بازی می کنیم دیگر اصلا امکان ندارد که بخواهیم مقابل هم کوتاه بیاییم و این مساله حرفه ی است و اوج کار یک مربی در بازی و مسابقه جنگ بین ما است ولی بعد بازی کنار هم جمع می شویم. یک بار آنها می برند و بار دیگر من و این از زیبایی های ورزش است. دوستی های عمیقی که بین ما پیش می آید و می توانم بگویم الان در تمام دنیا دوستانی دارم برای همین هم ما ورزشکارها به هر کجا برویم راحت دوست پیدا می کنیم و این ثروت بزرگی است.

خوشبخت ترین آدم دنیا هستم

بخاطر همین هم فکر می کنم خوشبخت ترین آدم دنیا هستم. کاری که ۲۴ ساعت شبانه روزبه آن فکر می کنم واصلا خسته هم نمی شوم چون این اولویت من است و برای من یک امتیاز بزرگ است. اگر نتیجه هم بیاید عالی می شود. من هر چقدر که بعد از بازی با سپاهان و ذوب آهن ناراحت بودم ولی همین مساله به من انگیزه و خوش بینی هم می داد سپاهان و ذوب آهن دو تا از بهترین تیمهای لیگ بودند و ما کاملا روی بازی سوار بودیم. چه در اصفهان و چه در تهران. شاید اگر ۳،۴ اشتباه نمی کردیم الان برنده زمین بودیم. زمانی که نتیجه دو بر دو بود، امید اشتباه کرد که توپ گل نشد و بعد مهدی موقعیت داشت که گل نزد.

مهاجم کروات در هر بازی گل می زد

متاسفانه نتوانستیم در ابتدای فصل مهاجم کروات را به ایران بیاوریم. اگر او در پرسپولیس بود در هر بازی گل می زد. او یک مهاجم حرفه ای با دومتر قد بود. که تا به حال در هر فصلی بین ۱۵ تا ۲۵ گل به ثمر رسانده است. اما طوری که ما در پرسپولیس بازی می کنیم خیلی موقعتهای بیشتری هم نصیب او می شد و می توانست با امید و طارمی هماهنگ شود. من کل روز میتوانم برای شما صحبت کنم ولی باید به هواپیما برای سفر به اهواز برسم از شما و همکارانتان هم بخاطر حمایتهایی که از من داشتید، متشکرم.