۳۰ راه‌ نفوذ دشمن در برجام

به گزارش افکارخبر، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان و فامنین ۳۰ مورد از راه‌های نفوذ سیاسی و اقتصادی دشمن در برجام را برشمرد.

وی ابتدا به اهدافی که دشمن به بهانه هسته‌ای تعقیب می‌کند پرداخته است و به‌دنبال آن ۳۰ مورد راه‌های نفوذ سیاسی و اقتصادی دشمن بر آمده از بررسی دقیق مفاد برجام مورد توجه قرار قرار داده است:

این اهداف و راه‌ها به شرح ذیل است:

الف: محورهای توطئه دشمن به بهانه برنامه هسته‌ای

۱. توقف و از بین بردن صنعت هسته ای جمهوری اسلامی ایران

۲. کند شدن و توقف پیشرفت حرکت علمی کشور

۳. تضعیف توان دفاعی تسلیحاتی و موشکی جمهوری اسلامی ایران

۴. دو قطبی کردن فضای عمومی جامعه

۵. جلوگیری از شکل گیری تمدن نوین اسلامی در منطقه و جهان

۶. تضعیف قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و شکست محور مقاومت در منطقه

۷. تحول سیاسی در هویت استکبار ستیزی نظام اسلامی

۸. ائتلاف منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران

ب: طبقه‌بندی۳۰ موردی راه‌های نفوذ سیاسی و اقتصادی دشمن در برجام:

۱. مفتوح بودن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ذیل ماده ۴۱ منشور سازمان ملل متحد حداقل به‌مدت ۱۰ سال

۲. موافقت ایران با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ در تایید برجام که آن را به یک قطعنامه بین المللی تحت نظر شواری امنیت ملی تبدیل نموده است.

۳. تاکید بر تعهد ایران به پایبندی بر اهداف و اصول ملل متحد به نحو مندرج در منشور سازمان ملل متحد که در حقیقت تاکید بر پیروی ایران از شورای امنیت است.

۴. گزارش مستمر مدیر کل آژانس در رابطه با اقدامات مرتبط با هسته‌ای به نحو مورد توافق در برجام به شورای حکام و شورای امنیت

۵. ارتباط هدفمند و تنگاتنگ بین شورای امنیت و برجام که با توجه به جایگاه بنیادین برجام در شورا موجبات تسهیل توطئه از سوی دشمنان فرآهم می‌سازد.

۶. موافقت ایران با تشکیل کارگروه خرید که منجر به محصور نمودن جمهوری اسلامی ایران در قالب رژیم کنترل صادرات گروه NSG ۶. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گردیده و شدید ترین نظارت ها را در رابطه با خرید صدها قلم کالا و خدمات با کاربرد دوگانه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می نماید.

۷. دخالت کشورهای ۱ + ۵ در اجرای برجام و مشخص نبودن زمان پایانی آن که دخالت در امور داخلی کشور است.

۸. افزایش کانال‌های ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت از راه‌های شکایت آژانس، کمیسیون مشترک، هر یک از اعضای ۱ + ۵، کمیته خرید و موارد پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ این درحالی است که سابقاً فقط شکایت آژانس منجر به صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه ایران می‌گردید.

۹. بازگشت عجیب قطعنامه‌های شورای امنیت در صورت شکایت ایران در رابطه با عدم پایبندی طرف‌های مقابل که موجبات گستاخی دشمن را در اعمال توطئه فراهم می سازد.(بندهای۳۶ و ۳۷ برجام)

۱۰. تصویب جمع‌بندی مذاکرات در شورای امنیت و صدور قطعنامه قبل از بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی و نادیده گرفتن قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران.

۱۱. بازرسی ها و محدودیت های شدید ۵ ساله و ۸ ساله از طریق راه های زمینی، هوایی و دریایی علیه برنامه های تسلیحاتی و موشکی جمهوری اسلامی ایران بر اساس پیوست B قطعنامه شورای امنیت

۱۲. پذیرش تعهدات گسترده جمهوری اسلامی ایران بمنظور جلب رضایت طرف های مقابل، که موجبات امیدواری بیشتر دشمن را بر اعمال توطئه فراهم می‌سازد.

۱۳. حجم بالا و گسترده تعهدات جمهوری اسلامی ایران همراه با دامنه نامحدود بهانه گیری اعضاء ۱ + ۵ بویژه در حوزه بازرسی کالاها و خدمات با کاربرد دوگانه، عملاً جمهوری اسلامی ایران را در معرض اتهام و توطئه های مستمر و سازمان یافته سرویس های جاسوسی این کشورها می‌دهد.

۱۴. تاکید بر الزام جمهوری اسلامی ایران به تامین کامل نظر آژانس براساس قطعنامه و مفاد برجام، علی رغم بدبینی ملت ایران از عملکرد یکجانبه آژانس.

۱۵. تقاضای دسترسی به فعالیت های اعلام نشده تحت موافقت نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی مانند بازرسی از اماکن نظامی و امنیتی و … که جمهوری اسلامی ایران را در معرض ادعاهای کذب طرف مقابل قرار می‌دهد.

۱۶. استثناء کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران و منع تسری آن به سایر کشورها و رویه های بین المللی؛ جمهوری اسلامی ایران را در شرایطی خاص قرار خواهد داد.

۱۷. در حالی که بر اساس نزدیک به ۵۰ گزارش مدیر کل قبلی و فعلی آژانس با بیش از ۷۰۰۰ نفر روز بازرسی و بیش از یکصد بازرسی سرزده که در تاریخ آژانس بی سابقه است هیچ شواهدی دال بر انحراف به اهداف نظامی مشاهده نشده، مختومه نکردن PMD عملاً باز نگهداشتن راه توطئه علیه نظام اسلامی است.

۱۸. استثناء کردن رأی گیری با اجماع در کمیسیون مشترک در حوزه مهم دسترسی به اماکن نظامی و امنیتی موجبات باز بودن راه نفوذ توطئه را از سوی دشمن فراهم می‌سازد.

۱۹. مجاز بودن هر یک از اعضای ۱ + ۵ در اعلام شکایت علیه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نحوه اجرای مفاد برجام و امکان ارجاع آن به شورای امنیت، دادن حق اعلام توطئه به دشمن است که جمهوری اسلامی ایران را دائماً در معرض اتهامات و توطئه های زنجیره ای دشمن و برنامه های مدیریت شده آنها قرار خواهد داد.

۲۰. پذیرش بی قید و شرط پروتکل الحاقی به مدت ۸ سال قبل از تصویب مجلس شورای اسلامی نقض آشکار مصوبه سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی است که هر نوع بازرسی و نظارت فراتر از توافق نامه پادمان جامع را ممنوع اعلام کرده است. چنین اقدامی بر دامنه شدت توطئه های دشمن خواهد افزود.

۲۱. اعمال ده ها مورد محدودیت و بازرسی فراتر از پروتکل الحاقی عملاً راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را سد و امکان توطئه های بیشتر را برای دشمن فراهم خواهد ساخت.

۲۲. در حالی که اعضای ۱ + ۵ و نماینده اتحادیه اروپا خود یک طرف دعوا هستند انتخاب آنها بعنوان اعضای کمیسیون مشترک برای حل اختلاف و سپردن تصمیمات بسیار مهم و کلیدی به آنها، گذشته از آنکه با منطق مذاکره عادلانه در تضاد است، بر شدت توطئه های دشمن خواهد افزود.

۲۳. اجرای تعهدات برگشت ناپذیر جمهوری اسلامی ایران به صورت کامل و یکجا قبل از انجام تعهدات برگشت پذیر و چند مرحله‌ای طرفهای مقابل؛ بردامنه توطئه ها و ادعاهای کذب دشمن برای ارجاع پرونده جمهوری‌اسلامی ایران به شورای امنیت دامن خواهد زد.

۲۴. اکتفا کردن جمهوری اسلامی ایران به توقف کلی و یا جزئی تعهدات مربوط در صورت بازگشت تحریم ها؛ بدون در نظر گرفتن شرط از سرگیری کلیه فعالیت ها از جمله غنی سازی در هر سطح و ظرفیتی، بر گستاخی طرفهای مقابل که تمامی خواسته های خود را در مرحله نخست اجرا به دست آورده اند خواهد افزود.

۲۵. مشخص نبودن زمان پایانی برجام و پذیرفتن محدودیت های زمانی ۱۰،۱۵، ۲۰ و ۲۵ ساله و بیشتر و در مواردی مادام العمر از جمله مواردی است که بر شدت دامنه توطئه های دشمن دامن زده است.

۲۶. تشکیل کارگروه خرید مورد تایید شورای امنیت با قدرت نظارت تام بر خرید صدها قلم کالاها و خدمات با کاربردهای دوگانه از طریق راه های هوایی و زمینی و دریایی بر اساس اسناد Infcirc ۲۵۴rev. Part۲ به روز شده توسط شورای امنیت نه تنها فشار مضاعفی را بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران وارد می سازد بلکه موجب کندی پیشرفت و حتی در بسیاری موارد توقف پیشرفت های علمی و اقتصادی کشور را فراهم می سازد که با توجه به لیست عظیم کالاها و خدمات مذکور توطئه‌ای سازمان یافته علیه جمهوری اسلامی ایران شکل خواهد داد.

۲۷. در حالی که ایران ملزم به رفع نگرانی های کذب و بی اساس طرف های مقابل است متاسفانه هیچگونه تمهیدی برای رفع نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران اندیشیده نشده، عدم اتخاذ هیچگونه راه اطمینان سازی برای بازدارندگی طرف های مقابل نیز بر گستاخی دشمن در اعمال توطئه افزوده است.

۲۸. بهره گیری از فناوریهای نوین نظارتی با دامنه زمانی ۱۵ ساله و بیشتر، همراه با حضور ۱۵۰-۱۳۰ نفره بازرسان آژانس طی ۹ ماه که با هماهنگی کامل آمریکا انتخاب می شوند از مواردی است که بستر لازم را برای تشدید توطئه های هدفمند و سازمان یافته دشمن فراهم خواهد ساخت.

۲۹. لزوم رفع نگرانی هر عضو ۱ + ۵ در خرید و بکارگیری کالاها و خدمات با کاربرد دوگانه با توجه به کثرت تعداد و دامنه بسیار گسترده آنها یکی از محورهای همیشه در دسترس دشمن برای اعمال توطئه می باشد که عملا می تواند به کمک سرویسهای خارجی دشمن با شناسایی نوع کالاها و خدمات و فروشندگان آنها مسیرهای پیشرفت کشور را شناسایی و سد نمایند.

۳۰.تلقی دشمن از ولع برخی مسئولین جمهوری اسلامی ایران به لغو تحریم ها و دخالت آنها در مسائل سیاسی داخلی کشور موجبات تشویق بیشتر دشمن را بر اعمال توطئه علیه ملت ایران فراهم میسازد که به جد میبایست مورد توجه مسئولین دلسوز نظام اسلامی قرار گیرد.