سفر ظریف را طرف ایرانی به تعویق انداخت

به گزارش افکارخبر، «رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران به سوالات مطرح شده در خصوص انتخابات این کشور، درگیری‌های رخ داده بین پ. ک. ک و حکومت ترکیه، حمله این کشور به شمال عراق و نیز روابط ایران و ترکیه پس از تحولات وین پاسخ داد که بزودی مشروح آن از نظر خوانندگان خواهد گذشت.

وی درباره روند انتخابات پیش از موعد در این کشور و اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاریخ اول نوامبر را برای آن اعلام کرده گفت: رئیس‌جمهور در مورد انتخابات زودهنگام صحبت‌هایی داشتند اما این هنوز تصمیم قطعی نیست و در مورد اینکه «ممکن است» در این تاریخ برگزار شود، صحبت کرد. در شرایط فعلی ۲ گزینه وجود دارد، اول اینکه مجلس جمع شود و تصمیم به انتخابات زودهنگام بگیرد دوم اینکه رئیس جمهور رأساً اعلام انتخابات زود هنگام کند که در وضعیت فعلی دومین گزینه احتمال بیشتری دارد.

سفیر ترکیه حمله به شمال عراق برای هدف قرار دادن مواضع پ. ک. ک را کاملاً قانونی و در چارچوب دفاع مشروع خواند و افزود: ترکیه و عراق در این خصوص تفاهمنامه همکاری دارند که از دو دهه پیش وجود داشته و در قالب همان توافقنامه این حمله انجام گرفت. علاوه بر آن رجب طیب اردوغان پیش از حمله مقامات عراق و حسن روحانی رئیس جمهور ایران را در جریان این حمله قرار داده بود.

هاکان تکین در خصوص علت به تأخیر افتادن سفر ظریف به ترکیه نیز گفت: این سفر قرار بود روز ۶ آگوست انجام گیرد، اما از سوی طرف ایرانی به ۷ آگوست تغییر کرد و پس از آن به ۱۱ آگوست و ما با همه این تاریخها هماهنگ بودیم اما طرف ایرانی سرانجام اعلام کرد که سفر در زمانی دیگر انجام میگیرد و ما برای هر زمانی که آنها اعلام کنند آمادگی داریم.